اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

این ماه باید هشتمین مرحله از یارانه نقدی دولت رئیسی به حساب سرپرستان خانوار واریز شود. اما دو سوال مهم درباره این یارانه وجود دارد؛ اول اینکه یارانه آذر چه زمان واریز می‌شود و دوم اینکه آیا یارانه نقدی است؟
رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی سازی ضمن پاسخ به اظهارات رئیس هیات مدیره دیده‌بان عدالت و شفافیت گفت: وی باید اثبات کند که در یک سال اخیر کدام شرکت را ما واگذار کردیم که واگذاری آن با تخلفات متعدد همراه بوده است.
تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران از نرخ تورم آبان ماه حاکی از این است که تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» به ترتیب ١.٣ درصد و ٢.٧ درصد بوده است.

تلاش دولت برای اینکه پروژه‌های عمرانی را برای بخش خصوصی جذاب و این بخش را تشویق به سرمایه‌گذاری در بخش عمرانی به معنای آن نیست که به بودجه عمرانی تیر خلاص زده، آمارها نیز نشان می‌دهد پرداخت بودجه عمرانی در نیمه دوم سال شتاب گرفته است.
گزارش میدانی از بازار ارز حاکی از آن است که نرخ دلار در صرافی‌ها به حدود ۳۳ هزار و ۷۰۰ تومان رسیده و صرافی‌ها و دلالان هر دو می‌گویند که این روزها در بازار، هم خریدار هست و هم فروشنده.
روند افزایشی هزینه وام مسکن همچنان ادامه دارد و متاهل‌های ساکن تهران که دو هفته قبل می‌توانستند با پرداخت بیش از ۹۵ میلیون تومان نسبت به خرید اوراق تسهیلات مسکن اقدام کنند، اکنون برای خرید این اوراق باید بیش از ۹۸ میلیون تومان بپردازند.
صندوق بین‌المللی پول با رده‌بندی ۱۸۸ دولت جهان از نظر نسبت خالص هزینه‌ها به تولید ناخالص داخلی، دولت ایران را در رتبه ۶ از این نظر قرار داد. این موضوع اما در رسانه های حامی دولت سر و صدا به پا کرده است که آن را یک دستاورد نشان دهند، در حالی که در کم هزینه بودن دولت صرفا معنای خوبی در اقتصاد ندارد و می تواند توضیحی باشد بر حقوق و دستمزد پایین در دولت.
رئیس سازمان برنامه و بودجه، بررسی جداول لایحه بودجه در مجلس شورای اسلامی را به صلاح ندانست و گفت : جداول بودجه امسال دیر هنگام و در مردادماه به دولت ابلاغ شد و از این جهت، بررسی دو مرحله ای این لایحه در مجلس، یکپارچگی برنامه‌های دولت را دچار مشکل می‌کند.
قرار است سود سهام عدالت سال ۱۴۰۰ دو برابر سال گذشته خود باشد و تا پایان آذر ماه این سود واریز خواهد شد. اما مشمولان غیرمستقیم چگونه می‌توانند سهام خود را بفروشند؟
براساس اطلاعات سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها از مجموع ۵میلیون و ۹۳۰هزار نفری که یارانه آنها در اردیبهشت قطع شده بود، ۳میلیون نفر مجدداً مشمول یارانه شدند. همچنین یک میلیون نفر نیز در دهک ۱۰ درآمدی قرار گرفته‌اند و مشمول دریافت یارانه تشخیص داده نشده‌اند.
رئیس اتاق بازرگانی تهران نوشت: تجارت، زودبازده‌ترین حوزه در اقتصاد است. اگر شرایط مناسبی برای درخت تجارت فراهم شود، زودتر به بار می‌نشیند و میوه‌اش بیشتر در دسترس مردم خواهد بود. به همین دلیل است که گشایش در حوزه تجارت با سرعت بیشتری نسبت به دیگر بخش‌ها، خود را در شاخص‌های اقتصادی و اجتماعی و بهبود نسبی رفاه مردم نشان می‌دهد.
عضو شورای عالی کانون صرافان ایران با تاکید بر اینکه بازار آزاد ارز از روز گذشته با کاهش تقاضا مواجه شده است، گفت: سیاست جدید بانک مرکزی برای انتشار اوراق گواهی ارزی می‌تواند بازار ارز را به آرامش برساند.
همزمان با پرداخت حقوق آبان بازنشستگان سایر سطوح سازمان تأمین‌اجتماعی که از بیستم آبان و بر اساس حروف الفبا آغاز شده، مطالبات فروردین آنان نیز به حساب این گروه از بازنشستگان واریز می‌شود.
در حالی یک روز به پایان ششمین ماه سال باقی مانده که هنوز تکلیف میزان و زمان افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت مشخص نشده است.

آمارهای جدید بانک مرکزی از تحولات مرداد امسال نشان می دهد که روند نزولی رشد نقدینگی متوقف شده و روند شاخص های پولی در مسیر صعودی قرار گرفته است که می تواند آثار تورمی داشته باشد.
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه روز دوشنبه گفت تورم یک «تهدید اقتصادی غیرقابل عبور» نیست و با وجود اینکه در ماه اوت به بیش از ۸۰ درصد رسید، در پایان سال کاهش خواهد یافت.