صنعت معدن تجارت

آخرین و مهمترین خبرهای حوزه تجارت داخلی و خارجی، صادرات و واردات، صنایع و معادن را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

بابایی کارنامی در صحن مجلس:

گرانی خودرو قابل تحمل نیست

نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی گفت: گرانی خودرو باعث گله‌مندی مردم شده است.
رعنایی گفت: با تلاش و تصمیم دولت، بانک ها باید از شرایط انقباضی خارج شوند تا سرمایه در گردش با کاهش سود بانکی در اختیار تولیدکننده و قطعه ساز قرار گیرد.
با تایید مجمع تشخیص مصلحت نظام، اولین قدم برای بازگشایی واردات خودرو به کشور در شرایطی برداشته شد که وزارت صمت نیز طبق فرمان ۸ماده‌ای رئیس‌جمهور باید موانع قانونی و اجرایی واردات خودرو را تا خردادماه برطرف کند. آنچه مشخص است مجمع تشخیص مصلحت نظام، مصوبه مجلس را مبنی بر «واردات به ازای صادرات» به‌طور مشروط و قید محدودیت‌های بیشتر تایید کرده است.
جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران اخیرا در گفت و گویی از صادرات بنزین ایران به قیمت یک سوم نرخ بنزین سهمیه‌ای در ایام کرونا خبر داده است. موضوعی که حاشیه های زیادی به دنبال داشت و انتقادهای زیادی به مدیریت نفتی دولت قبل در دوره شیوع کرونا مطرح شد.

آنطور که فعالان بازار می‌گویند، قیمت خودروهای داخلی چه نو و چه کارکرده طی یک ماه گذشته بین ۱۰ تا ۱۳ درصد افزایش قیمت خورده‌اند و مصرف کنندگان نیز به امید کاهش قیمت و البته کاهش قدرت خرید، از بازار خارج شده‌اند.
کرونا دو اثر بر الگوی خرید مردم گذاشته است. اولین مورد تغییر الگوی خرید حضوری و حرکت به سمت خرید اینترنتی در سال اول شیوع «کووید-۱۹» در جهان بود. تغییر دوم اما کاهش وفاداری مصرف‌کنندگان به برخی نام‌های تجاری موجود در بازار از جمله برندهای ملی و بین‌المللی لوکس و همزمان افزایش تمایل به خرید برندهای اختصاصی (برندهای فروشگاهی) است.
عضو اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه گفت: بنابراین تا زمانی که این کارها انجام نشود، کریدور شمال_جنوب در حد حرف است. زمانی این کریدور فعال می‌شود که هندی‌ها از این مسیر کالا را ترانزیت کند وقتی این کار را نمی‌کند یعنی هزینه‌ها بالاست.
عضو کمیسیون صنایع مجلس:

مانعی برای واردات خودرو وجود ندارد

مصطفی طاهری گفت: در مجموع موافق واردات خودرو به کشور و اعمال سقفی برای خودروهای وارداتی هستم و با توجه با اینکه هرچقدر ارزبری کمتر باشد به نفع کشور است، معتقدم که نباید خودروهای خیلی لوکس و گران قیمت وارد شوند.
در آستانه روز جهانی کارگر و همزمان با آغاز هفته کارگر، تعدادی از کارگران سخت کوش ذوب آهن اصفهان به نمایندگی از کل کارکنان این مجتمع بزرگ صنعتی با حضور در گلستان شهدای اصفهان، ضمن قرائت فاتحه و اهدای شاخه های گل، با آرمان‌های شهدا تجدید میثاق نمودند.
رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو گفت: کمبود قطعه در بازار باعث رشد 7 تا 8 درصدی قیمت قطعات یدکی خودرو شده است.
گروه خودروسازی سایپا، دومین پیش‌فروش یکساله پنج محصول خود در سال جدید را در راستای اجرای پنجمین مرحله از طرح حمایتی از قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت از ساعت ۱۳ امروز (سه‌شنبه ۶ اردیبهشت ماه) به مدت دو روز به مرحله اجرا در می‌آورد.
گروه صنعتی ایران‌خودرو در دومین طرح پیش‌فروش یکساله محصولات خود در سال جدید و همزمان با پنجمین طرح حمایت قانون خانواده چهار محصول خود را عرضه کرده است. این طرح از امروز ششم اردیبهشت ماه به مرحله اجرا در آمده و تا پایان روز پنجشنبه (۸ اردیبهشت) ادامه داشته و طبق روال قرعه‌کشی آن شنبه هفته آتی (۱۰ اردیبهشت) برگزار می‌شود.
چند روز پیش بود که باردیگر تصادف و واژگونی یکدستگاه خودروی پژوی 206 sd و بازنشدن ایربگ این خودرو جریان‌ساز شد.