به گزارش سایت خبری پرسون، وزارت راه و شهرسازی از امضای قرارداد مشارکت شرکت IPGL هند در تجهیز و بهرهبرداری بندر شهید بهشتی چابهار با حضور وزیر راه و شهرسازی و وزیر بنادر، کشتیرانی و آبراهههای هند طی امروز خبر داده است.
از شهریورماه سال گذشته سازمان بنادر و دریانوردی اعلام تاریخهای متعدد برای امضای قرارداد مذکور را آغاز کرد. در یک نمونه اوایل شهریور ماه سال قبل علیاکبر صفایی با اشاره به وضعیت قرارداد با هندی ها در بندر چابهار گفته بود: هند کشور بزرگی است که آینده اقتصادی بسیار خوبی دارد. قراردادی با این کشور امضا شد که بعدها تغییر کرد. از ابتدای دولت سیزدهم تمامی مشکلات این قرارداد حل شد و تنها توافق در مورد یک بند این قرارداد بین ایران و هند باقی ماند و کمتر از یک ماه آینده مدنظر قرار میگیرد.
وی افزود: قرارداد هندیها در بندر چابهار 85 میلیون دلار و بهصورت BOT است که در فاز اول توسعه بندر چابهار هندیها سرمایهگذاری کردهاند و در فاز دوم قرار است با سرمایهگذاری برخی کشورهای خارجی پروژه پیش برود و در این زمینه نیازمند توافق با متقاضیان هستیم.
صفایی با بیان اینکه هندیها تاکنون 25 میلیون دلار (29.4 درصد) در بندر شهیدبهشتی چابهار سرمایهگذاری کردهاند، گفت: این سرمایهگذاری در بخش جرثقیلهای ساحلی بوده و اخیراً با مدلی که در خصوص آن به توافق رسیدهایم، فعالیتها آغاز شده چرا که چند سالی اقدامات لازم راکد باقی مانده بود.
وی توضیح داد: هندیها ملزم به تامین مجموعهای از تجهیزات نظیر جرثقیلهای ساحلی، گنتری کرین، محوطهای و تجهیزات تخلیه و بارگیری کالا هستند و قرارداد بلندمدت کمتر از یک ماه دیگر نهایی میشود.
این در حالی بود که در موعد وعده داده شده، اتفاقی در خصوص امضای قرارداد هندی روی نداد تا اینکه مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان اوایل آبانماه سال 1402 درباره دلیل عدم تحقق وعده معاون وزیر راه و شهرسازی گفته بود: هندیها به 20 میلیون دلار از سرمایهگذاری در بندر چابهار عمل کرده و مابقی را به امضای قرارداد بلندمدت منوط کردهاند. دلیل تاخیر در نهایی شدن قرارداد سرمایهگذاری هند هم برگزاری مراسم روز دریانوردی در ایران و هند بود.
وی با یادآوری اینکه به توافقنامه اصلی که در زمان وزارت عباس آخوندی امضا شده، دست نزدهایم، افزود: قرارداد کوتاه مدت ما با هندی تا 4 دیماه 1402 مهلت دارد و خوشبختانه با تغییر سفیر هند کارها با سرعت پیش رفت و پیشبینی میکنیم تا 2 هفته آینده بین ایران و هند نهایی و امضا می شود.
اواخر آذرماه سال 1403 مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص تاخیر در امضای قرارداد سرمایهگذاری هندیها در بندر چابهار گفته بود: طی هفت هشت ماه گذشته واقعاً همکاران ما تلاش بسیار زیادی داشته اند. متن قرارداد از نظر فنی تمام شده است الان در اختیار مراجع ذی صلاح است.
وی ادامه داد: دلیل تاخیر در امضای قرارداد نیز یک سری موارد است که سازمان بنادر و دریانوردی در نظر داشته است. از سوی دیگر هماهنگی برای حضور مقامات بلند پایه مشکل است و امیدواریم قرارداد بعد از تصویب از سوی مراجع ذیصلاح اجرایی شود.
منبع: تسنیم