دوبرابر شدن تورم کالاهای وارداتی نسبت به سال گذشته چه مفهوم اقتصادی دارد؟

تورم کالاهای وارداتی امسال نسبت به سال گذشته تقریباً دو برابر شد و به 96.8 درصد رسید.
تصویر دوبرابر شدن تورم کالاهای وارداتی نسبت به سال گذشته چه مفهوم اقتصادی دارد؟

به گزارش سایت خبری پرسون، روزنامه هم میهن نوشت:

از آنجا که عمده نیاز تولیدکنندگان به مواد اولیه از طریق واردات تامین می‌شود، این تورم به مفهوم آن است که تولیدکنندگان، نهاده‌های تولید خود را امسال با دو برابر قیمت خریده‌اند.

با این احتساب تورم کالاهای وارداتی که بر تولید تاثیر گذاشته است هزینه تمام‌شده و نهایتاً قیمت مصرف‌کننده نیز با رشدی مشابه افزایش خواهد یافت. رشد هزینه‌ها و بی‌ثباتی بازار معادلات تولید را به هم می‌ریزد و می‌تواند منجر به قطع جریان ورود سرمایه شود.

این در حالی است که تولید به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان کشور، سال‌هاست که در صدر شعارهای سال قرار دارد. با این وجود افزایش تورم کالاهای وارداتی؛ بخشی از نهاده‌های تولید و ماشین‌آلات مورد نیاز این بخش، تولید را در مظان ضعف قرار داده‌اند. حمایت از تولید در گرو ثبات اقتصادی، کاهش تورم و بهبود محیط کسب و کار است که اگر دولت به ارتقای این شاخص‌ها بپردازد، همزمان از تولید و تولیدکننده نیز حمایت کرده اما عکس این موضوع صادق نیست و حمایت صرف از تولیدکننده با هزینه‌های بسیار بالا، لزوماً منجر به افزایش تولید نمی‌شود.

به هرحال، شاخص قیمت کالاهای وارداتی یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر میزان مبادلات خارجی کشورهاست و در نهایت بر تولید نیز تاثیر خاص خود را می‌گذارد..همچنین، شاخص قیمت کالاهای وارداتی بر تورم داخلی تاثیر می‌گذارد. به بیان دیگر یکی از عوامل به‌وجودآورنده تورم داخلی، تورم وارداتی است. همان‌طور که تورم کالاهای وارداتی متأثر از کاهش ارزش پول ملی افزایش می‌یابد، تورم وارداتی نیز تورم کشور را افزایش می‌دهد‌. از سوی دیگر بخشی از تورم وارداتی به دلیل انتقال و سرایت تورم جهانی به اقتصاد هر کشور است؛ این نوع تورم زمانی رخ می‌دهد که قیمت برخی کالاها که کالاهای اساسی و تعیین‌کننده در تولید یا مصرف مردم در سطح جهانی است، به علت برخی عوامل طبیعی یا تصمیمات سیاسی اقتصادی افزایش می‌یابد.

خود کالاهای وارداتی متأثر از دو عامل نرخ ارز و نرخ تورم جهانی است. اگر نرخ تسعیر دلار به ریال پایین باشد، طبعاً کالاهای وارداتی برحسب ریال برای مصرف‌کننده داخلی ارزان‌تر خواهد بود. همیشه این استدلال مطرح شده که اگر نرخ تسعیر دلار را در سطح پایین تعیین کنیم، نه‌تنها کالاهای وارداتی ارزان‌تر تمام می‌شود بلکه کالاهای تولیدشده داخلی که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم تحت تاثیر واردات قرار دارند نیز کم‌هزینه‌تر تولید می‌شود.

کارشناسان معتقدند با توجه به اینکه اقتصاد ایران یک اقتصاد واردات‌محور است و در این اقتصاد واردات هر کالایی نسبت به تولید آن صرفه اقتصادی دارد، در نتیجه نرخ ارز به‌عنوان یک متغیر مهم و اساسی در اقتصاد کشور شناخته می‌شود. متغیر ارز بر رفتار مصرف‌کنندگان، تولیدکنندگان و صادرکنندگان و بازارهای مختلف تاثیر دارد در نتیجه هر چه میزان التهاب بازار ارز بیشتر شود نگرانی گروه‌های پایین‌دست جامعه هم بیشتر می‌شود اما با این حال باید گفت که پایین نگه داشتن دستوری نرخ ارز بدون توجه به اوضاع حاکم بر اقتصاد داخلی باعث ناهنجاری‌هایی مثل چندنرخی شدن ارز و مفسده‌های حاصل از آن می‌شود که نهایتاً دست تولید را از منابع ارزان کوتاه کرده و سفره‌ای برای تعدادی محدود فراهم می‌کند.

منبع: هم میهن

614102