صنعت معدن تجارت

آخرین و مهمترین خبرهای حوزه تجارت داخلی و خارجی، صادرات و واردات، صنایع و معادن را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

مدیرکل استاندارد استان تهران اعلام کرد؛

آغاز اجرای طرح سنجش کیفیت کالا و خدمات

مدیرکل استاندارد استان تهران گفت: طرح اندازه‌گیری سالانه نرخ رشد کیفیت محصولات اعم از کالا و خدمات در استان تهران آغاز شد.
رییس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی و ارتباطی گفت: سال گذشته مصوبه کارگروه هماهنگی سیاست‌های ارزی و تجاری مقرر کرد برای گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار، ارز حاصل از صادرات خشکبار به آنها تخصیص داده شود و از آنجایی که واردکنندگان تلفن همراه نتوانستند این ارز را از صادرکنندگان دریافت کنند شاهد گرانی ۵ تا ۶ میلیونی این گوشی‌ها در بازار هستیم.
طرح تامین ارز واردات موبایل از طریق تهاتر با ارز خشکبار هفته گذشته کلید خورد، اما نکته قابل تامل در توافق صورت گرفته برای دوطرف عدم اطلاع رسانی نرخ ارز است.
در مراسمی با حضور معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت و رؤسای گروه دفتر صنایع ورزشی و خلاق، از مدیر شرکت تولیدکننده پوشاک ورزشی ایران و طراح نماد «لعیب» برای جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر تجلیل شد.

در شرایطی که طی سه ماه گذشته قیمت محصولات صادراتی و به تبع آن سود حاصل از صادرات شرکت‌ها در برخی گروه‌های صنایع فلزی تا ۵۰ درصد افزایش یافته با وضع عوارضی در حدود ۲۲ درصد سعی در کاهش انگیزه صادرات و حفظ موجودی مواد اولیه کشور شده است.
از آخرین وضعیت حذف قرعه کشی خودرو تا برخورد قانون با صادرکنندگان متخلف؛

وزارت صمت در هفته ای که گذشت

آخرین وضعیت حذف قرعه کشی خودرو و برخورد قانون با صادرکنندگان متخلف از جمله مهم ترین اخبار صمت در هفته جاری بود.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتقاد از برخی اظهارات درباره نظر هیات نظارت مجمع درباره مصوبه واردات خودرو، گفت: در این بحث، به مجمع تشخیص مصلحت نظام، هیات عالی نظارت و برخی اشخاص با ایراد نسبتهای ناروا، جفا شد.
دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران گفت: مصرف روغن در کشور باید مدیریت شده و هدفمند صورت بگیرد.
معاون تجارت و خدمات وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: هر تصمیمی در مورد نحوه توزیع یارانه کالاهای اساسی به ویژه نان گرفته شود، از قبل اطلاع‌رسانی می‌شود و قرار نیست مردم را دچار شگفت‌زدگی کنیم.
پروژه واردات خودرو از مسیر لایحه بودجه کلا منتفی شده اما نمایندگان مجلس پس از حذف دو مصوبه «واردات در ازای صادرات» و همچنین «ورود ۷۰ هزار خودرو از مسیر لایحه بودجه» توسط هیات عالی نظارت، این بار بر عملکرد دولت در این زمینه متمرکز شده‌اند. با این حال روز گذشته عضو هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام به ۵دلیل مخالفت این مجمع با واردات پرداخت.
متولی تجارت کشور موانع ۱۴۰۱ صادرات صنعتی را معرفی کرد. در سال‌های اخیر راه‌اندازی میزهای کالایی با هدف احصای پتانسیل‌ و مشکلات صادراتی در دستور سیاستگذاران قرار گرفته است. برگزاری میزهای کالایی در ۸ گروه نشان می‌دهد که فصل مشترک چالش کالاهای صنعتی، علاوه بر تحریم‌ها، بخشنامه‌های ضد و نقیض و محدودکننده است.
طی روزهای اخیر ویدئوهایی از کامیونداران در فضای مجازی منتشر شده که نشان می‌دهد نمی‌توانند به موقع اقلام اساسی را به مقصد برسانند.
سال گذشته وزیر صمت بارها وعده کاهش قیمت خودرو در سال 1401 را مطرح کرد و بر اساس وعده‌ها بازار خودرو باید در سال جدید شاهد 15 درصد کاهش قیمت می‌بود. اما برخلاف وعده‌ها بازار خودرو، سال 1401 را با افزایش قیمت آغاز کرد.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید بازار خودرو نیز مانند بسیاری از دیگر بازارها، تحت تاثیر افزایش قیمت ارز با تغییر در قیمت‌ها مواجه می‌شود.
تنوع خوشه‌های صنایع خلاق، از مکانی به مکان دیگر متفاوت و منعکس‌کننده تاریخ و فرهنگی متنوع است. این صنایع می‌توانند فرصت‌های متفاوتی را در دنیا ارائه دهند؛ در نتیجه، سهم اقتصاد صنایع خلاق بین کشورهای مختلف، متفاوت است. صنایع خلاق، به‌عنوان بخشی از فرهنگ جوامع، عنصر اصلی پیونددهنده جوامع هستند و به‌عنوان عنصری کلیدی در تشکیل آینده جوامع شناخته شده‌اند. صنایع خلاق، هم در بخش‌های فرهنگی و هم به‌دلیل نوآوری به‌عنوان دارایی مهم و تاب‌آور، در ساختار اقتصادی نقش دارند. بیش از ۵‌درصد اقتصاد جهان را صنایع خلاق تشکیل می‌دهند؛ سهمی که در حال رشد است.