پیش بینی قیمت آهن بعد از تحریم

یک دهه از تحریم ظالمانه آمریکا و اروپا علیه کشورمان ایران می‌گذرد. ابتدا تحریم‌ها کاغذ پاره‌ای بیش نبودند، اما به مرور تاثیر آن را با گوشت، پوست و جانمان احساس کردیم. نوسانات دلار و کاهش ارزش پول ملی نیز از جمله دلایلی بود که باعث افزایش قیمت اهن و فولاد شد.
تصویر پیش بینی قیمت آهن بعد از تحریم

به گزارش سایت خبری پرسون، میلگرد هم از مشتقات پر کاربرد آهن است که از تغییر مداوم قیمت مصون نمانده است. حال سوال اینجاست با توجه به اوضاع کنونی و روی کار آمدن دولت جدید آیا قیمت میلگرد کاهش می‌یابد؟ یا چه عواملی تعیین کننده قیمت میلگرد خواهد بود؟ در این مقاله عوامل موثر بر قیمت آهن و میلگرد را بررسی و پیش‌بینی خود از این بازار را ارائه می‌کنیم، با ما همراه باشید.

میلگرد چیست و چه کاربردی دارد؟

میلگردها میله‌هایی توپر از جنس فولاد با ضخامت و وزن‌های متفاوتی هستند که در تمام سازه‌های فلزی دیده می‌شوند. هر کدام از میله‌ها با ضخامت‌های متنوع کاربردهای مختلفی دارند. میلگردها در آماتوربندی ساختمان بسیار مهم هستند. میلگردها از لحاظ شکل ظاهری، جنس و خم، سطح مقطع، مقاومت حد جاری شدن و گسیختگی، شکل پذیری و جوش پذیری دارای تفاوت‌هایی هستند که این تفاوت‌ها نقش آن‌ها را در انواع سازه مخصوصا سازه‌های بتنی متمایز می‌کند.

بررسی انواع مختلف میلگرد

میلگردها با توجه به زاویه و کاربرد به دسته‌هایی همچون: میلگرد راستا یا سیتکا، خاموت، ادکا، سنجاقک، خرک و رکابی تقسیم می‌شوند که هر کدام نقش متفاوتی داشته و در بخشی از سازه به کار می‌روند.

به عنوان مثال میلگرد راستا برای افزایش مقاومت، میلگرد خاموت برای جلوگیری از ترک مورب، میلگرد ادکا برای استحکام سقف و اتصال بین تیرچه‌ها، میلگرد سنجاقک برای بافتن و ساختن ستون‌ها، میلگرد رکابی برای دیوار و میلگرد خرک در فونداسیون مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای اطلاع از قیمت و خرید میلگرد در بازار به وب سایت اینترنتی پیوان مراجعه کنید.

چه عواملی بر قیمت میلگرد تاثیر می‌گذارند؟

اقتصاد ما وابسته به دلار است و به طبع نوسانات دلار علاوه بر معیشت بر سایر صنایع نیز تاثیر می‌گذارد. به طور مثال، نوسانات ارزی و عدم تخصیص ارز نیمایی تاثیر بسیار زیادی در افزایش قیمت آهن و مشتقات آن گذاشته است. عرضه و تقاضا، دوره‌های زمانی و مصوبات مجلس و هیئت دولت و میزان صادرات و واردات جزء فاکتورهای مهم تعیین قیمت میلگرد هستند.

دلار آزاد نیمایی برای آهن

عرضه آهن و فولاد و به طبع میلگرد در بورس کالا بر اساس دلار 4200 تومانی یا همان ارز نیمایی صورت می‌گیرد. با توجه به اینکه ارز نیمایی در دولت رئیسی از تخصیص برای بیشتر کالاها برداشته شد، قیمت مشتقات مورد استفاده در صنایع به شدت بالا رفت. آنچه که مسلم است با انفجار قیمتی که این روزها شاهد آن هستیم، پیش بینی می‌شود قیمت آهن و فولاد و میلگرد جهش یافته و همگام با تورم 60 درصدی و دلار 50 هزار تومانی عرضه شود.(بر اساس پیش بینی بسیاری از کارشناسان اقتصادی، قیمت دلار تا پایان سال و ابتدای سال آینده، به 50 هزار تومان و بالاتر از آن خواهد رسید.)

تورم چه نقشی در تعیین قیمت میلگرد دارد؟

کاهش ارزش پول ملی و تورم دو مقوله‌ مهمی هستند که پس از تحریم‌ها بیش از حد می‌شنویم. اما فقط شنیدن نیست، در تمام این مدت آثار تورم و تحریم را با گوشت، پوست و جانمان لمس کرده‌ایم! افزایش بی رویه‌ چاپ پول توسط بانک مرکزی نیز موجب افزایش تورم می‌شود. بگذارید با یک مثال ساده کاهش ارزش پول ملی ایران را توضیح دهم.

فرض کنید شما قصد خرید منزل یا کالایی به ارزش یک میلیارد تومان را دارید. فروشنده هم فقط وجه نقد می‌پذیرد. بزرگ‌ترین اسکناس ما هم 100 هزار تومانی است. خب به نظر شما چه تعداد و در چه حجمی باید این مبلغ را جمع کنیم؟ فرض کنیم وزن یک میلیارد ما با اسکناس 100 هزار تومنی حدود 2 کیلوگرم باشد، در مقابل یک میلیارد با 100 دلاری شاید حدود 500 گرم وزن داشته باشد. این‌گونه می‌توان کاهش ارزش پول ملی را راحت‌تر درک کرد. البته خرید از طریق کارت‌های اعتباری افزایش حجم پول نقد مصرف شده را پنهان می‌کند.

تاثیر عرضه و تقاضا بر قیمت میلگرد

یکی از عوامل بسیار مهم در خرید میلگرد از بازار تقاضای آن است. هر چه میزان عرضه بیشتر از تقاضا باشد، قیمت آن کاهش پیدا می‌کند. اگر تقاضا بیشتر از عرضه باشد، قیمت میلگرد، اهن ، فولاد و سایر صنایع وابسته به آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. گاهی مشکلات کیفی و کارخانه‌ای مانع از تولید در تیراژ بالا می شود و همین امر باعث بالا رفتن تقاضا و نرخ صعودی میلگرد می‌شود.

بهای مواد اولیه عامل افزایش قیمت میلگرد

هر چه قیمت مواد اولیه تولید میلگرد( آهن و فولاد) بالاتر برود، به طبع قیمت میلگرد نیز افزایش پیدا می‌کند. دوران همه‌گیری کرونا باعث رکود در بازار جهانی آهن و فولاد شد. این رکود اقتصادی در ایران که بازار آشفته‌ای دارد، به خوبی احساس شد. به حدی که با بالا رفتن قیمت مصالح ساختمانی، ساخت وساز به صورت کلان توجیه اقتصادی ندارد.

نقش دولت در کنترل قیمت میلگرد

دولت با در اختیار داشتن گلوگاه‌های واردات و صادرات نظیر گمرگ و با تصویت طرح‌های حمایتی می تواند نقش بسیار مهمی در تعیین قیمت اهن، صنایع فولادی و مشتقات آن داشته باشد. در کشور ما ابتدا صنایع فولادی و میلگرد در بورس کالا عرضه می شوند.

سپس در صورت نبود خواهان، مازاد تولید صادر می‌شود. این صادرات می تواند علاوه بر ارزآوری، قیمت داخلی را نیز دچار نوسان کند. البته عوارض گمرکی برای این محموله ارزشمند گاهی مانع صادرات از طرف تجار بخش خصوصی می‌شود.

با این وجود در صورت تصویب لایحه‌ای به نفع تولیدکنندگان میلگرد، راه صادرات آن هم باز می‌شود. البته دولت سیزدهم با نبود کابینه متخصص اقتصادی مواجه است و تصمیمات نسنجیده نقش بسیار مهمی در التهابات بازار ایفا می‌کند. البته اگر بتواند برق صنایع را تامین کند، میزان تولید میلگرد افزایش پیدا کرده و قیمت آن به موازات کاهش پیدا می‌کند.

آیا قیمت میلگرد کاهش می‌یابد؟

با توجه به عوامل موثری که در بالا به آن اشاره شد، خرید میلگرد در بازار به شدت متاثر از قیمت ارز، بهای اولیه و میزان صادرات و واردات است. طبق پیش‌بینی کارشناسان اقتصادی، قیمت دلار تا سال آینده به بالای 50 هزار تومان می‌رسد. این قیمت ارز در کنار تورم 60 درصدی بر تمامی جوانب زندگی ما از جمله قیمت صنایع فولادی تاثیر می‌گذارد.

این عامل باعث افزایش قیمت میلگرد در دولت رئیسی می‌شود. البته با ساخت مسکن دولتی پیش‌بینی افزایش تقاضا ممکن بود، اما وعده ساخت یک میلیون مسکن در دولت سیزدهم به دلیل غیر ممکن شدن اجرای آن با اما و اگرهایی همراه شد و مشخص کرد که فعلا نباید به وعده ساخت مسکن و رونق ساخت و ساز دلخوش باشیم. تمام عوامل بازار نشان دهنده‌ی آن است که شاهد افزایش قیمت میلگرد در سال آینده باشیم.

کلام آخر

در این مقاله با پیش بینی قیمت آهن بعد از تحریم همراه شما بودیم. یک دهه از تحریم ظالمانه آمریکا و اروپا علیه کشورمان ایران می‌گذرد. در این مدت تاثیر تحریم علاوه بر معیشت در اقتصاد و صنایع فولادی و آهن نیز به چشم می‌خورد.

در نظر داشته باشید که میلگردها در آماتور بندی ساختمان بسیار مهم هستند. نوسانات ارزی و عدم تخصیص ارز نیمایی تاثیر بسیار زیادی در افزایش قیمت آهن و مشتقات آن گذاشته است. عرضه و تقاضا، دوره‌های زمانی، مصوبات مجلس و هیئت دولت و میزان صادرات و واردات جزء فاکتورهای مهم تعیین قیمت میلگرد هستند. تمام عوامل بازار نشان دهنده‌ی آن است که شاهد افزایش قیمت میلگرد در سال آینده باشیم. ممنون که تا پایان مطلب با ما همراه بودید.

466203