اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

با وجود اینکه دولت به منظور حذف فساد و تقویت تولید مسیر سخت اصلاح ارز ۴۲۰۰ را پیموده است، اما به نظر می‌رسد اجرای سیاست کالابرگ الکترونیک در ماه‌های آینده مشکلات متعدد دیگری را بوجود آورد.

برای سال ۱۴۰۱ حداقل مستمری بازنشستگی سازمان تامین اجتماعی به میزان ۵۷ درصد زیاد شد. برای میانه بگیران افزایش ۱۰ درصدی به علاوه رقم ثابت ۶۵۰ هزار تومان درنظر گرفته شد و برای حداکثر بگیران نیز تنها افزایش ۱۰ درصدی لحاظ شد.

افزایش ۵۷ درصدی حداقل حقوق کارگری در سال ۱۴۰۱، به کام کارگران شیرین آمده، اما صدای کارفرمایان را در آورده است.
مرتضی افقه، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: مسلما رویه‌ای که منجر به سرکشی در حساب افراد می‌شود چندان مطلوب مردم نیست و ممکن است به ضرر سپرده‌گذاران بانکی شود و افراد به زحمت بیفتند و مجبور شوند این منابع را تبدیل به دارایی‌های دیگری از جمله ارز، سکه و طلا و... کنند.
بانک جهانی در خصوص رشد اقتصادی ایران در سال جاری پیش‌بینی کرد اقتصاد ایران در این سال ۳.۷ درصد رشد می‌کند که این رشد بالاتر از متوسط رشد اقتصادی جهان است.

وام ۵۰ میلیون تومانی که برای تامین مالی افرادی که قصد خرید کالاهای بادوام دارند پیش‌بینی شده که توسط دو بانک عامل به متقاضیان ارائه می‌شود. مشتریان دو بانک ملت و سپه می‌توانند با توجه به شرایطی که برای این تسهیلات پیش‌بینی شده، دو وام فوری ۵۰ میلیون تومانی را از این دو بانک دریافت کنند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: میزان پرداختی شرکت‌های زیرمجموعه این وزارتخانه به صندوق‌های بازنشستگی کشور، ۷۰ دصد افزایش یافته است.

سیده طیبه حسینی گفت: مجردهایی که تاکنون یارانه دریافت نمی‌کردند یا یارانه آن‌ها قطع شده، می‌توانند با مراجعه به سایت sso.my.gov.ir نسبت به ثبت نام یارانه به صورت مستقل اقدام کنند.

تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده کل کشور نسبت به فصل مشابه سال قبل به ٤٢,٠ درصد رسید که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل ٦.٦ واحد درصد کاهش داشته است.
دولت به منظور حذف فساد و تقویت تولید مسیر سخت اصلاح ارز ۴۲۰۰ را پیموده است، اما اجرای سیاست کالابرگ الکترونیک در ماه‌های آینده مشکلات متعدد دیگری را بوجود آورد.
جزئیات افزایش حداقل حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی نشان می‌دهد که حداقل دریافتی بازنشستگان تأمین اجتماعی کمتر از پنج میلیون و ۵۸۰ هزار تومان نیست.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس درباره میزان تاثیر گذاری ارز ترجیحی بر معیشت مردم گفت: پرداخت ارز ترجیحی می توانست تب و تاب و التهابات بازار را کنترل کند. به طور کلی اگر پرداخت ارز ترجیحی بدون توجه به تخلفات و رانت و فسادهایش، درست اجرا می شد ،قطعا تاثیر گذار بود اما این اتفاق نیفتاد.
معاون اقتصادی وزیر اقتصاد گفت: در ماه‌های آتی اگر موضوع کالابرگ به هر دلیلی پیاده‌سازی نشود، روش پرداخت نقدی یارانه ادامه خواهد داشت.
در دیدار دبیر شورای عالی مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم ایران با رییس واحد اطلاعات مالی کشور روسیه، بر لزوم افزایش بیش از پیش تعاملات و توسعه همکاری‌های ایران و روسیه برای مقابله با پولشویی تاکید شد.
دبیر کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی ضمن بیان اینکه پرداخت همه وام‌های تکلیفی از توان بانک‌ها به دلیل تعیین نشدن منابع از سوی دولت و مجلس خارج است، روند تامین منابع برای پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه را شرح داد.

تعداد ۴۱ هزار و ۹۸۵ قرارداد آتی زعفران نگین به ارزش بیش از ۱۹۰ میلیارد تومان در معاملات بازار قرارداد‌های آتی بورس کالا به ثبت رسید.

همچنان مشمولانی وجود دارند که در سال‌های قبل به دلایل مختلف از جمله مشکلاتی در زمینه شماره شبای بانکی سود سهام عدالت خود را دریافت نکرده‌اند، اما طبق برنامه‌ریزی‌ها اگر مشکلات مذکور برطرف شود، سود سهام عدالت به حساب افراد واریز خواهد شد.