اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

تورم سالانه دهک دهم که ثروتمندترین دهک جامعه محسوب می شود در مرداد ماه 39.5 درصد برآورد شده که پایین ترین تورم رقم خورده در میان تمامی دهک های درآمدی است.
کارخانه‌های ژاپن با بهبود تولید وسایل نقلیه موتوری، تولید خود را برای دومین ماه افزایش دادند که شروعی مثبت برای سه ماهه سوم برای تولیدکنندگان و فعالیت‌های اقتصادی گسترده‌تر بود.

جاماندگان یارانه می‌تواند به درگاه معرفی شده مراجعه و بار دیگر ثبت نام کنند. به زودی تکلیف جاماندگان یارانه مشخص خواهد شد.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری اعلام کرد: درخصوص همسان سازی و ۹هزار میلیارد تومان اعلام شده همچنان فرمول یا روشی برای اجرا به صندوق اعلام نشده است.
اقتصاد ایران با مسائل پیچیده و عظیمی روبرو است، تورم مهار غیره قابل مهار در چند سال و دهه اخیر یکی از دلایل مؤثر در عدم توسعه بوده است.
رئیس کل سازمان خصوصی سازی با بیان اینکه سود سهام عدالت امسال نسبت به ۱۳۹۹، دو برابر شده است، اعلام کرد: قانون می‌گوید که افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی باید سهام عدالت داشته باشند، اما حدود سه و نیم میلیون نفر از آن‌ها سهام عدالت ندارند.
آمارها نشان می‌دهد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص به عنوان یکی از عوامل اصلی رشد اقتصادی در دولت روحانی بیش از 30 درصد کاهش یافته است. همچنین در دولت روحانی سرمایه گذاری خارجی هم با وجود تبلیغات گسترده دولت قبل درباره تاثیر برجام بر جذب سرمایه خارجی به مراتب کمتر از دولت نهم و دهم بود.
سخنگوی اقتصادی دولت گفت: گفتیم هر کس بتواند ارز وارد کشور کند حتی اگر طلا هم باشد نه تنها ارزش افزوده‌ای گرفته نمی‌شود بلکه برای منشأ ارزَش هم سخت‌گیری نمی‌شود تا به راحتی سرمایه و سپرده‌گذاری انجام شود.
بررسی‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد تورم در مرداد باز هم بالا رفت این درحالی است که بانک مرکزی و رسانه‌های نزدیک دولت بارها نوید مهار تورم و کنترل نقدینگی را به مردم می‌دادند اما واقعیت بازار چیز دیگری است و براساس آمار، تورم مردادماه نه تنها کاهش نداشته بلکه به روند افزایشی خود ادامه داده است.
پسران سیاستمداران را نمی‌توان جدا از پدرانشان ارزیابی کرد و البته نباید گناه آنها را به پای پدرانشان نوشت. در سال‌های اخیر فرزندان برخی مسئولان بازداشت و زندانی شده‌اند.
سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران، نرخ هرکیلوگرم خرما را اعلام کرد.
پس از انتشار مشکوک و غیرمعمول گزارش تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه اصفهان که به ابزاری برای سیاه‌نمایی و تخریب نظام جمهوری اسلامی تبدیل شد، موضع‌گیری سنجیده و قاعده‌مند قوای سه‌گانه از بیراهه‌رفتن فسادستیزی و نظارت بر بنگاه‌های بزرگ اقتصادی جلوگیری کرد و تحقیق و تفحص را به ریل اصلی برگرداند.
خلاصه عملکرد اقتصادی دولت گذشته؛

رشد نزدیک صفر، سرمایه‌گذاری زیر صفر

آمارها نشان می‌دهد رشد اقتصادی در سال های 92 تا 1400 به حدود نصف دوره هشت ساله پیش از آن کاهش یافت. در این میان بخش ساختمان شدیدترین کاهش را تجربه کرد به طوری که متوسط رشد 4.6 درصدی در دولت نهم و دهم به رشد منفی 4.6 درصدی تبدیل شد. با این حال با شروع دولت سیزدهم این روند بهبود چشمگیری داشته است.