خودروها به یک ویژگی جدید و کاربردی مجهز می‌شوند

ارتقای دقت حسگرهای رادار در خودروهای خودران شرایطی ایمن برای رانندگی در هر آب‌وهوایی را فراهم کرده است.
تصویر خودروها به یک ویژگی جدید و کاربردی مجهز می‌شوند

به گزارش سایت خبری پرسون، برای اینکه خودروهای خودران بتوانند حرکت کنند، حسگرهای نوری آن مانند دوربین‌ها و لیزر به دید واضح نیاز دارند؛ اکنون محققان دانشگاه اوربرو در سوئد، دقت حسگرهای رادار را با موفقیت تا حدی ارتقا داده‌اند که می‌توان از این حسگرها در خودروهای خودران استفاده کرد و آن را برای رانندگی در هر شرایط آب‌وهوایی ایمن ساخت.

به گزارش تک‌اکسپلوریست، دانیل آدولفسون، دانشجوی دکترای علوم کامپیوتر در دانشگاه اوربرو، می‌گوید: مزیت رادار این است که در همه شرایط آب‌وهوایی کار می‌کند و می‌تواند از میان دود و غبار ببیند.

با این روش جدید یک خودروی خودران که ۱۰۰ متر را طی کرده، می‌تواند جایی که با دقت یک متر حرکت کرده است را تعیین کند.

بهبود در سیستم موقعیت‌یابی حسگرهای رادار به میزان یک متر است.

دانیل آدولفسون خاطرنشان کرد: کاهش حاشیه خطا از ۲ درصد به یک درصد گامی بزرگ و رو به جلو است. این روش بسیار سریع و دقیق و تنها راهی است که ربات‌های خودران به‌ طور ایمن با انسان‌ها و سایر ربات‌ها تعامل می‌کنند.

امروز وسایل نقلیه خودران اغلب با استفاده از حسگرهای لیزری حرکت می‌کند. با این روش جدید، موقعیت‌یابی رادار به نوع دقت قابل دستیابی با لیزر نزدیک می‌شود؛ به این معنا که حسگرهای رادار می‌تواند جایگزین حسگرهای لیزری در وسایل نقلیه‌ای شود که نیاز به عملکرد در شرایط با دید ضعیف دارد زیرا حسگرهای رادار توانایی نفوذ به دود، گرد و غبار و مه را دارد.

آدولفسون بیان کرد: کار ما با بهبود دقت حسگرهای رادار می‌تواند منجر به این شود که خودروهای خودران بدون توجه به شرایط آب‌وهوایی قادر به رانندگی ایمن باشد. همچنین می‌تواند در صنایع ساختمانی و معدنی مفید باشد؛ جایی که خودروهای سنگین مستقل باید بتوانند در محیط‌هایی با گرد و غبار زیاد کار کنند.

ایجاد نقشه، یک قطعه ضروری از پازل

با استفاده از حسگرهای رادار، اکنون این امکان برای ربات‌های خودران نیز وجود دارد که نقشه‌های خود را ایجاد کنند؛ یک قطعه ضروری از پازل برای ایجاد ربات‌های قابل اعتماد که از محیط اطراف خود آگاه هستند. این نقشه‌ها همچنین نقش مهمی در توانایی ربات‌ها در برقراری ارتباط با یکدیگر دارند.

آدولفسون اظهار کرد: هدف ایجاد نقشه‌هایی است که این ربات‌ها بتوانند تنها با استفاده از حسگرهای رادار آن‌ها را درک و موقعیت‌یابی کنند.

آدولفسون به‌ عنوان بخشی از پروژه دکتری خود، در حال بررسی چگونگی پیشگیری از رخ دادن خطاها در هنگام ترسیم نقشه‌های محیطی توسط ربات‌هاست.

وی خاطرنشان کرد: در نهایت برخی از خطاها وجود خواهد داشت. نکته مهم این است که ما سیستم‌های قوی ایجاد کنیم که بتوانند آن‌ها را در صورت وقوع شناسایی و اصلاح کنند.

آگاهی از آنچه بر ناوبری تأثیر می‌گذارد

محققان همچنین بخشی از الگوریتم را که بر دقت ناوبری تأثیر می‌گذارد، ارائه کرده‌اند. محققان افزودند: ما همه بخش‌های الگوریتم خود را بررسی کرده‌ایم تا بفهمیم که قطعات مختلف چه تاثیر زیادی بر دقت موقعیت دارند. این دانش ممکن است به سایر دانشمندان کمک کند زیرا آنان الگوریتم‌های مشابهی را ایجاد می‌کنند.

روش جدید محققان در مجله IEEE Transactions on Robotics منتشر شده است.

منبع:ایسنا

465637