صنعت معدن تجارت

آخرین و مهمترین خبرهای حوزه تجارت داخلی و خارجی، صادرات و واردات، صنایع و معادن را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

از خالی فروشی حواله تا واردات بی‌رویه کالاهای لوکس

ضربات مهلک "واردات از محل صادرات خود" بر پیکر تجارت خارجی

از آنجا که فرآیند واردات از محل صادرات خود به دلایلی نظیر واردات بی‌رویه کالاهای لوکس مصرفی به جای کالاهای ضروری، هدررفت یارانه انرژی و مواد اولیه و افزایش فشار بر بازار ارز سبب آسیب به تجارت خارجی شده لازم است دولت جهت اصلاح این فرآیند اقدام کند.
به بهانه حمایت از تولید ملی، تیشه به ریشه رفاه و آسایش مردم زده می‌شود. بازاری که با رفاه مستقیم مردم سروکار دارد به حیاط خلوتی برای دلالی تبدیل شده و مسئولان نیز خواسته یا ناخواسته، با تصمیمات اشتباه خود، از این رویه حمایت می‌کنند. بازار خودرو فقط مشتی نمونه خروار نابسامانی در عرصه‌های مدیریتی کشور ما می‌باشد. در سایرعرصه‌ها وضعیت تا همین حد نابسامان است فقط شاید تا این حد عیان نباشد.
گروه خودروسازی سایپا به مناسب مبعث رسول اکرم (ص)، از ساعت ۱۰ صبح سه‌شنبه این هفته (۲ اسفند ماه) چهار محصول خود را در قالب پیش‌فروش یکساله برای دو گروه متقاضیان عادی و مادران عرضه می کند.
تعلل عجیب در تصمیم‌گیری، عامل ایجاد نارضایتی؛

آیا ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ منطقی است؟

سرانجام پس از گذشت حدود ۶ ماه از ورود اولین مدل آیفون ۱۴ به ایران، گمرک در بخش‌نامه‌ای، مصوبه ممنوعیت واردات این مدل تلفن همراه به صورت مسافری و پستی را ابلاغ کرد. البته واردات تجاری و ثبت سفارش این گوشی‌ها تقریباً از ابتدای امسال امکان‌پذیر نبوده است اما به صورت مسافری، تاکنون واردات تداوم داشته است.
یکی از اصلی‌ ترین راه های مراقبت از خودرو، تعویض به موقع و اصولی روغن آن خواهد بود. زمان بندی دقیق در تعویض روغن، ضامنی برای سلامتی موتور و حتی دیگر بخش های خودرو خواهد بود.

غلامحسین شافعی طی نامه‌ای خطاب به فعالان بخش خصوصی نوشت: در مسیر رقابت‌های انتخاباتی هر اقدام ناپسندی به ویژه نگاه‌های انحصارطلبانه، ظلم به کشور، بخش خصوصی و نهاد اتاق‌های بازرگانی خواهد بود.
هیات دولت، هفته گذشته، تصویب کرد که عبارت "خودروهای وارداتی صرفاً در بورس کالا عرضه می‌شود" از بند ٢ آیین‌نامه واردات حذف شود؛ بر این اساس احتمالا فروش خودروهای وارداتی دیگر تنها از مسیر بورس کالا نخواهد بود.
میزان تولید صنعتی شرکت‌های بورس در دی‌ماه امسال نسبت به دی‌ماه پارسال ۷.۷درصد رشد کرده است با این حال سود اسمی شرکت‌های بورس در ۹‌ماه امسال فقط ۱۳.۸درصد افزایش داشته و حتی سود برخی گروه‌ها از جمله گروه فلزات اساسی تا ۱۰.۶درصد افت کرده است.
در راستای سیاست گروه صنعتی ایران خودرو مبنی بر توسعه محصولات و عرضه محصولات جدید و به روز، خودروی پژو ۲۰۶ از مدار تولید خارج خواهد شد.
رئیس هیات مدیره گروه خودروسازی سایپا گفت: مدیرعامل در آستانه سفر رئیس جمهور به کشور چین، به منظور توسعه همکاری ها به چین سفر کرده و برخی مخالفین شایعه جابجایی مدیرعامل گروه را مطرح کرده‌اند که این موضوع صحت ندارد .