چرا میزان باردهی نهال میوه در فصل‌های مختلف متفاوت است؟

احتمالا تا به اکنون برای شما باغداران عزیز نیز پیش آمده است که از درختان میوه در فصول مختلف سال میزان باردهی متفاوتی دریافت کرده باشید و همچنان به دنبال دلیل این موضوع هستید. اگر همچین دغدغه‌ای دارید توصیه می‌کنیم تا انتهای مطلب در کنار ما باشید.
تصویر چرا میزان باردهی نهال میوه در فصل‌های مختلف متفاوت است؟

به گزارش سایت خبری پرسون، برای یافتن راه حل و چاره این دغدغه، در وهله اول باید بدانید که هر نهال میوه‌ای در فصل و ماه مختلفی کاشته می‌شود و این موضوع باعث می‌شود تا باردهی آن در دوره و زمان متنوعی صورت بپذیرد و با توجه به نژاد گونه و محدودیت‌هایی که گاها شرایط اقلیمی برایمان ایجاد می‌کند، ممکن است زمان کاشت متفاوت باشد.

بهترین زمان برای کاشت نهال میوه

بهترین زمان برای کاشت نهال میوه در اواخر زمستان و اوایل بهار می‌باشد تا در فصل تابستان باردهی بسیار خوبی را داشته باشند، از طرفی کاشت نهال میوه به خصوص نهال شلیل و هلو به این دلیل در زمستان مفید می‌باشد که هنگام جابه‌جایی و کاشت شوک به آن وارد نمی‌شود؛ چرا که درخت و نهال میوه شما در خواب زمستانی است اما اگر این زمان را به وقت بهار موکل کنید به درخت شما شوک وارد می‌شود و این امر منجر می‌شود تا در زمان باردهی نهال شما میوه بی‌کیفیت و نامرغوبی را برای شما به جای بگذارد در ادامه موضوعات بهتری را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

توصیه می‌شود که خرید نهال میوه را به زمانی موکول کنید که شرایط محیطی تماما مهیا باشد و فرصتی برای آماده سازی زمین و یا زهکشی و ... لازم نداشته باشید؛ چرا که در این برهه ممکن است ریشه نهال آسیب ببیند و پس از کاشت، بازدهی مطلوب نداشته باشد.

باغداران عزیز با توجه به مناطقی که در آن ساکن هستند باید نهال میوه خود را به کاشت برسانند و این موضوع باعث می‌شود تا باردهی آن هم به این شرایط وابسته باشد برای مثال:

نهال میوه همچون نهال شلیل که در مناطق سردسیری همچون استان‌های شمال غربی کاشته می‌شود زمان کاشت آن در پاییز بوده چون در این مناطق سرما، بارندگی و یخ‌زدگی زمین‌ها بالا بوده و باید کاشت نهال میوه خود را برای باردهی بیشتر در پاییز به کاشت برسانند، لذا زمان برداشتشان هم معمولا به دلیل هوای سرد در فصل مرداد قابل برداشت خواهد بود در ادامه با ما همراه باشید تا برای مناطق گرمسیری هم توضیحاتی را در اختیارتان قرار دهیم.

چرا می‌گوییم نهال میوه را در فصل زمستان بکارید؟

کاشت نهال میوه در فصل زمستان عوامل زیادی را مورد اهمیت قرار می‌دهد تا از باردهی بسیار خوبی برخوردار شود به طوری که درخت و نهال شما در این فصل میزان سازگاری خود را با محیط و خاک پیدا می‌کند و منجر می‌شود در فصل بهار رشد بهتر و گل‌دهی بالاتری را داشته باشد که اگر این میزان گل و شکوفه‌دهی در درختان شما افزایش پیدا کند باعث ‌شود تا باردهی آن در فصل تابستان از تعداد بیشتری برخوردار شود. معمولا برای میزان باردهی نهال شلیل که برای کشاورز در هر هکتار دارد به حدود 50 تن می‌رسد و برای شلیل یه صورت میانگین تات 80 تن هم می‌رسد البته این موضوع به شرایط محیطی شما بستگی دارد.

یکی از دلایل دیگری که برای کاشت نهال میوه در زمستان مورد اهمیت است این می‌باشد که آفات و بیماری در این فصل بسیار کم است و درخت و ریشه آن کمتر دچار آسیب می‌شوند و در نهایت باردهی درخت و نهال میوه شما بهتر و مرغوب‌تر خواهد بود.

عوامل موثر بر زمان باردهی در فصول مختلف

  • زودرس بودن نهال میوه
  • دیررس بودن نهال میوه

جالب است بدایند انواع و ارقام نهال میوه بسیار متنوع بوده به طوری که برخی از آنها به صورت دیررس هستند و باید آن را در فصل آخر تابستان برداشت کنید همانند توضیحاتی که برای باردهی نهال میوه در مناطق سردسیری گفته شد اما برخی دیگر زمان باردهی زودتری را دارند به طوری که این نمونه‌ها برای مناطق گرم و نیمه گرمسیری مناسب هستند و زمان باردهی آنها زودتر خواهد بود به این دلیل که نهال میوه در معرض نور و تابش مستقیم خورشید قرار می‌گیرد و این گرما باعث می‌شود تا میوه نهال و درخت شما رسیده‌تر شود و زمان برداشت آن زودتر از مناطق سردسیری باشد.

البته امروزه بسیاری از باغداران برای این که این مدت زمان را تا حد ممکن کاهش دهند از کودهایی که دارای گوگرد و کلسیم هستند برای نهال‌های میوه خود استفاده می‌کنند و این امر منجر می‌شود تا سوددهی خود را از فروش میوه و برداشتی که داشته‌اند افزایش دهند.

نتیجه‌گیری

به عنوان کلام ِآخر مقاله به شما عزیزان توصیه می‌کنیم که زمان باردهی عاملی است که تاثیر به سزایی در قیمت نهال هلو و شلیل در بازار خواهد داشت ، همچنین زمان ورود میوه به بازار نیز بر قیمت عرضه آن و کسب سود بیشتر موثر است چرا که به عنوان نوبرانه عرضه خواهد شد.
ارقام مختلف نهال میوه زودرس و دیرس خواهند داست و افراد با توجه به شرایط اقلیمی و محیطی که در آن ساکن هستند، این نمونهها را برای کاشت و باردهی بهتر تهیه می‌نمایند.

امروزه خرید اینترنتی از سایت فروش نهال میوه پالیز نهال با مدیریت مهندس سعید قاسمی بسیار رایج شده است؛ چرا که امکان ارسال تمامی ارقام نهال در اسرع وقت میوه به تمامی نقاط کشور مهیا می‌باشد و نهال با بهترین کیفیت و در نهایت سالم به دست شما متقاضیان عزیز می‌رسد.

تماس با پالیز نهال:

09144501007

09144501008

505675