راه و شهرسازی

گزارش و اخبار حوزه راه و شهرسازی و مسکن و ... را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

به نظر می‌رسد انتشار اخبار احتمال افزایش سقف وام خرید مسکن به هجوم برخی سفته بازان برای خرید اوراق تسهیلات مسکن و فروش آنها با قیمت های بالاتر در ماه‌های آتی دامن زده است.

آمار اعلامی از سوی بانـک‌مرکزی نشان می‌دهد در خرداد امـسال در فقط در شهر تهران 34 درصد و در کلانشهرها 20 درصد و در سایر شهـرها 15 درصد به اجاره‌بهای مسکــن اضافه شده است. این میــزان 36 درصد بیشتر میزان اجاره‌بهایی است که مستاجران در خرداد سال گذشته متقبل شدند. این آمار به‌وضــوح نشــان می‌دهد که حـوزه اجاره‌بها رها شــده و هیچ سیـاست و نگرش و دستــورالعملی هم از ســوی دولت، مجلس و وزارت راه‌وشهرســازی در این حـوزه موثر نبوده است.
طرح اجرای «کریدور شمال-جنوب» (International North–South Transport Corridor) که قرار است سواحل ایران در خلیج فارس و دریای عمان را از طریق خاک ایران و کشور‌هایی نظیر جمهوری آذربایجان و روسیه، به شمال اروپا متصل کند، سال‌ها است که روی میز است. با این همه، فرصت سوزی‌های داخلی و تحریم‌های بین المللی، ممکن است دیر یا زود این طرح را که می‌تواند تجارت خارجی ایران را متحول کند، از صرفه اقتصادی بیندازند.
هنگامی که دولت لایحه بودجه ۱۴۰۰ را به مجلس ارائه کرد، بصورت نسبی مبلغ کمی برای این موضوع در نظر گرفته شده بود که البته در کمیسیون تلفیق بودجه تا حدی افزایش پیداکرده و به رقم حدود ۲ هزار میلیارد تومان رسید.
رئیس‌جمهور روز گذشته در حالی که در برنامه تحویل بخشی از واحدهای مسکونی «دولتی‌ساز» حضور یافته بود، از خانه‌سازی دولتی انتقاد و اذعان کرد کار دولت خانه‌سازی نیست، بلکه تسهیل‌گری برای ساخت مسکن است.
وزیر راه و شهرسازی در دیدار با رئیس جمهور منتخب:

شرایط ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی فراهم است

در شرایطی که تا پیش از این مهلت بازپرداخت وام مسکن ملی ۱۲ سال بود، بر اساس اعلام وزیر راه و شهرسازی به ۲۰ سال افزایش یافت؛ او همچنین به رئیسی، رییس جمهور منتخب دوره سیزدهم گفته که شرایط فنی، اجرایی و نیروی انسانی برای ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی فراهم است.

مدیرکل حقوقی فرودگاه امام (ره) گفت: درج آگهی‌های فروش اراضی متعلق به شهر فرودگاهی در فضای مجازی و غیر آن توسط اشخاص ثالث، غیر قانونی بوده و این شرکت هیچ مسئولیتی در قبال معاملات ندارد.

ضعف لایه‌های امنیتی سامانه های دستگاه‌های اجرایی عامل هک شدن آنها اعلام شده اما اطلاعات هویتی ثبت نام کنندگان وام ودیعه و طرح ملی مسکن بازگردانی شده و نیازی به ثبت نام مجدد متقاضیان نیست.

معاون وزیر راه و شهرسازی، هزینه کل مسکن مهر را ۱۱۰ هزار میلیارد تومان شامل ۵۷.۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی و ۵۲ هزار میلیارد تومان آورده مردمی عنوان کرد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه با هدف تسهیل دستیابی جامعه هدف به مسکن، ۵۵ درصد قیمت مسکن ملی وام داده می‌شود، گفت: مسکن مهر را تکمیل کردیم و به دولت سیزدهم انتقال داده نمی‌شود.
عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به برنامه دولت سیزدهم برای ساخت یک میلیون مسکن،‌گفت: تحقق این برنامه در گرو حذف بانک‌ها از بازار مسکن است.
یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، از تکلیف کمیسیون به وزارت راه و شهرسازی برای تعیین تکلیف حقوق اعضای تعاونی هایی که حدود ۳۰ سال است علی رغم دادن زمین به آنان در شمال تهران، بلاتکلیف مانده اند، خبر داد.