راه و شهرسازی

گزارش و اخبار حوزه راه و شهرسازی و مسکن و ... را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

کارشناس هواشناسی پیش‌بینی کرد تا اواسط هفته در شمال‌شرق و شرق، جنوب شرق و بخش‌هایی از مرکز کشور پدیده غالب وزش باد شدید خواهد بود. در برخی نقاط به دلیل خیزش گرد و خاک باعث وقوع طوفان شن خواهد شد که کاهش دید افقی و کاهش کیفیت هوا را به دنبال خواهد داشت.
یک کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه مساله مهاجرت از جنوب کشور به حاشیه تهران و استانهای شمالی در آینده تشدید می‌شود گفت: بعد از ۵۰ سال هنوز یک سند آمایش سرزمین ملی مصوب و قابل اجرا نداریم و در این شرایط توسعه نامتوازن، کمبود آب، مشکلات زیست محیطی و اقتصادی در جنوب کشور باعث تخلیه این مناطق از جمعیت خواهد شد.
بیش از ۸۰ روز است که شیشه برج مراقبت فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) شکسته و تخریب شده است و ضرورت دارد در راستای جلوگیری از به خطر افتادن ایمنی پروازها، هر چه زودتر ترمیم برج مراقبت در دستور کار قرار گیرد.
معاون پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی با بیان اینکه میانگین بارندگی کل کشور از ابتدای سال زراعی تا 28 تیر امسال 137.8 میلی‌متر ثبت شد، گفت: میانگین بلندمدت‌ بارندگی کشور در این بازه زمانی 226.9 میلی‌متر است که بارش سال جاری 39.3 درصد کمتر از سال‌ بلندمدت است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه تعیین سقف قیمت بلیت هواپیما از سوی شورای عالی هواپیمایی غیرقانونی است، گفت: وزیر راه و شهرسازی هم در مصاحبه اخیر اعلام کرده نرخ بلیت بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.
مدیرکل راهداری استان تهران اعلام کرد؛

هجوم مسافران به اتوبوس‌های بین‌شهری / برخورد با متخلفان

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان تهران گفت: مردم در این روزها با توجه به اینکه نمی‌توانند با وسیله نقلیه شخصی خود سفر کنند به اتوبوس‌ها و دیگر وسایل حمل‌ونقل عمومی بین‌شهری هجوم آوردند. در این میان تخلف‌هایی از سوی برخی رانندگان و شرکت‌ها صورت گرفته که با آن‌ها برخورد قاطع خواهد شد.

عضو هیئت مدیره بانک عامل بخش مسکن گفت: تعداد افتتاح حساب ۲۳۶ هزار و ۹۲۸ نفر است. میزان واریز وجوه مبالغ ۸ هزار و ۳۸۹ میلیارد تومان است که از این میزان ۲ هزار و ۳۸۸ میلیارد تومان برای احداث پروژه‌های طرح اقدام ملی مسکن به حساب سازندگان واریز شده است.
موج جهش قیمت مسکن باعث خروج سنگین «خانه‌اولی»ها از بازار خرید شد اما «متقاضیان تبدیل آپارتمان» را به بازار جدید منتقل کرد. رکود «تبدیل خانه» باعث رونق «تعمیر خانه» شده است. مشتریان شرکت‌های بازسازی آپارتمان طی یکسال اخیر تا ۲ برابر افزایش یافته به‌طوری‌که با هجوم تقاضا هزینه تعمیر ساختمان ۵۲ درصد رشد کرده است. تحقیقات میدانی نشان می‌دهد، یک معادله برای محاسبه هزینه هر مترمربع تعمیر و بازسازی با اقلام متوسط رو به بالا وجود دارد. تعمیرات شامل ۹ مرحله اصلی می‌شود. شتاب «وام تعمیرات» تب این بازار را تایید می‌کند.
پرداخت وام ودیعه مسکن به مستاجران ایده‌ای بود که تابستان سال گذشته با توجه به شیوع کرونا و تعطیلی پیاپی مشاغل گوناگون در دولت شکل گرفت و امسال نیز برای دومین سال عملیاتی شد تا به این ترتیب مستاجران از حمایت دولتی در شرایط معیشتی خاص حاکم بر کشور برخوردار شوند. اما مستاجران در حال جست‌و‌جو در بازار و نیز برخی از واسطه‌های ملکی عنوان می‌کنند که پرداخت این وام عملا به افزایش اجاره‌بها دامن زده است.
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی با بیان اینکه بارش‌‌های امسال تاکنون ۴۱ درصد کمتر از متوسط ۵۰ سال اخیر است، گفت: ‌بارش‌ها در پاییز ‌نیز کمتر از حد نرمال خواهد بود.

شیوع فایل‌های فیک در بازار آنلاین معاملات ملک، خریداران و مستاجرها را به دردسر انداخت. تعداد افرادی که بعد از انتخاب اینترنتی آپارتمان با مراجعه به محل قرار با فایل پوچ -غیرواقعی- غافلگیر می‌شوند، به شکل معناداری افزایش یافته است. واسطه‌ها در این حالت مدعی می‌شوند «ملک انتخابی، معامله شده است» تا درنهایت بتوانند فایل‌های ضعیف و بی‌مشتری را به متقاضی عرضه کنند.
در حالی وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد اگر خانوارها تا پایان شهریورماه اطلاعات سکونتی خود را ثبت نکنند مشمول مالیات خانه‌های خالی می‌شوند که قبلا هم بارها مسئولان وزارتخانه به این موضوع تاکید داشتند اما تا کنون فقط ۳ میلیون نفر در سامانه املاک و اسکان ثبت نام کرده‌اند.