اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

یارانه نقدی کمک معیشتی مرحله ۱۳۹ مربوط به شهریورماه ۱۴۰۱ به حساب سرپرستان خانوار مشمول دریافت یارانه واریز و از ساعت ۲۴ روز یکشنبه ۲۰ شهریورماه قابل برداشت است.

اقتصاد دریا موضوعی است که شکوفایی آن به مدیریت واحد دولت نیاز دارد. اهتمام و پیگیری پروژه‌های ناتمام و‌ بهره‌گیری از ظرفیت‌های متنوع این حوزه، روند تحقق اهداف چشم‌انداز اقتصادی کشور را تسریع می‌کند.
فعلا قیمت‌ها در بازار سکه روی همین اعداد بالای ۱۱ و ۱۲ میلیون تومان تثبیت شده است؛ اگر قرار باشد نرخ به ۱۰ میلیون تومان و یا پایین‌تر برسد نیاز به مرور زمان و ثبات در مباحث اقتصادی دارد.
اگرچه طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها از ۲۰ اردیبهشت ماه امسال از سوی دولت کلید خورد و تاکنون چند ماهی از زمان اجرایی شدن آن میگذرد و بر اساس رویه پیشین فردا ۲۰ شهریور، یارانه شهریورماه نیز باید واریز شود اما هنوز هستند عده ای که به نحوه دهک بندی یا اطلاعات مرتبط با خانوار خود معترضند.
قیمت طلا امروز جمعه به دلیل کاهش ارزش دلار افزایش یافت اما انتظارات برای افزایش بیشتر نرخ بهره مانع از افزایش بیشتر شد زیرا جروم پاول، رئیس فدرال رزرو آمریکا بر تعهد بانک مرکزی برای مهار تورم تاکید کرد.

ادعا می شود دولت برای افزایش حقوق کارکنان خود نیز طرحی در دستور کار دارد که نهایی‌شدن آن به بهبود معیشت این افراد کمک خواهد کرد.
در پی اظهارات سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره اعمال احکام جدید و افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، به نظر می‌رسد از پنج روز آینده مستمری بگیران تامین اجتماعی، حقوق‌های جدید خود را دریافت خواهند کرد.
ثبت‌نام از افرادی که تاکنون از دریافت یارانه نقدی جا مانده‌اند یا متقاضی جدید دریافت یارانه هستند از طریق سایت https://my.gov.ir امکان پذیر است.
تفاوت رویکرد دولت‌های سیزدهم و دوازدهم در مقابله با بدهکاران کلان؛

ابربدهکاران بانکی؛ از پاکت دربسته همتی تا افشای عمومی در دولت سیزدهم

پس از اشاره دیروز رئیس جمهور به شفافیت‌گریزی دولت قبل درباره اسامی ابربدهکاران بانکی، رئیس کل بانک مرکزی دولت قبل به جای پاسخگویی نسبت به اهمال خود در برخورد با ابربدهکاران، تلاش کرد مسئولیت این قصور را از سر خود باز کند.
یک کارشناس اقتصادی معتقد است که کنترل نقدینگی و کنترل مقداری پول، مهمترین وظیفه و ماموریتی است که بانک مرکزی دارد و رئیس جمهور به درستی بر آن تاکید داشت. چرا که اگر این اتفاق بیفتد آثار نزولی خود در تورم را خواهد گذاشت و مردم آن را لمس خواهند کرد.
بررسی رشد مانده تسهیلات اعطایی 11 بانک بورسی نشان می‌دهد، رشد مانده تسهیلات پرداختی از 25.8 درصد در 5 ماه اول سال گذشته، به 7.9 درصد در سال جاری کاهش یافته که نشان‌دهنده اثرگذاری سیاست کنترل ترازنامه بانک‌هاست.

بر اساس اعلام بانک مرکزی، در تیرماه سال جاری حدود ۶.۳ میلیون فقره چک مبادله‌ شد که ۹۰.۷ درصد این چک‌ها وصول شده است.

بر اساس آمار پولی و بانکی منتشره از سوی بانک مرکزی تا پایان تیرماه سال جاری، مطالبات بانک مرکزی از بانک‌ها و دولت به‌ترتیب ۱۷۶.۲ هزار میلیارد تومان و ۱۵۲ هزار میلیارد تومان است که بدهی دولت به بانک مرکزی نسبت به تیرماه سال قبل، ۷.۱ درصد کم شده است.