راه و شهرسازی

گزارش و اخبار حوزه راه و شهرسازی و مسکن و ... را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

یک کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه کاهش اخیر قیمت مسکن در شرایط رکود معاملات، ما را از کسری پنج میلیون واحد غافل نکند، گفت: طی ۳۰ سال گذشته قیمت طلا و دلار حدودا ۱۸۰ برابر شده در حالی که مسکن ۱۲۰۰ برابر شده است که نشان می‌دهد این بخش ذاتا ظرفیت دارد و علت اصلی آن کمبود عرضه نسبت به تقاضاست.

پرونده ویژه پرسون؛ چالش‌های پیش روی دولت سیزدهم/ بخش پنجم

فعالان بخش مسکن خواستار توجه دولت بعدی به بخش خصوصی هستند

رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور بیان کرد: رئیس جمهور بعدی باید مردم، اصناف و بخش خصوصی را به کار گیرد. دولت هر چقدر قوی باشد؛ بدون همراهی مردم به عنوان سرمایه قادر به هیچ کاری نخواهد بود. برخی از نهادها مانند بانک‌ها و ارگان‌های خاص در حال ساخت و ساز خانه می‌باشند که این مسئولیت باید به بخش خصوصی واگذار شود.
یارانه‌های دولتی برای خرید خانه در دوران کرونا از سوی برخی دولت‌ها چون روسیه و لوکزامبورگ افزایش یافت. در این راستا اقدامات دیگری نیز اتخاذ شد که با حمایت مستقیم از امور مالی مسکن عملیاتی شد. در برخی کشورها همچون کانادا، نقدینگی مستقیما به بانک‌ها و وام‌دهندگان اعطا شدو در برخی دیگر چون ترکیه و نروژ، مقررات محتاطانه‌ای در بانک‌ها پیگیری شد.
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: به تازگی موافقت اصولی سازمان هواپیمایی کشوری برای تأسیس یک شرکت هواپیمایی صادر شده است.

در حالی فصل نقل و انتقال مستأجران آغاز شده که به دلیل افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها، تقاضا برای سکونت در شهرهای جدید اطراف تهران به شدت افزایش یافته است.
بر اساس اطلاعات میدانی در آستانه فصل داغ جابه‌جایی مستاجران، التهابات قیمتی گسترده‌ای در بازار اجاره وجود دارد اما به نظر می‌رسد در روزهای آینده شاهد تخلیه حباب التهاب باشیم.

معاون مرکز مدیریت راه‌ها گفت: در حال حاضر در آزادراه کرج-قزوین محدوده های مهرویلا و پل هشتگرد، در آزادراه قزوین-کرج محدوده های گلشهر و پل فردیس و در آزادراه کرج-تهران محدوده پیکانشهر، ترافیک سنگین گزارش شده است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد از آغاز عملیات اجرای پروژه های عمرانی در مناطق آزاد در روز جاری با دستور رئیس جمهور خبر داد که یکی از مهمترین پروژه‌ها، احداث راه‌آهن شملچه-بصره است.

معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری خبر ممنوعیت پروازهای روسیه به دلیل شیوع کرونا در این کشور را تکذیب کرد.

در بعد ملی با وجود گستردگی و پیچیدگی، امکان یکپارچگی و پیوستگی مباحث حوزه شهرسازی و معماری، در یک بستر اطلاعاتی وجود دارد و باید قبل از تدوین آیین‌نامه اجرایی فرآیند صدور مجوزها در حوزه ساخت‌وساز، رویکرد جامع و همه‌جانبه گرا درطراحی نظام ملی شهرسازی و معماری اقدام شود.
معمای تازه‌ای در بازار مسکن با منشأ «پساانتخاباتی» شکل گرفته است. بررسی‌ها درباره نحوه اثرپذیری متغیرهای ملکی از «تغییر دولت» نشان می‌دهد این رخداد در کوتاه‌مدت و بلندمدت می‌تواند رفتارها در بازار ملک و همچنین سمت و سوی قیمت را تحت ‌تاثیر قرار دهد.
در گزارش پیش رو به بررسی قیمت برخی از خانه‌هایی که طی یک ماه اخیر در محله گیشا تهران معامله شده است، خواهیم پرداخت.