صنعت معدن تجارت

آخرین و مهمترین خبرهای حوزه تجارت داخلی و خارجی، صادرات و واردات، صنایع و معادن را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

اولین دوره ثبت نام در سامانه جدید قرعه کشی خودرو تحت عنوان سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، ۲۷ اردیبهشت ماه آغاز شد و یازدهم خردادماه اسامی منتخبان اعلام و مقرر شد بیش از ۱۹۱ هزار دستگاه خودرو هم به برندگان نهایی و هم به رزروی ها تخصیص داده شود.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی گفت: گوشت کیلویی ۸۰ هزار تومانی روی دست دامداران مانده است و کسی آن را نخریده است.
سامانه یکپارچه خودرو که به دلیل برخی مشکلات فنی و امنیتی، از ابتدای تیرماه فروش از طریق آن  لغو  شده بود، حال با تایید معاون حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) ایرادات امنیتی آن برطرف شده و از فردا (شنبه ۲۵ تیرماه) دوباره فعالیت خود را با برگزاری دومین مرحله از فروش محصولات خودروسازان آغاز خواهد کرد. 
طبق توییت علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، بنابر دستور رییس جمهور قیمت داروی تجویزی برای مصرف کننده نهایی بدون تغییر است و ثابت می ماند.
سخنگوی گمرک گفت: در بهار امسال ۱۲ میلیون و ۳۴۰ هزار تن کالا به ارزش ۹ میلیارد و ۸۵۶ میلیون و ۴۸۷ هزار و ۶۶۷ دلار بین ایران و ۱۱ کشور سازمان همکاری‌های شانگهای تبادل شد که نسبت به بهار سال ۱۴۰۰ با رشد ۲۹ درصدی همراه بوده است.
معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت گفت: با برطرف شدن ایرادات امنیتی سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، دور دوم ثبت نام آخر تیر ماه انجام می‌شود.

خط ترمز قیمت خودروهای پرتیراژ ایران خودرو و سایپا به آخرین روز هفته نیز رسید. خودروهای داخلی هفته سوم تیرماه ۱۴۰۱ را بدون تغییر پشت سرگذاشتند. با این حال خبرهای مرتبط با عرضه خودرو در بورس کالا موجب شد تا رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت با انتقاد از این موضوع آن را موجب سه‌نرخی شدن خودروها عنوان کند.
زامیاد سایپا فروش بدون قرعه کشی سه محصول پادرا، نیسان بنزینی آپشنال و نیسان دوگانه سوز آپشنال را از ساعت ۹ صبح روز شنبه ۲۵ تیرماه ۱۴۰۱ آغاز می‌کند و این طرح تا زمان تکمیل ظرفیت ادامه خواهد داشت.
پیش‌بینی جالب یک کارشناس از قیمت خودرو:

دیگر منتظر ریزش قیمت خودرو نباشید

قیمت خودرو این روزها نوسان کمتری را نسبت به گذشته تجربه می‌کند. اما بازار همچنان در وضعیت رکودی قرار دارد و خرید و فروش چندانی در آن صورت نمی‌گیرد.
در روزهای اخیر در حالی که نوسانات قیمتی در بازار خودرو به حداقل رسیده است اما روند قیمت خودروهای تیبا صعودی شده است.
این روزها در دولت سیزدهم، مدام از اهمیت درآمد ترانزیت کالا صحبت می‌شود، می‌دانیم که عبور کالا یا مسافر از حریم هر کشوری چه هوایی، چه جاده‌ای یا ریلی را ترانزیت یا حمل و نقل عبوری کالا می‌نامند، گزاره‌ای که یکی از مهم‌ترین منابع کسب درآمدهای ارزی بسیاری از کشورهاست و دستاوردهای اقتصادی قابل توجهی از این طریق ایجاد می‌شود.
قیمت پراید ۱۱۱ امروز به ۲۰۵ میلیون تومان رسید. پراید ۱۳۱ امروز با دو میلیون تومان افزایش قیمت ۱۸۵ میلیون تومان بود. پراید ۱۳۲ هم یک میلیون تومان افزایش قیمت داشت و به ۱۷۹ میلیون تومان رسید. سایپا ۱۵۱ با سه میلیون تومان افزایش قیمت به ۱۸۷ میلیون تومان رسید. کوئیک دنده ای، اما امروز یک میلیون تومان کاهش قیمت را تجربه کرد و به ۲۱۱ میلیون تومان رسید.

انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران:

امکان واردات روغن خام از شمال کشور وجود ندارد

از زمان اجرای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تا کنون حدود ۱۰۰ هزار تن انواع روغن نباتی توسط بخش خصوصی در بنادر رسوب کرده و منتظر ابلاغ مصوبه ستاد تنظیم بازار در خصوص کاهش عوارض گمرکی است.