صنعت معدن تجارت

آخرین و مهمترین خبرهای حوزه تجارت داخلی و خارجی، صادرات و واردات، صنایع و معادن را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

تنها راه برون رفت از وضعیت حاضر و ناکارآمدی ساختارهای اداری دست و پا گیر در استانها، دادن اختیارات در حوزه اقتصادی به مناطق و شکل گیری ایالات های اقتصادی است که در نهایت می تواند منتهی به جهش تولید و شکل گیری ایران قدرتمند منطقه ای شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به رشد ۱۹ شاخه صنعتی کشور و رشد هفت درصدی صنعت ایران در شرایط تحریم و کرونا؛ بر پیگیری حذف قوانین زائد و موانع تولید با کمک مجلس شورای اسلامی در سال جدید تاکید کرد.
«پرسون» از مصرف گوشت قرمز می گوید؛

کم تر از استانداردها!

در حالی بخش اعظمی از هموطنان از مصرف گوشت قرمز جا مانده اند که حتی برای خرید گوشت مرغ هم دشواری های زیادی وجود دارد. دشواری هایی که تا به امروز حل نشده و همینطور بین مردم ومسئولان دومینوی گرانی و توزیع نامناسب را حرکت می دهد.
معاون اسبق مرکز پژوهش های مجلس گفت: مانع دیگر تولید، انحصارات و محدودیت‌ها در صدور مجوز کسب و کار است، به این معنا که به جهت فقدان راهبرد توسعه صنعتی، نمی‌دانیم به چه کسانی و به چه اموری باید حمایت تعلق گیرد؛ به خصوص اینکه منابع محدودی برای حمایت در اختیار داریم و بنابراین با ایجاد انحصارات و محدودیت‌ورود به عرصه کسب و کار تلاش می‌کنیم توزیع این رانت را مدیریت کنیم.
فریال مستوفی در گفت‌و‌گو با پرسون؛

صادرکنندگان درگیر مشکلات ناشی از تحریم‌ها هستند

عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران گفت: باید با رفع تحریم‌ها و بهبود وضعیت نقل و انتقالات سیستم بانکی، افزایش ارتباطات با جامعه بین المللی انجام شود؛ تا در نهایت شاهد تأمین مالی بنگاه‌ها و افزایش تولید باشیم. 
وزیر صمت بیان کرد: با افزایش تولید داخل از واردات کالاهای غیرضروری جلوگیری شد و بخش عمده واردات در سال گذشته، مربوط به کالاهای واسطه‌ای و مواد اولیه تولید بود و در سال جاری نیز این سیاست تا جایی که امکان دارد دنبال خواهد شد.
ایران در سال گذشته حدود ۵۳.۵ میلیون تن چای از هند وارد کرده است که این مقدار در مقایسه با سال ۲۰۱۸ یک افزایش ۷۴ درصدی را از خود نشان می‌دهد.
شاهمرادی گفت: در حوزه اشتغال پایدار و ایجاد شغل جدید نیز افزوده شدن 17 هزار نفر بیمه اجباری نیز که حاکی از ایجاد شغل بوده افتخار دیگری است که به رغم اینکه بسیاری از صنوف به دلیل بیماری کرونا شغل های خود را از دست دادند، محقق شد.
نقش ایران به عنوان چهار راه منطقه ای از قدیم الایام وجود داشته، چه آن زمان که ایران مسیر عبوری جاده شرق به غرب آسیا به اروپا بود و چه حالا که زمینه بهره گیری از دریای عمان متصل به اقیانوس هند به قفقاز فراهم است.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفتگو با پرسون مطرح کرد؛

بهانه تراشی وزارت صمت برای عدم نظارت بر توزیع در بازار

وظیفه واردات، نهاده‌های کشاورزی، صادرات و مدیریت محصولات کشاورزی بر عهده وزارت کشاورزی بوده و به وزارت صمت منتقل شده و سبب ایجاد مشکلاتی شده است. وزارت صمت معتقد است که قوانین یا اهرم‌های خاصی برای اجرای این موضوع نداریم که البته این مسئله قابل قبول نیست.
مدیرعامل مجموعه توسعه فناوری نانو خبر داد:

راه اندازی نخستین مرکز نوآوری لوازم خانگی

مدیرعامل یک مجموعه توسعه فناوری نانو عنوان کرد: در سه ماهه اول ۱۴۰۰ اولین مرکز نوآوری لوازم خانگی در محل سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی به صورت تشکیلاتی با تمرکز بر نوآوری در حوزه الکترونیک راه‌اندازی می‌شود.

بازار خودرو در سال 99 همانند بسیاری از بازارها روزهای بسیار پرتلاطمی را سپری کرد به طوری که حداقل تا نیمه آبان ماه هر روز بر قیمت خودروها در بازار افزوده شد.

معاون فنی گمرک ایران طی مکاتبه ای با وزیر صمت ضمن اعلام وضعیت صادرات فرش دستباف و کاهش آن به حدود ۵۰ میلیون دلار در سال جاری راهکارایی جهت تسهیل شرایط موجود مطرح کرده و گفته که صادرات فرش دستباف ایرانی از برگشت ارز حاصل از صادرات معاف شود.

طی ۲۰ سال اخیر بخش صنعت کشور در روندی نزولی، کوچک شده و بیشترین فرصت توسعه نصیب صنایع بالادستی به خصوص صنایع پتروشیمی و شیمیایی شده است.  این الگوی نامتوازن رشد عملا ما را در مقابل ریسک‌هایی مانند تحریم هم خلع‌سلاح کرده است چراکه صادراتی که به یکسری گروه‌های کالایی محدود شده است.
با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال ۹۹ نوسانات قیمتی در بازار موبایل در بین انواع گوشی های مدل سامسونگ به حداقل رسیده است.
رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی تهران گفت: از ابتدای هفته معاملات به نقطه صفر رسیده، اما پیش‌بینی می‌شود نرخ‌ها در بازار روند کاهشی را طی کند.