اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

برای راه اندازی بانک و بیمه آفشور در مناطق آزاد؛

قول وزیر اقتصاد به سعید محمد

دبیر شورای عالی مناطق آزاد گفت: با وجود تحریم‌های ظالمانه و مشکلاتی که برای اجرای قوانین وجود دارد، روند خوبی برای تاسیس بانک و بیمه آفشور طی شده است.
در حالی افزایش حقوق بازنشستگان در ششمین ماه سال رقم خورده است که بنا به اظهارات مدیرعامل تامین اجتماعی، در حال برنامه‌ریزی برای تعیین سازوکار پرداخت معوقات هستند.
در حالی که بانک مرکزی روز گذشته اعلام کرد که بخشنامه‌ای برای افزایش هزینه پیامک بانک‌ها نداده، بانک پاسارگاد درباره اینکه چرا هزینه پیامک‌های خود را افزایش داده است، توضیحاتی داد.
مجلس تصویب کرد که اگر دولت بخواهد ارز ترجیحی را در سال ۱۴۰۱ حذف کند، موظف است مابه‌التفاوت آن را از طریق کالابرگ الکترونیک به مردم اختصاص دهد، به نحوی که قیمت کالاهای اساسی و دارو به نرخ شهریور ۱۴۰۰ به دست مردم برسد. از اینکه این قانون اجرا نمی‌شود، از دولت گلایه داریم.
گزارش‌ها حاکی از آن است که اختلالات بانکی، عامل عدم واریز حقوق برای بازنشستگانی بوده که در روزهای تعطیل باید حقوق برای آنها واریز می‌شد.

یکی از برجسته‌ترین معضلات اقتصادی ما تورم مزمن بالاست که ریشه در وضعیت بانک مرکزی دارد. اما این وضعیت این سوال را به ذهن متبادر می‌کند که مگر بانک مرکزی کشور ما با بانک مرکزی متعارف در دیگر نقاط دنیا چه تفاوتی دارد که این آثار و تبعات متفاوت را برای اقتصاد کشور به همراه داشته است؟ شاید بتوان پاسخ را در مسیری که این نهاد در سایر کشورها و در کشور ما طی کرده جست‌وجو کرد.

دو روز گذشته مقام معظم رهبری، سیاست‌های کلی برنامه هفتم را که پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام و با اولویت پیشرفت اقتصادی توأم با عدالت تعیین‌شده، به سران سه قوه، رئیس مجمع تشخیص مصلحت و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ابلاغ کردند.
رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: حساب مشکوک به تجاری هم حسابی است که به عنوان حساب تجاری معرفی نشده اما استفاده تجاری می‌شود. همان کاری که برخی از اصناف کرده و پول را کارت به کارت می‌کنند. در همین راستا اگر در حسابی ۱۰۰ بار با حداقل مبلغ ۳۵ میلیون تومان واریز انجام شود یعنی حساب تجاری است.

سخنگوی گمرک گفت: صادرات غیر نفتی کشور در پنج ماه نخست امسال به ۹ عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو به چهار میلیارد و ۱۱۸ میلیون دلار رسید که این میزان با رشد ۴۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل همراه بوده است.

استقلال بانک مرکزی به‌عنوان شرط لازم برای تحقق تورم تک‌رقمی پایدار، یکی از پایه‌‌ای‌ترین و بدیهی‌‌ترین اصول علم اقتصاد در کنترل تورم و ایجاد ثبات در اقتصاد است و ثبات اقتصادی یکی از کلیدی‌‌ترین شروط لازم برای رشد و توسعه کشور.
روزنامه کیهان بدون اشاره به اینکه کدام کشور تمامیت خواه و متجاوز «تحولات فعلی» را برای جهان را رقم زده است، معتقد است که «مصرف بی‌رویه غذاهایی که نیاز به آب فراوان هم دارد سبب شده تا تولید داخل علی‌رغم افزایش معنادار بازهم جوابگوی این مصرف نباشد.
یارانه نقدی کمک معیشتی مرحله ۱۳۹ مربوط به شهریورماه ۱۴۰۱ به حساب سرپرستان خانوار مشمول دریافت یارانه واریز و از ساعت ۲۴ روز یکشنبه ۲۰ شهریورماه قابل برداشت است.