کشاورزی و دامداری

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری سرویس کشاورزی را در پرسون دنبال کنید.

رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی علت افزایش قیمت گوجه فرنگی و سیب زمینی را بارش‌های اخیر دانست و گفت که این بارش‌ها منجر شد تا بخشی از محصولات آسیب ببینند و ورود آنها به بازار با کندی انجام شود.
فروردین ماه سال جاری بود که شعار سال تحت عنوان« تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» از سوی رهبر معظم انقلاب اعلام شد و پس از آن برخی به اختصار، سال جاری را انقلاب اقتصادی 1400 نامیدند، پیرو همین موضوع توئیتی از حجت الله عبدالملکی منتشر شد که واکنش‌های زیادی به همراه داشت و خیلی‌ها توئیت وی را که آن زمان به عنوان اقتصاددان از او یاد می‌شد غیر کارشناسی و در تناقض با شعار سال دانستند.
این گزارشی معمولی نیست؛ گزارشی است که در آن خبری از نظر کارشناس و مسئول نخواهد بود و این همان چیزی است که کشاورزان از ما خواستند. از ما خواستند حرفشان را بشنویم، از ما خواستند حمایتشان کنیم، از ما خواستند گوش کنیم نه که بگوییم.
رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی بیان کرد: در فصل سرد سال به ویژه هنگام بارش‌ها، ترابری مختل و منجر به افزایش قیمت محصولات پروتئینی می‌شود.
رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام گفت: بره ماده ایرانی که هنوز زایش نداشته برای اعراب بسیار خوشایند است از این‌رو برخی کشورها چوپانان ایرانی را استخدام می‌کنند تا کیفیت خود را به تولید ایرانی نزدیک کنند.
دبیر کل اتاق اصناف ایران گفت: سیستماتیک شدن فرایند توزیع مرغ منجمد و تخم مرغ مزایایی از جمله افزایش سرعت توزیع و دسترسی مصرف کننده، کاهش قیمت برای مصرف کننده، افزایش نظارت و ترغیب واحدهای صنفی به توزیع این اقلام خواهد داشت.
«مرا گفتند که اگر محراب این مسجد را نقش کنی صد من خرما به تو دهیم و صد من خرما نزدیک ایشان ملکی بود، چه تا من آنجا بودم از عرب لشکری به آنجا آمد و از ایشان پانصد من خرما خواست قبول نکردند و جنگ کردند. ده تن از اهل حصار کشته شد و هزار نخل بریدند و ایشان ده من خرما ندادند»؛ بخشی از سفرنامه ناصرخسرو است که اهمیت خرما نزد عرب را نشان می‌دهد که برای 500 من خرما جنگ می‌کنند.
در جلسه شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی، قیمت خرید تضمینی چغندرقند برای سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ اصلاح شد.
رییس اتحادیه بارفروشان خاطر نشان کرد: دلالان سیب‌زمینی را در انبارهای همدان، کرمانشاه و اردبیل دپو کردند و عرضه این محصول را به یک سوم رساندند در نتیجه قیمت سیب‌زمینی در میدان تره‌بار به 8 هزار رسید.

گرچه بعد از اعلام خبر آلودگی ۵۰۰۰ تن ذرت آلوده به سم آفلاتوکسین، برخی دستگاه‌ها از جمله وزارت جهاد این موضوع را تائید نکرده و ترجیح را بر پاسخ مبهم گذاشتند، ولی گزارش اعلام شده گمرک ایران به وزارت اقتصاد ضمن تائید آلودگی این ذرت‌ها نشان می‌دهد که از حداقل یکسال پیش این آلودگی رسما از سوی سازمان ملی استاندارد تائید شده است.
رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران میهن گفت: درصدد انعقاد تفاهم نامه با سازمان تعاون روستایی برای عرضه اینترنتی تخم مرغ در سراسر کشور هستیم.
اولین بار نیست که کشاورزان حق آبه‌دار اصفهانی به خشکی زاینده‌رود و نبود آب معترض‌اند. اعتراض آن‌ها سابقه‌ای10‌ساله دارد. بارش‌های اندک در سال آبی گذشته و ذخیره محدود سد زاینده‌رود، اوضاع‌واحوال بدی را رقم‌زده است. در طول سال‌های گذشته بارها کارشناسان از لزوم برنامه‌ریزی واقع‌بینانه برای تخصیص منابع آب و جلوگیری از شکل‌گیری بحران‌های منطقه‌ای بر سر آب تأکید کرده بودند.
مدیر عامل اتحادیه تعاونی ماهیان سردآبی گفت: بنابر آوردهای صورت گرفته قیمت تمام شده هر کیلو قزل آلا ۶۵ هزار تومان است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران گفت: تا ۱۰ روز آینده با واردات و تولید مناسب، نوسانات قیمت مرغ در تهران برطرف می‌شود.

انتشار تصاویر قطع درختان تنومند نخل به مقصد کشورهای عربی حاشیه‌ خلیج‌فارس، واکنش‌های بسیاری را در شبکه‌های اجتماعی برانگیخته است و میان اتفاقات ریز و درشت روزانه، این خبر توجه افکار عمومی را به سمت خود جلب کرده و اظهارات نمایندگان مجلس و کنشگران محیط زیست سبب شده، تب این موضوع فروکش نکند.
یک نماینده مجلس از مسئولان و دولتمردان خواست تا با ساماندهی گندم، آرد و نان از ایجاد فساد و رانت در این بخش جلوگیری کنند.
در حکمی از سوی وزیر جهاد کشاورزی،«سیدمجتبی خیام نکویی» به سمت معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی منصوب شد.

خیمه‌ای بزرگ افراشته در کنار پل خواجو و بادی که گرد از زمین بلند می‌کند با جمعیتی از کشاورزانی که می‌گویند آب بر آنها بسته شده و دور خیمه حلقه زده‌اند و نیروهای انتظامی که گرد کشاورزان حلقه زده‌اند؛ ترکیبی بدیع که به نظر می‌رسد برای روایتی مدرن از وقایع دینی طراحی شده‌ تا آن‌طور که خود کشاورزان معترض می‌گویند، مظلومیت‌شان را به تصویر بکشد