صنعت معدن تجارت

آخرین و مهمترین خبرهای حوزه تجارت داخلی و خارجی، صادرات و واردات، صنایع و معادن را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: بیش از 30 درصد از لوازم یدکی خودرو در بازار قاچاق است و این مساله باعث مشکلاتی برای مصرف‌کنندگان می‌شود.
الگوی جهانی توسعه صنایع کوچک چیست؟ یک پژوهش جامع که به بررسی سیاست‌های ۱۵کشور جهان در توسعه کسب‌وکارهای کوچک و متوسط پرداخته، به سیاستگذار توصیه کرده است برای توسعه صنایع کوچک ایران ۶چالش را از پیش‌روی فعالان اقتصادی بردارد تا SMEها بتوانند ضمن تولید کالاهای نوآور و با فناوری بالا، سطح اشتغال‌زایی بخش صنعت را افزایش دهند.
آمارها نشان می دهد که سهم صنعت و معدن از تسهیلات پرداختی بانک‌ ها در آخرین سال برنامه ششم توسعه محقق نشده است.
پس از دستورات رئیس‌جمهور به خودروسازان، وزیر صمت به طور میدانی پیگیر اجرای این دستورات شده است. فاطمی امین طی یک ماه اخیر دو بار از پارکینگ خودروسازان بازدید کرده تا میزان افزایش عرضه خودرو به مردم طبق دستور رئیس‌جمهور را رصد کند.
وزیر صمت گفت: کاهش ۱۵ هزار دستگاهی خودرو‌های پارکینگ ایران خودرو در پایان فروردین‌، فراتر از فرمان صادر شده و بسیار مناسب است.
با وجود مصوبه مجلس در رابطه با واردات ۷۰ هزار خودروی سواری، آنچه در قانون بودجه ۱۴۰۱ نهایی شده نشان می دهد که خودروهای سواری از لیست اقلام وارداتی حذف شده است.
در ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۹ حدود ۲۹۳ هزار تن از این محصولات به ارزش ۷۲۶ میلیون دلار صادر شده است. بنابراین وزن و ارزش صادرات بخش نساجی پوشاک و کفش در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۰ به ترتیب ۱۱ و هشت درصد افزایش داشته است.
محصول جدید گروه صنعتی ایران خودرو با استایلی متمایز که خودرویی کراس اوور و در کلاس ابعادی B است در اواخر نیمه نخست سال آینده وارد بازار خواهد شد.
به نظر می‌رسد تجارت ایران بار دیگر راه خود برای ثبت رکوردهای جدید را پیدا کرده، راهی که البته هنوز زیر سایه تحریم‌ها قرار دارد.
یکی از اقدامات جهاد کشاورزی دولت سیزدهم، توزیع اینترنتی اقلام تنظیم بازاری مانند تخم مرغ، مرغ، میوه، شکر، روغن و ... بود. آیا این اقدام موفق بود؟
بازار پوشاک در سال ۱۴۰۰ با هجوم کالای قاچاق و رکود بی‌سابقه دست و پنجه نرم کرد و حالا باید دید وزارت صمت، طبق وعده وزیر چه برنامه‌ای برای این صنعت دارد.

وزیر صمت به ظرفیت‌های نیروی انسانی و میزان فارغ‌ التحصیلان دانشگاه‌های کشور تأکید کرد: اقتصاد و تولید دانش‌بنیان می‌تواند در رفع معضل اشتغال فارغ‌ التحصیلان نیز مؤثر و کارآمد باشد.
قیمت خودرو در سال گذشته با نوساناتی همراه بود. اما در اواخر سال بازار در وضعیت رکود قرار گرفت. آیا این رکود در سال آینده نیز ادامه دارد؟ نظر مردم چیست؟

طبق آمار ایمیدرو، ۹ شرکت بزرگ تولیدکننده سنگ‌آهن کشور، از ابتدای فروردین تا پایان بهمن ماه سالی که گذشت ۴٧ میلیون و ۴٠٠ هزار تن گندله سنگ آهن تولید کردند.
واردات گندم افزایش ۱۱۹ درصدی در وزن و ۱۷۴ درصد در ارزش داشته است، در دوره مشابه سال ۱۳۹۹ حدود ۲.۹ میلیون تن به ارزش بالغ بر ۸۲۱.۶ میلیون دلار از این کالا وارد کشور شده بود.