صنعت معدن تجارت

آخرین و مهمترین خبرهای حوزه تجارت داخلی و خارجی، صادرات و واردات، صنایع و معادن را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

پس از اعلام مصوبه هیات دولت توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر اینکه شرایط واردات به زودی اعلام می‌شود، ابهامات بسیاری مطرح شده است که آیا دولت برای این امر سیاست درستی اتخاذ خواهد کرد یا همچنان گرفتار دست عده‌ای خواهد بود که با حیله بسیار در سه دهه گذشت به اسم تولید تجارت کرده‌اند.
مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه اخیر خود تصویب کرد که دولت، مجاز است با رعایت اولویت واردات خودرو‌های برقی، ترکیبی، کم مصرف، ایمن و مورد استفاده عامه و احراز صلاحیت فنی و حرفه‌ای واردکنندگان و تامین خدمات پس از فروش و انتقال فناوری توسط آنان، مبادرت به واردات نماید.
پس از کش و قوس های فراوان بالاخره پس از چند سال ممنوعیت، امسال شاهد واردات خودرو خواهیم بود. هر چند بسیاری از تحلیلگران معتقدند که آزادسازی واردات تاثیر مثبتی بر بازار خواهد داشت اما همچنان این موضوع با نقاط ابهامی روبرو هست؛ از جمله میزان واردات ونوع خودورهای مجاز . با این وجود امروز بازار خودرو بی تفاوت به این اخبار، روند صعودی خود را ادامه داد.
قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی گفت: سخت افزار جدیدی به نام کالا برگ ایجاد نمی‌شود بلکه از زیرساخت‌های موجود مانند کارت‌های بانکی استفاده خواهد شد.
رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران:

منتظر سقوط قیمت خودرو باشید

رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران معتقد است عملی شدن واردات خودرو به کشور گامی مثبت برای تنظیم بازار است.
پس از گمانه‌زنی‌های فراوان، دولت سرانجام رای به آزادسازی واردات خودرو پس از چهار سال ممنوعیت داد. این در شرایطی است که حالا شایعات و ابهامات زیادی درباره آیین‌نامه اجرایی واردات مطرح شده است. شایعات نیز بیشتر حول محدودیت قیمت و حجم موتور خودروهای وارداتی است؛ به‌طوری‌که برخی نمایندگان مجلس و فعالان بازار تاکید دارند که نظر دولت بر واردات خودرو با سقف ۷هزار دلار است و برخی دیگر سقف ۱۷ تا ۲۰هزار دلار با حجم موتور ۱۰۰۰سی‌سی را مطرح می‌کنند.
جلال رشیدی کوچی درخصوص تغییر شرایط واردات خودرو گفت: حجم موتور بین ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی شد، سقف قیمت بین ۲۰ تا ۲۵‌هزار دلار.
وزیر صمت گفت: کالابرگ موضوع جدیدی نیست؛ بلکه از طریق کارت‌ های بانکی انجام خواهد شد و اینگونه نیست که کارت مستقلی به افراد داده شود که بخواهند با آن کالا خریداری کنند.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اصلاح مصوبه واردات خودرو و تصویب واردات بدون سقف گفت: امروز خلاء ۵۰۰ هزار خودرویی در بازار احساس می‌شود که با واردات، فضا رقابتی می‌شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه ظرفیت بازرسی‌های این وزارتخانه از یکشنبه گذشته ۱۰ برابر افزایش یافت، گفت: هیچ افزایش قیمتی بدون تأیید سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و مصوبه ستاد تنظیم بازار، قابل اجرا نیست و به‌طور حتم با آن برخورد می‌شود.
دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران از مصرف بهینه روغن خانوار و صنف و صنعت در با اصلاح نرخ ارز ترجیحی خبر داد و گفت: کمبودی در تولید روغن نداریم و با نرخ‌های جدید عرضه می‌شود.
کاتالیست یا کاتالیروز چیست و چرا این خاک ارزشمند بوده و چه کاربردی دارد؟ قیمت خاک کاتالیزور کیلویی چنده؟ برای اینکه جواب این سؤالات رو بدانید تا آخر این مطلب با ما همراه باشید.
مدیرعامل اتحادیه مرغ تخمگذار با بیان اینکه هیچ کمبودی در تامین تخم مرغ نداریم گفت: نظام بانکی کشور باید به تجهیز ، نوسازی و جوانسازی صنعت مرغداری کمک کند.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی کشور با بیان اینکه اصلاح نظام یارانه کشور دیر یا زود باید اتفاق می‌افتاد، گفت: باید تولید به اندازه نیاز بازار کنترل شود تا شاهد برهم خوردن تناسب بین عرضه و تقاضا و قیمت تمام شده و فروش نباشیم.

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران از فعالیت ۴۰۰ اکیپ بازرسی برای مقابله با احتکار و گرانفروشی در بازار خبر داد.
سرانجام پس از چند ماه گمانه زنی، دولت سیزدهم از چند روز قبل اصلاحاتی در نظام پرداخت یارانه‌ای کشور به وجود آورد که بررسی‌ها نشان از موفقیت آن در افزایش قدرت خرید مردم دارد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه نهاده‌های دامی از شنبه (۲۴ اردیبهشت) عرضه جدیدی خواهد داشت گفت: البته در حال حاضر این نهاده‌ها در سامانه وجود دارد و تولیدکنندگان خریداری می کنند.