کشاورزی و دامداری

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری سرویس کشاورزی را در پرسون دنبال کنید.

کشورهای توسعه یافته و صنعتی، قبل از اینکه به برنامه صنعتی خود اهمیت بدهند به کشاورزی و توسعه بخش کشاورزی توجه داشته و دارند و به کشاورزی خود اهمیت می‌دهند.
مدیرکل هماهنگی خرید داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: استان‌های سیستان و بلوچستان، خوزستان، هرمزگان، بوشهر، کرمان، فارس، کهگیلویه و بویر احمد، خراسان جنوبی و ایلام تاکنون وارد عملیات خرید این محصول شده‌اند.
سیاست ایجاد ارز‌ترجیحی به قیمت 4200 تومان در دولت تدبیر و امید اعمال شد، حال آنکه اغلب کارشناسان و اقتصاددانان، این عمل را موجب هدررفت منابع ارزی کشور و ایجاد رانت برای عده‌ای معدود می‌دانستند و همین اتفاق هم افتاد.
ماجرای تحولات قیمتی در بازار برخی از کالاهای وابسته به آرد چیست؟ سیاستگذار سه عامل را برای اصلاح قیمت آرد و زنجیره وابسته به آن در صنف و صنعت از جمله نان‌های فانتزی و ماکارونی اعلام کرده است؛ قاچاق آرد و گندم، ضایعات آرد و همچنین صادرات محصولاتی از جمله ماکارونی با آرد یارانه‌ای. اگرچه تحلیل‌های متعددی درخصوص وضع موجود وجود دارد، اما نکته‌ای که به نظر می‌رسد مورد غفلت قرار گرفته، تبیین شکل‌گیری این چالش از منظر سیاستگذاری است.
روسیه و اوکراین روی هم رفته تقریباً یک سوم صادرات جهانی گندم را تأمین می‌کنند؛ فائو اعلام کرده است این جنگ وضعیت گندم جهان را بهم ریخته است.
افزایش ناگهانی قیمت آرد و ماکارونی واکنش‌هایی منفی به همراه داشته و عدم اقناع افکار عمومی از سوی دولتمردان به چالش‌های موجود در این حوزه دامن زده و سوالات بی جواب متعددی را برای مردم به وجود آورده است.
مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی گفت: خشکسالی‌، کمبود نهاده ماهی و سیاست‌های غلط دولت این احتمال را تقویت کرده است که در مهر و آبان سال جاری شاهد کاهش تولید و در نتیجه انفجار قیمت ماهی باشیم.
معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی از واردات ۲۰۰ هزار تن روغن خام به کشور برای تامین نیاز کشور خبر داد و اعلام کرد: تا آخر این هفته بازار روغن به تعادل می رسد.
رئیس سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان گفت: مابه‌التفاوت افزایش هزینه تمام‌شده تولید روغن توسط دولت پرداخت می‌شود و روغن برای مصرف‌کنندگان نهایی گران نخواهد شد.
وزیر اقتصاد گفت: با زیرساختی که دولت طراحی کرده، تا پایان امسال نرخ نان سنتی برای مردم هیچ‌گونه افزایشی نخواهد داشت باوجوداینکه نرخ آرد اصلاح خواهد شد تا جلوی قاچاق گرفته شود.
رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه حجیم گفت: با حذف ارز یارانه‌ای انواع نان‌های فانتزی، از این به بعد قیمت این محصولات به صورت عرضه و تقاضا و رقابتی است و نرخنامه منتشر شده، صحت ندارد.