صنعت معدن تجارت

آخرین و مهمترین خبرهای حوزه تجارت داخلی و خارجی، صادرات و واردات، صنایع و معادن را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

رئیس‌جمهور در پی سخنان راهبردی رهبر انقلاب در دیدار فعالان حوزه تولید و صنعت به معاون اول ماموریت داد تا با حرکت جهادی و با تشکیل کارگروهی متشکل از متخصصان و صاحبه‌نظران و متولیان این حوزه در دولت و مجامع علمی و دانش‌بنیان و کارآفرینان، نسبت به اجرایی‌نمودن رهنمودهای معظم‌له، اقدام کند. درواقع انتقاد رهبری که بیشتر متوجه کیفیت و گرانی قیمت در برخی از کالاها به‌ویژه خودرو و لوازم خانگی بوده از آن جهت حائز اهمیت است که تولید در کشور به‌رغم تمامی حمایت‌هایی که از سوی دولت می‌شود تحت‌تاثیر نبود بهره‌وری و استفاده از تکنولوژی‌های قدیمی علاوه بر قیمت تمام شده بالا که هزینه آن هموراه به جامعه تحمیل می‌شود در بحث کیفیت نیز حرف چندانی برای گفتن ندارد.
آنچه در دیدار دیروز فعالین اقتصادی با رهبری اتفاق افتاد، هم یک نوع آسیب‌شناسی دهه 90 و هم آسیب‌شناسی بخش تولید و هم ارائه راه‌حلی برنامه‌ای برای عبور از بخشی از مشکلات و هم بیان نکته مهمی درخصوص صنعت خودرو به طور خاص و مشخص بود.
یک مقام مسئول در گفتگو با پرسون مطرح کرد؛

یک درصد تولید تایر سهم صادرات / بازنگری در تجارت لاستیک

‎یک مقام مسئول از برداشته شدن ممنوعیت صادرات تایر خبر داد و گفت: متاسفانه در دولت گذشته صادرات تایر ممنوع اعلام شده بود و تجارت بازار بین الملی خود را از دست دادیم، اما به تازگی اعلام شده تنها یک درصد از تولید تایر را تولیدکنندگان اجازه صادرات دارند که بسیار حجم اندکی است و نیازمند بازنگری در این خصوص دارد.
اخبار مثبت مذاکرات برجامی و همچنین آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران در عراق و مذاکراتی که در رابطه با دولت کره‌جنوبی صورت گرفته به‌همراه نزدیک‌شدن به ایام پایانی سال شاخصه‌هایی هستند که انتظار می‌رفت بازار خودرو تحت‌تاثیر آنها با افزایش معاملات و البته کاهش قیمت‌ها مواجه شود.
یک کارشناس آسیای میانه در گفت وگو با پرسون مطرح کرد؛

روی خوش طالبان به صادرات کالا از ایران/ تجارت اندک ایران_ افغانستان

صادرات کالا از مهم ترین درآمدهای کشور به حساب می آید، اما کشورمان به واسطه تحریم ها آن طور که باید توان صادرات ندارند و از این درآمد بین المللی محروم است.
ششمین کنفرانس ملی فرهنگ سازمانی با رویکرد فرهنگ در عصر فن آوری‌های نوین همراه با ششمین جایزه مسئولیت‌های اجتماعی پس از دو روز برگزاری از ۶ تا ۷ بهمن ماه به پایان رسید و ذوب آهن اصفهان که در کنفرانس و فرایند جایزه مذکور حضور داشت موفق شد تندیس جایزه مسئولیت ا جتماعی مدیریت را دریافت کند.
وزارت صنعت با ارسال نامه‌ای به کلیه انجمن‌های صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی با اشاره به ظرفیت های ایجاد شده برای استفاده از منابع ارزی ایران در بانک tbi عراق از آنها خواست که اقلام پیشنهادی وارداتی خود را با قید فوریت اعلام کنند.
در تاریخ 4 بهمن‌ماه گزارش تحت‌عنوان تیتر «انحصار خودرو روی دیگر خود را نشان داد» در روزنامه منتشر شد که در آن به جولان شرکت‌های خودروسازی چینی در فضای انحصاری حاکم بر بازار خودرو پرداخته بود.
در نخستین هفته بهمن ماه، بازار خودروها زیر سایه نوسانات نرخ دلار، تغییر قیمت های یک تا ۲۴ میلیون تومانی را نسبت به هفته گذشته ثبت کرد.

با انتشار برخی اخبار مثبت از وین، درخصوص آمادگی ایران برای مذاکره با آمریکا و یا حتی احتمال آزادی زندانیان آمریکایی درصورت رفع تحریم‌ها، انتظار می‌رفت که قیمت‌ها در بازارهای داخلی ایران عقب‌نشینی کنند اما برخلاف انتظارات، بازار خودرو روز گذشته افزایش جزئی قیمت‌ها را تجربه کرد.
چرا از دست دادن نفوس انسانی برایمان ارزش ندارد؟! اینکه سالانه بیش از ۲۰ هزار کشته در تصادفات و ۳۰ هزار مرگ و میر در اثر آلودگی هوا داریم، زیبنده جمهوری اسلامی نیست!
دایره انتقاداتی که به خودروسازان داخلی وارد است بسیار گسترده‌تر از مواردی است که مشتریان مطرح می‌کنند؛ حالا از نمایندگان مجلس شورای اسلامی گرفته تا سازمان ملی استاندارد و حتی وزیر صمت درباره نامطلوب بودن تولیدات شرکت‌های خودروساز شکایت کرده و بارها تذکر داده‌اند.
تردیدی وجود ندارد که قیمت‌گذاری دستوری که پس از توقف واردات خودرو در راستای حمایت از تولیدات داخلی 2 خودروساز بزرگ کشور در خلال این سال‌ها از سوی شورای رقابت به ساکنان جاده‌مخصوص تحمیل شده مهم‌ترین دلیل برای شکل‌گیری زیان‌انباشت و همچنین ایجاد رانت برای دلالان در بازار بوده است اما بررسی‌ها نشان می‌دهد برخلاف تصورات شکل گرفته منافع ناشی از این بازار انحصاری تنها متوجه خودروسازان دولتی نبوده بلکه خودروسازان بخش خصوصی از این فضا رانت عظیمی را به جیب زده‌اند.
وزیر صمت بعد از حضور در کمیسیون صنایع مجلس اعلام کرد که قرار است کار مشترکی بین دولت و مجلس برای صنعت خودرو شکل بگیرد و به همین دلیل توضیحاتی درباره نقشه راه تدوین شده در این وزارتخانه به مجلس ارائه کردم.
مسعود دانشمند در گفت وگو با پرسون مطرح کرد؛

عقب ماندگی ایران در صادرات/ تولید راه نجات اقتصاد

یک اقتصاددان گفت: صادرات ایران طبق برنامه ششم توسعه بسیار عقب مانده است، به طوری که طبق برنامه ششم توسعه که یک سال به پایان آن مانده قرار بود 120 میلیارد دلار درآمد از صادرات برای ایران به ارمغان آید که در حال حاضر کمتر از 40 میلیارد دلار درآمد صادرات کالاهای غیر نفتی است.