معرفی، اجزا، عملکرد و کاربرد کمپرسور اسکرو و عوامل تأثیر گذار در قیمت آن

کمپرسور اسکرو هوایار با هزینه پایین نصب و راه اندازی می شوند. پشتیبانی از مشتریان و ارائه خدمات فروش و پس از فروش اعتقاد کاری تیم هوایار است.
تصویر معرفی، اجزا، عملکرد و کاربرد کمپرسور اسکرو و عوامل تأثیر گذار در قیمت آن

به گزارش سایت خبری پرسون، زندگی در زمین با وجود ۷۸% نیتروژن، ۲۱% اکسیژن و ۱% گازهای دیگر امکان‌پذیر نیست پس در سفینه‌های فضایی از کمپرسور استفاده می‌شود. کمپرسورها هوای درون فضاپیما را مساعد می‌کنند و این نیاز جهان به کمپرسورها را نشان می‌دهد. از یک جاروبرقی در خانه تا سفینه چند تنی در فضا نیاز به کمپرسور دیده می‌شود.

این همه‌گیر بودن باعث ساخته شدن انواع کمپرسور شده است که در این مقاله درباره یکی از انواع کمپرسور یعنی کمپرسور اسکرو صحبت می‌کنیم.

کمپرسور اسکرو چیست؟

کمپرسور اسکرو یا پیچشی، نوعی از کمپرسور است که در قسمت هواساز، دو چرخدنده حلزونی یا روتور مارپیچی، عمل متراکم کردن هوا یا هر نوع از گاز را انجام می‌دهد.

در این کمپرسور، از مکانیزم جابه‌جایی مثبت برای متراکم‌کردن استفاده می‌شود. متخصصان توصیه می‌کنند، از کمپرسور اسکرو در مکان‌هایی که حجم زیادی از هوای پرفشار نیاز است، استفاده می‌شود. کمپرسورهای اسکرو شرکت هوایار این توانایی را دارند که هوای ثابت فشرده را برای کسب‌‌وکار شما آماده سازند.

کمپرسور اسکرو از چه اجزایی تشکیل شده است؟

کمپرسورها از اجزای مختلفی تولید شده‌اند. در واقع، کمپرسور یک وسیله مونتاژی است که از قطعات ریز و بزرگ تشکیل شده است و شناخت همه اجزا در این مطلب نمی‌گنجد، لذا قطعات مهم در پروسه تولید هوا را معرفی می‌کنیم.

معرفی، اجزا، عملکرد و کاربرد کمپرسور اسکرو و عوامل تأثیر گذار در قیمت آن

فیلتر هوا: اولین قسمت، فیلتر هوای دستگاه است. هوای ورودی قبل از فشرده‌سازی باید از آلاینده‌ها پاک شود. فیلتر هوا ذراتی را حذف می‌کند که ورود آنها به محفظه تراکم باعث آتش‌سوزی یا آسیب‌رساندن به روتور می‌شود.

آنلودر: پس از عبور هوا از فیلتر، وارد محفظه متراکم‌کننده می‌شود؛ اما ورود هوا در هر زمان میسر نیست. برای همین، قطعه‌ای به نام آنلودر یا شیر هوا مجوز ورود یا عدم ورود هوا را به محفظه را صادر می‌کند. این مجوز منوط به فشار داخل محفظه است. زمانی که فشار داخل محفظه تراکم به حد نصاب نرسیده است، شیر هوا باز بوده و اجازه ورود هوا به محفظه را می‌دهد و با حدنصاب رسیدن فشار، شیر هوا بسته می‌شود.

ایرند: ایرند، در واقع، همان محفظه تراکم است که روتور درون آن قرار گرفته‌اند. دو چرخدنده نروماده با چرخش هوا را متراکم می‌کنند.

نکته‌ای که باید به آن توجه کرد، تفاوت ایرند در کمپرسور اسکرو اویل‌فری و اویل‌اینجکت است. در کمپرسور اویل فری، هوا ابتدا وارد قسمت المنت ابتدایی شده، فشرده می‌شود و به‌دلیل عدم روغن دمای هوا تا ۹۵ درجه می‌رسد. برای همین، هوا بعد از این قسمت وارد اینترکولر می‌شود، دما کاهش پیدا کرده و مجددا وارد محفظه دوم کمپرسور اسکرو می‌شود تا بار دیگر فشرده شود. در کمپرسور روغنی معمولا اینتر کولر وجود ندارد و هوای فشرده مستقیم به قسمت بعدی میرود.

سپراتور: سپراتور کار جداکردن روغن از هوای فشرده را برعهده دارد. طبیعی است که در کمپرسور اویل‌فری سپراتور وجود نداشته باشد.

سپراتور: سپراتور کار جداکردن روغن از هوای فشرده را برعهده دارد. طبیعی است که در کمپرسور اویل‌فری سپراتور وجود نداشته باشد.

رادیاتور: افترکولر خنک‌کننده نهایی است. قبل از آنکه هوا از کمپرسور خارج شود باید دمای آن کاهش پیدا کند؛ برای همین هوا از رادیاتور عبور کرده که باعث کاهش دمای هوا تا ۲۰ درجه می‌شود.

عملکرد کمپرسور اسکرو چگونه است؟

دو نوع کمپرسور اسکرو روغنی و کمپرسور اسکرو بدون روغن در شرکت هوایار تولید می‌شود. عملکرد این دستگاه‌ها در پروسه تولید هوا تقریبا یک شکل است با کمی تفاوت کوچک که در این بخش ضمن بررسی عملکرد دستگاه‌ها نحوه تولید هوا را نیز بررسی می‌کنیم.

سپراتور: سپراتور کار جداکردن روغن از هوای فشرده را برعهده دارد. طبیعی است که در کمپرسور اویل‌فری سپراتور وجود نداشته باشد.

پروسه تولید هوا در کمپرسور پنج مرحله است که به ترتیب عبارت است از:

مرحله اول، مکش هوا: در این مرحله الکتروموتور با استفاده از کوپل مستقیم یکی از روتورها را به حرکت در می‌آورد. روتورها به شکل نروماده در کنار هم قرار گرفته‌اند که همین امر موجب می‌شود با حرکت یکی انتقال حرکت به دیگری هم منتقل شود. حرکت روتورها باعث مکش هوا از خارج به سمت داخل می‌شود.

در کمپرسور اویل فری یکی صافی هوا در ابتدا وجود دارد که ذرات آلاینده را از هوای ورودی حذف می‌کند. اتفاق دیگری که در کمپرسور بدون روغن می‌افتد، زمان ورود هوا به دستگاه است. هوا زمانی وارد هواساز می‌شود که دستگاه کار نمی‌کند با شروع به کار کمپرسور اسکرو ورودی هوا بسته می‌شود.

مرحله دوم، متراکم‌سازی: در این مرحله در کمپرسور اسکرو اویل‌فری هوا در محفظه متراکم می‌شود. در اویل‌فری به دلیل نبود روغن دمای هوای متراکم تا ۹۵ درجه نیز می‌رسد که دمای مطلوب برای هوای فشرده نیست، اما در کمپرسور اویل اینجکت هوا و روغن در محفظه تراکم با هم مخلوط می‌شوند که دمای هوا مطلوب‌تر بوده و نیاز به خنک‌کردن ندارد.

مرحله سوم، ورود به نگهدارنده

بعد از متراکم شدن هوا، به قسمت نگهدارنده می‌رود، با این تفاوت که به دلیل خصوصیات فیزیکی متفاوت در هر دستگاه هوا مسیر متفاوتی را طی می‌کند.

کمپرسور بدون روغن به دلیل بالا رفتن دمای تولیدی هوا وارد خنک‌کننده می‌شود که به دلیل کاهش دما دارای رطوبت می‌شود و نیاز است با استفاده از فیلترهای مخصوص رطوبت از هوا جدا شود.

در کمپرسور روغنی به دلیل وجود روغن هوا وارد اویل سپراتور می‌شود که روغن را از هوا جدا ‌کند.

مرحله چهارم، خروج هوا

در کمپرسور اسکرو بدون روغن، قبل از اینکه هوا از دستگاه خارج شود یکبار دیگر داخل محفظه فشرده و سپس از هواساز خارج می‌شود.

کاربرد کمپرسور اسکرو

در وهله اول کمپرسور اسکرو برای صنایعی مناسب است که نیاز به یک فشار ثابت یا حجم هوای فشرده زیادی دارند و بسته به نوع کمپرسور کاربرد هم متفاوت خواهد بود.

کمپرسورهای روغنی، معمولاً در صنایعی استفاده می‌شود که وجود روغن آسیبی به محصول نهایی وارد نمی‌کند. به طور مثال، استفاده از آن‌ها در صنایع دارویی مجاز نیست، زیرا ورود روغن به دستگاه‌ها باعث فاسد شدن دارو می‌شود. کمپرسورهای بدون روغن می‌توانند در همه صنایع به کار گرفته شوند ولی به دلیل هزینه بالا این اجازه را نمی‌دهد؛ لذا در صنایع غذایی، دارویی، نساجی و خودرویی استفاده می‌شود.

عوامل تأثیرگذار بر قیمت کمپرسور

کمپرسور یک ماشین مونتاژی است که می‌تواند به دلیل مونتاژ قطعات مختلف، با قیمت‌های متفاوت نیز در بازار عرضه شود. آنچه بیشتر از همه باعث تقاوت قیمت کمپرسور اسکرو در بازار می‌شود استفاده از اجزا با کیفیت‌های متفاوت است.

  • اولین قطعه‌ای که باعث می‌شود نرخ کمپرسور در بازار متفاوت قیمت ‌گذاری شود، ایرند است. ایرند معمولاً در کمپرسورهای با کیفیت، ساخت ایتالیا یا آلمان است که نوع آلمانی دارای سروصدای کمتر است.
  • دومین عامل، تکنولوژی ساخت است. هر چند کمپرسور یک دستگاه مونتاژی است اما نوآوری و خلاقیت در پروسه تولید مهم می‌باشد.
  • عامل سوم، دبی هواست. طبیعی است که هر چه دبی هوا بیشتر است قیمت کمپرسور نیز بالاتر می‌رود.
  • عامل دیگر، کلاس کمپرسور است. کلاس کمپرسور در مورد دستگاه‌های اویل فری صدق می‌کند. کمپرسور کلاس صفر بهترین و گران‌ترین نوع کمپرسور است. در این کمپرسور هیچ روغنی در هوای فشرده دیده نمی‌شود.

البته عوامل دیگری مثل نوع الکتروموتور، یاتاقان‌ها و برند نیز بر روی قیمت دستگاه تأثیر می‌گذارد.

شرکت هوایار با ۲۵ سال سابقه درخشان، تولید کننده کمپرسورهای سری HY روغنی و HF اویل فری آمادگی تأمین هوای فشرده صنایع مختلف را دارد. هوایار علاوه بر فعالیت‌های فنی مانند فروش، نصب و راه‌اندازی کمپرسورها، یک شرکت مشاوره‌ای نیز می‌باشد. یکی از نقاط قوت برجسته هوایار، خدمات پس از فروش آن است. پشتیبانی تجهیزات در هوایار فراتر از استانداردهای معمول است و همواره در مواقع نیاز به قطعه یا خدمات، آماده خدمت‌رسانی به مشتریان خود می‌باشد. جهت آگاهی از قیمت و مشاوره با کارشناسان ما تماس بگیرید.

منبع: شرکت هوایار

680261

مطالب مرتبط