راه و شهرسازی

گزارش و اخبار حوزه راه و شهرسازی و مسکن و ... را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

مدیرعامل شرکت آزادراه تهران-شمال اعلام کرد: در عملیات پاکسازی منطقه یک آزادراه تهران-شمال صخره ۵۰۰۰ تنی را که در بالای تونل شماره یازده در حال جدا شدن بود با سه مرحله انفجار کاملا از بین بردیم و در روزهای آتی هم این محور بازگشایی خواهد شد.
با وجود آنکه دیگر خبری از آگهی فروش امتیاز واحدهای طرح ملی مسکن در سایت‌ها نیست، اما بنگاه‌های املاک همچنان اقدام به خرید و فروش امتیاز این طرح می‌کنند، در این میان برخی شهروندان نیز به صورت وکالتی اقدام به معامله واحدها به استناد برگه تاییدیه سامانه ملی کرده‌اند که بنا به گفته مسوولان این کار فاقد وجاهت قانونی بوده و مشکلات حقوقی زیادی برای خریدار و فروشنده به همراه خواهد داشت. آن‌گونه‌که مسوولان وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده‌اند معامله وسوسه‌برانگیز چند صد میلیون تومانی امتیاز مسکن ملی، ضمن لغو امتیاز متقاضیان، برخورد قانونی از طریق مراجع قضایی با دفاتر ثبت اسناد و مشاورین املاک که در این فعالیت مشارکت دارند را به دنبال دارد.
فاطمی‌عقدا در گفت‌وگو با پرسون:

دولت، قشر ضعیف نیازمند مسکن را از دیگران تفکیک کند

یک کارشناس حوزه مسکن بیان کرد: دولت باید با تقسیم بندی کسانی که واقعا مستحق و واجد شرایط استفاده از تسهیلات مسکن ارزان هستند را از دیگر متقاضیان تفکیک کند. هنوز مشخص نیست که چه تعداد خانوار واجد شرایط مسکن ارزان قیمت هستند، اگر این مسئله روشن شود، برنامه دولت راحت‌تر انجام می‌شود.  
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: قرار است تسهیلات ساخت مسکن روستایی به مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یابد و به صورت سفته زنجیره‌ای با سود ۵ درصد و با بازپرداخت ۲۰ ساله باشد.
بررسی فایل‌های فروش آپارتمان منطقه۱۳ تهران واقع در محدوده شرقی پایتخت که یکی از مناطق مصرفی بازار مسکن به شمار می‌آید، نشان می‌دهد عرضه آپارتمان‌های کوچک متراژ با سن متوسط در هفته‌های اخیر از تراکم بیشتری برخوردار بوده است.
بررسی‌های میدانی از بازار معاملات مسکن در مناطق ۴، ۷ و ۸ نشان می‌دهد در حالی که تحت تاثیر رکود معاملاتی در بازار مسکن میزان تقاضای موثر برای خرید آپارتمان در این مناطق کم است، همزمان عرضه فایل مناسب نیز از سوی فروشنده‌ها کاهش یافته است.
بر مبنای گزارش دیوان محاسبات، سیاست‌گذاری‌‏های مقطعی در تامین مسکن مانند طرح اسکان ضربتی ۷۷، طرح استیجاری، طرح مسکن مهر، اجاره‌‏داری ۵ ساله و نیز طرح اقدام ملی مسکن باعث بلاتکلیفی دستگاه‏های اجرایی و مردم شده است.
مشاور وزیر راه و شهرسازی گفت: در صورتی که بانک‌ها تسهیلات لازم را به بخش مسکن برای تولید اختصاص ندهند، ۲۰ درصد جریمه می‌شوند و این جرائم به صندوق ملی مسکن باز می‌گردد.
یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: این افزایش قیمت برای چندمین بار است که رخ داده این امر نشان می دهد سازمان هواپیمایی کنترلی بر روی ایرلاین ها نداشته و یا با ترک فعل بر تخلف آنان چشم پوشی می کند.
حضور حتمی سازندگان چینی در ساخت طرح جهش مسکن با واکنش‌های زیادی از سوی کارشناسان و فعالان این حوزه همراه بوده است.
دو طرح در مجلس، یک فرصت برای «مهار هراس پنهان خریداران و فروشندگان ملک از انجام معامله ملکی» ایجاد کرده است که با اعمال فرمول جهانی «اتصال دو طرف معامله مسکن» در طرح نمایندگان، عواید این فرصت محقق می‌شود. نمایندگان دنبال ساماندهی بازار «واسطه‌گری مسکن» هستند و اخیرا کلیات «تسهیل مجوزهای کسب‌وکار» را نیز تصویب کرده‌اند. آسیب‌شناسی فعالیت واسطه‌های ملکی نشان می‌دهد وضع موجود هیچ شباهتی به الگوی جهانی ندارد.
حضور چینی‌ها در پروژه مسکن حمایتی، خبری است که روزهای اخیر حواشی زیادی به یدک کشید و در نهایت هم تائید شد اما چینی‌ها مسکن حمایتی را با چه قیمتی می‌سازند؟

وزارت راه و شهرسازی مراحل ثبت‌نام در سامانه ثمن (سامانه طرح جهش تولید مسکن و یا نهضت ملی مسکن) را تشریح کرد؛ متقاضیان قبل از ثبت نام باید ۱۱ مدرک را برای بارگذاری آماده کنند.
مشاور وزیر راه و شهرسازی گفت: تاکنون ۳۳۰ هزار نفر در قانون جهش تولید مسکن ثبت‌نام کرده‌اند و هم‌اکنون وزارت راه و شهرسازی، اراضی احداث یک میلیون واحد مسکونی را در اختیار دارد.

مدیر‌ مرکز مدیریت راه‌ها گفت: منطقه یک آزادراه تهران-شمال منطقه در مسیر رفت و برگشت‌ تا ساعت ۲۴:۰۰ روز ۳ آبان مسدود است.