صنعت معدن تجارت

آخرین و مهمترین خبرهای حوزه تجارت داخلی و خارجی، صادرات و واردات، صنایع و معادن را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: چطور می شود قیمت خودرویی مثل پراید در کمتر از دو ماه به ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون برسد؛ این قیمت چگونه تعیین می شود و چه افراد و گروهی و تشکیلات و احزابی نقش دارند؟ واقعا نمی توانیم جواب مردم را بدهیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه بخشی از خودروها در گمرک در انتظار ترخیص و بخشی در حال حمل‌ هستند، گفت: به نظر می رسد در روزها و هفته‌های آینده عرضه خودروهایی که در گمرک موجود است، انجام و جریان این مسیر روان شود.
در پی طرح سئوال از سوی مشتریان در خصوص مبالغ پرداختی مازاد بر وجه کارخانه‌ای خودرو، ایران خودرو در اطلاعیه‌ای، جزئیات پرداخت‌های قانونی از جمله بیمه، مالیات و عوارض را تشریح کرد و مشتریانی که تعهدات آنان معوق شده را از پرداخت مبلغ مالیات و عوارض ماده ۲۸ معاف دانست.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با توضیحاتی در مورد عرضه خودرو در بورس کالا به واردات چانگان اشاره کرد و گفت: فکر نکنم ما بتوانیم این خودرو را بیشتر از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بفروشیم، بنابراین نوش جان کسی که در سامانه ثبت نام کرده است.
سال ۱۴۰۰ ویدئویی از روشن نشدن تارا در شبکه‌های اجتماعی وایرال شد که البته ایران خودرو در توضیح، آن را یک جور شیطنت رسانه‌ای دانست. ایران خودرو گفته بود در آن ویدئو نماینده آن‌ها اصلا قصد و تلاشی برای روشن کردن تارا نداشته و روشن نشدن خودرو در نمایشگاه یکی از پروتکل‌های الزامی است.
سخنگوی وزارت صمت خبر داد: از فردا مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان که متقاضیان جهت ثبت نام در حساب خود (به نام سازمان حمایت) مسدود کرده اند با حفظ نوبت تحویل خودرو آزاد می‌شود.
متقاضیان خرید خودرو می توانند بعداز ظهر امروز با مراجعه به سایت سامانه فروش یکپارچه از جزئیات زمان تحویل خودروهای خود مطلع شوند.
پس از تصویب دستورالعمل افزایش قیمت خودروهای داخلی، شورای رقابت از تعیین قیمت خودروهای مونتاژی برای اولین بار توسط این شورا خبر داد و اعلام کرد که پس از اعلام قیمت توسط وزارت صمت، موضوع در شورا بررسی و نتیجه ابلاغ خواهد شد.

آیا تا کنون به نوع لاستیک لیفتراک خود توجه کرده اید؟ توجه داشته باشید که انتخاب نوع صحیح لاستیک و تعمیر و نگهداری منظم از آن عملکرد لیفتراک را به صورت بسزایی بالا می برد.
مصباحی مقدم بار دیگر با تاکید بر اینکه ایراد هیئت عالی نظارت مجمع به مصوبه واردات خودرو شکلی بوده و مجمع به هیچ وجه با اصل واردات خودرو مخالفتی ندارد، گفت: دولت این اختیار را دارد که بدون اخذ مجوز از هیچ یک از مراجع از جمله مجمع تشخیص مصلحت نظام آیین نامه واردات خودرو را تدوین و اجرایی کند و هیچ مانعی در این رابطه وجود ندارد.
عزم جدی دولت سیزدهم برای تقویب کارآمدی و حل چالش‌ها به ویژه در حوزه مهار تورم و رشد تولید، انتظار برای تغییر وزیر صمت را به دلیل بروز برخی ناکارآمدی‌ها به ویژه در حوزه خودرو بیش از پیش ایجاد کرده است.
وزیر صمت، قیمت‌های بالا در بازار آزاد خودرو را کاذب توصیف کرد و گفت: دو دلیل کاذب بودن قیمت‌ها، یکی تقاضای کاذب بخاطر تبدیل شدن خودرو به کالای سرمایه‌ای و همچنین مافیایی است که نمی‌خواهد قیمت‌ها بشکند.
مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن اشاره به برنامه‌ریزی خودروسازان بزرگ کشور برای افزایش تولید و اجرای گام دوم طرح تحولی خودرو که به دنبال اصلاح قیمت‌ها در سال جاری میسر خواهد شد، از عرضه ۹ خودروی جدید به بازار در سال جاری خبر داد.
یک مقام مسئول در شورای رقابت ضمن اشاره به دستوالعمل این شورا مبنی بر اینکه باید مبلغ افزایش خودروها به مبلغ باقی‌مانده از وجه خودروهای پیش‌فروش شده تعلق گیرد، اعلام کرد که همچنان همین دستورالعمل اجرا می‌شود اما مورد انتقاد قرار گرفته و اکنون در دیوان عالی کشور درحال بررسی است.