صنعت معدن تجارت

آخرین و مهمترین خبرهای حوزه تجارت داخلی و خارجی، صادرات و واردات، صنایع و معادن را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

شرکت‌های واردات و صادرات نقش بسیار حیاتی در توسعه اقتصاد کشورها دارند. این شرکت‌ها با تسهیل تجارت بین‌المللی، امکان دسترسی به محصولات موردنیاز را برای کشورها فراهم می‌کنند و از طرف دیگر، با صادرات محصولات خود به بازارهای خارجی، منابع درآمدزایی ارزی را برای کشورها فراهم می‌آورند.
رئیس انجمن برنج ایران با بیان اینکه واردات برنج در کشور بدون حساب وکتاب و بدون توجه به نیاز واقعی کشور انجام می‌شود، تاکید کرد: تنها راه کنترل واردات بی‌رویه برنج به کشور اعمال تعرفه‌های گمرکی سفت وسخت است.
به‌دنبال چالش‌های به‌وجود آمده درمورد تداوم تولید پژوپارس قیمت انواع این خودرو افزایش یافت. با این حال هنوز مشخص نیست آیا تولید پژو پارس ادامه خواهد یافت یا خیر؛چراکه سازمان استاندارد می‌گوید مجوزهای لازم را برای تداوم تولید را صادر کرده اما ایران خودرمی گوید پژو پارس استانداردهای را پاس نمی کند.
به تازگی برخی رسانه‌ها اقدام به انتشار اطلاعاتی نه‌چندان دقیق درباره پرونده ای به نام واردات لاستیک کرده‌اند. پرونده‌ای که در رسانه عنوان فساد بزرگ را به خود اختصاص داده، چهار سال از عمرش می‌گذرد و دستگاه قضا به حساب متخلفان رسیدگی کرده است.
یک کارشناس اقتصادی، در تحلیلی تند بر وضعیت صنعت خودروی ایران، به نقد مدیریت دولتی و تأکید بر ضرورت واگذاری به بخش خصوصی پرداخته است، همراه با تأکید بر اهمیت توانمندسازی بخش خصوصی برای رقابتی‌تر شدن بازار.
رئیس سازمان ملی استاندارد در واکنش به درخواست ایران خودرو برای شفاف سازی تصمیم این سازمان در مورد ادامه تولید پژو پارس گفت: مصاحبه‌ام برای تولید پژو پارس فصل‌الخطاب است.
با وجود مرور بیش از 9 ماه از طرح واردات خودروهای کارکرده و همچنین گذشت حدود 7 ماه از صدور مجوز با هدف تنظیم و ساماندهی بازار خودرو، هنوز آیین‌نامه مربوطه به اجرا در نیامده است. رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو اعتقاد دارد که برخی نهادها در این زمینه همکاری نمی‌کنند. با اجرای این طرح، قیمت خودروهای مونتاژی و حتی داخلی تا سطح قیمت کارخانه کاهش خواهد یافت.
سرپرست دفتر صنایع شیمیایی و پلیمری وزارت صمت در نامه‌ای به مرکز فناوری داده و اطلاعات و امنیت فضای مجازی موضوع تسهیل در ثبت اطلاعات توزیع خرده فروشی تایر در سامانه جامع تجارت را ابلاغ کرد.
اعضای اتحادیه تولید و صادرات پوشاک ایران با ارسال نامه ‎ای به فرمانده فراجا، ضمن تشکر از توجه پلیس به مسئله قاچاق کالا، خواستار برخورد مستمر، مؤثر و مستقیم با پوشاک قاچاق در سطح عرضه و بازار شب عید شدند.
فروش غیرقانونی خودروها یا همان بازار سیاه خودرو، به فعالیتی اشاره دارد که افراد در آن به صورت غیررسمی و بدون رعایت قوانین و مقررات، خودروها را خرید و فروش می‌کنند. این نوع بازار عموماً در کشورهایی با محدودیت‌های صادرات و واردات خودرو یا قوانین مالی و مالیاتی سخت برای خرید و فروش خودروها شکل می‌گیرد.
از نخستین مرحله پیش فروش خودروهای خارجی (در دور جدید واردات پس از ممنوعیت پنج‌ساله) یک سال می‌گذرد و این در حالی است که طبق آخرین آمار رسمی، تنها 15درصد از ثبت‌نام‌کنندگان نهایی، خودروی خود را تحویل گرفته‌اند.
در راستای اجرای مصوبه دی‌ماه سال جاری هیات وزیران، امکان ثبت سفارش خودروهای وارد شده به مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی پیش از تاریخ این مصوبه (۱۹دی‌ماه) به سرزمین اصلی در سامانه جامع تجارت فراهم شده است.
بازار خودرو این روزها به صورت پیاپی در حال شکستن رکوردهای قیمتی است، به‌طوری‌که قیمت‌ها در بازار خودرو به رغم وعده‌ووعیدهای سیاستگذار به شکل بی‌سابقه‌ای روند صعودی به خود گرفته است.
وزارت صنعت معدن و تجارت پیرامون خرید و فروش کد ملی اشخاص حقیقی برای موضوعاتی نظیر واردات و ثبت‌نام خودرو، نسبت به هرگونه واگذاری کد ملی سایر مدارک مرتبط به شخص ثالث هشدار داده و این امر را تخلف خواند.
طبق اعلام رئیس سازمان ملی استاندارد قرار بود تولید پژوپارس تا پایان امسال متوقف شود اما اخیرا این سازمان اعلام کرده است که تولید این خودرو در سال آینده نیز ادامه خواهد داشت.