راه و شهرسازی

گزارش و اخبار حوزه راه و شهرسازی و مسکن و ... را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

اوضاع نابسامان اقتصادی ترکیه، سقوط ارزش لیر، کاهش شدید درآمد های گردشگری، اقتصاد ترکیه را در آستانه ورشکستگی قرار داده و ممکن است ایرانی‌ها به عنوان بزرگترین گروه خریداران ملک در ترکیه مجبور شوند خانه‌های خود را نصف قیمت بفروشند و برگردند.

یک مقام مسئول گفت: درحال‌حاضر اگر شاهد تخلفات تعاونی‌ها در حوزه مسکن هستیم به دلیل آن است که نمی‌خواهند و یا توان برخورد با تعاونی‌ها را ندارند که به عقیده من اینکه برخی از دستگاه‌ها در حوزه تعاونی تمایلی برای برخورد با تعاونی‌های متخلف ندارند
سازمان هواشناسی با اشاره به ورود سامانه بارشی به کشور نسبت به آبگرفتگی معابر، طغیان رودخانه‌ها و کاهش ۱۴ درجه‌ای دما و خسارت به محصولات کشاورزی هشدار داد.
درحالی‌که از اوایل مهر ماه تاکنون، در اغلب مناطق مصرفی شهر تهران از میزان عرضه آپارتمان در بازار فروش مسکن کاسته شده است، به نظر می‌رسد در گران‌قیمت‌ترین منطقه شهر دامنه انتخاب برای متقاضیان خرید قدری وسیع‌تر است.
وزیر راه و شهرسازی گفت: طی توافقی که دیروز با رئیس بانک مرکزی داشتیم، قانون اعطای تسهیلات ذیل جهش تولید مسکن امروز به همه بانک‌ها ابلاغ و از فردا اعطای آن آغاز می شود.

رصد فایل‌های فروش آگهی‌شده منطقه ۲ تهران در یکی از استارت‌آپ‌های عرضه آگهی‌های ملکی از نوسان عرضه به دنبال تحولات اخیر بازار مسکن خبر می‌دهد. بررسی فایل‌های فروش در این منطقه نشان می‌دهد تب متقاضیان فروش که در پایان تابستان و با شروع فصل پاییز بالاتر گزارش شده بود، مقداری فروکش کرده و حداقل در میان فایل‌های ‌بررسی‌شده یک موتور جست‌وجوی معتبر آگهی‌های املاک در فاصله هفته ابتدایی آبان‌ماه، این موضوع به وضوح قابل مشاهده است.
اگرچه از تعداد آپارتمان‌های نوساز عرضه شده به بازار مسکن طی حداقل دو ماه اخیر کاسته شده است، اما معدود آپارتمان‌های نوساز که همچنان در بازار فروش باقی مانده‌اند، اتفاقا فایل‌های «خوش قیمت» به شمار می‌آیند. با این وجود تحقیقات میدانی از واسطه‌های ملکی نشان می‌دهد حتی فایل‌های نوساز‌ با قیمت مناسب و منطقی نیز در هفته‌های اخیر، متقاضی نداشته‌اند و تبدیل به فایل رسو‌بی شده‌اند.
شورای اقتصاد زمان بندی بازپرداخت فاینانس ۱۵.۳ میلیارد یوآنی ساخت راه آهن سریع السیر قم-اصفهان را به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ کرد.

در شرایطی که براساس تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی، متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در پایتخت با کاهشی 0.2درصدی در مهر به 31 میلیون و 631 هزار تومان رسیده، خطر افزایش جمعیت در فقر مطلق مسکن در سال‌های 99 و 1400 همچنان بالا و نگران‌کننده است.
معاون مرکز مدیریت راه‌ها با اشاره به بروز ترافیک سنگین در آزادراه قزوین-کرج محدوده پل فردیس، از ترافیک سنگین در آزادراه کرج-تهران محدوده گرمدره و ترافیک سنگین در محور شهریار-تهران محدوده شهرقدس خبر داد.

سازمان هواشناسی با اشاره به فعالیت سامانه بارشی تا آخر هفته و تشدید آن نسبت به کاهش ۱۰ درجه‌ای دما در برخی مناطق و آب‌گرفتگی معابر هشدار داد.
جهت معاملات مسکن و قیمت آپارتمان در اولین ماه پاییز تغییر معنادار پیدا کرد. هم‌اکنون آمار رسمی نیز این «واقعیت جدید بازار ملک» را تایید می‌کند. در ماه مهر حجم خرید آپارتمان در تهران ۳۰درصد نسبت به شهریور افت کرد و به دنبال این خروج سنگین تقاضای غیرمصرفی از بازار، نه تنها روند افزایش قیمت متوقف شد که میانگین قیمت‌ها کاهش نیز پیدا کرد.
بانک مرکزی متوسط قیمت مسکن در پایتخت را متری ۳۱.۶ میلیون تومان عنوان کرد که نسبت به شهریور کاهش ۲ دهم درصدی داشته است.

مدیر مرکز مدیریت راه‌ها گفت: منطقه یک آزادراه تهران-شمال‌ کماکان به دلیل اجرای عملیات کارگاه جاده‌ای مسدود است و تردد از محور جایگزین کرج-چالوس انجام می‌شود.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان "فروش امتیاز طرح ملی مسکن حق مردم است" گفت:‌ اگر می‌خواهید امتیاز واحدهای طرح ملی مسکن خرید و فروش نشود، قانون وضع کنید.