اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

با توجه به عملکرد اقتصاد کشور در 9ماه 1401 و برآورد کاهش رشد اقتصادی در سه‌ماه پایانی سال 1401، می‌‌‌توان انتظار داشت که در سال 1402 در صورت ثبات بازار ارز، ثبات بازار مواد اولیه و ثبات در قوانین و مقررات، شاهد رشداقتصادی در گروه صنایع و معادن به‌ویژه در زیربخش صنعت خواهیم بود.
نرخ انواع ارز شامل دلار، یورو و درهم به صورت اسکناس و حواله و قیمت ربع سکه در مرکز مبادله ایران کشف و اعلام شد. دلار و درهم نسبت به روزهای گذشته ثبات داشت و یورو با کاهش قیمت مواجه شده است.
احمد محمودزاده درباره دریافت شهریه دلاری در مدارس غیردولتی اظهار کرد: مدارس بین‌الملل نوعی از مدارس غیردولتی هستند که در داخل و خارج از کشور فعالیت می‌کنند، بخشی از مدارس بین‌الملل با مجوز آموزش و پرورش در خارج از کشور فعالیت می‌کنند و طبیعی است که شهریه آنها متناسب با واحد پول آن کشور باشد.
برای حل این تنش و منازعه، یک ایده آن است که بیاییم اختیار مالکیت یا تخصیص دارایی‌های مولد موجود در جامعه را به دولت بسپاریم تا او بر اساس نیاز جامعه آن را تخصیص و محصول تولیدشده را به‌ صورتی عادلانه میان همه توزیع کند. طبعا در چنین سیستمی هر کسی باید در حد توان یا استعدادش کار کند؛ اما به هر کس متناسب با نیاز او دستمزد تعلق خواهد گرفت.
باید دولتمردان به جای کشمکش‌های سیاسی، بذر امید و نشاط را در جامعه پراکنده کنند و اجازه ندهند رسانه‌های بیگانه جامعه را به سمت و سوی ناامیدی بکشانند.
گواهی سپرده کالایی به عنوان ابزار مالی در قانون بازار اوراق بهادار شناسایی شده و معاملات آن با دارایی‌های پایه متنوع در سال‌های متمادی گذشته در بورس کالا در حال انجام بود، معاملات این اوراق مبتنی بر دارایی پایه طلا یکی از بهترین و پُرطرفدارترین گواهی‌های سپرده کالایی است.
وضعیت نامناسب اقتصاد ایران، به جای آنکه باعث شود فرمان سیاستگذاری به سوی نسخه‌های علمی و آزمون شده چرخش کند، بستری شده تا راه‌حل‌هایی بدلی که مدعی برچیده شدن مشکلات در کمترین زمان ممکن است، رخ نماید.
وزیر اقتصاد با بیان اینکه کشور از سال ۹۷ وارد جنگ ارزی تمام عیار شده است، گفت: اگر دروازه‌های واردات برای تقاضای ارز برای کشور باز شود قطعا شرایط نابسامان چند ماه گذشته رفع می‌شود، بنابراین کشور مجبور است تا محدودیت‌های ارزی را اعمال کند.
یک سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در مورد هفت میلیارد دلار پول‌ بلوکه شده ایران در بانک‌های کره‌جنوبی، با ادبیاتی حاکی از تعیین تکلیف و تعیین شرط برای جمهوری اسلامی ایران، گفته است که ایران می‌تواند از این مبالغ برای خرید اقلام بشر دوستانه استفاده کند.
ریشه انحراف اقتصاد ایران در یک ماظره پربرخورد؛

پاتک تجاری ویتنام به آمریکا

روز دوشنبه، در یک مناظره تلویزیونی، دو اقتصاددان به مناظره درباره دیدگاه‌های اقتصادی خود پرداختند. مناظره میان موسی غنی‌نژاد و مسعود درخشان بازتاب گسترده‌ای در فضای مجازی به دنبال داشت.
معاون نوآوری و توسعه خدمت شرکت فارا گفت: با توجه به استقبال بیشتر ۵ دهک درآمدی پایین جامعه از طرح کالابرگ الکترونیک، دولت در قالب طرح تشویقی مبلغ مازادی را از ماه های بعد به حساب این افراد واریز خواهد کرد تا بتوانند کالای بیشتری خرید کنند.
اگر قوانین و ساختارها، اجازه بروز انسان آزاد را بدهد، پیشرفت محقق خواهد شد؛ در غیر این‌صورت دمیدن بر ترقی و قطار پیشرفت تنها نشان دادن تلاشی است که از ابتدا، نهایت آن برای اقتصاد و معیشت مردم معلوم است.
تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: رهبر معظم انقلاب از ابتدای امسال چندین مرتبه بر کنترل تورم تأکید کردند اما به نظر می رسد دولت اعتقادی به حفظ قیمت ها ندارد چون مشاهده می کنیم وقتی یک وزیر در قبال گرانی کالاهای تحت حوزه مسئولیتش سکوت می کند، وزیر دیگر نیز همین رویه را در حوزه کاری خودش پیش می گیرد.
واگذاری سهام صندوق‌های قابل معامله برای متولدین ۱۴۰۱ در حالی در حال انجام است که با پس‌انداز سود سالانه سهام‌های اختصاص داده شده و رشد قیمت آنها در پایان ۲۴ سالگی فرد می تواند با سرمایه اولیه مطلوبی در بازار بورس به فعالیت خود ادامه دهد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد: والدین متولدین ۱۴۰۱ از دوشنبه ۴ اردیبهشت ماه به‌مرور می‌توانند برای دریافت سهام نوزادان خود بدون مراجعه حضوری و از طریق درگاه ملی دولت هوشمند اقدام کنند.
قیمت طلا روز جمعه و پیش از تعطیلی بازار به شدت کاهش یافت و به بدترین هفته خود در هشت هفته اخیر نزدیک شد زیرا اظهارات تندروانه مقامات فدرال رزرو ایالات‌متحده حداقل یک افزایش نرخ بهره دیگر و دلار را تقویت کرد.

بررسی تجارت ایران و چین نشان می‌دهد که به ترتیب محصولات پتروشیمی، محصولات معدنی و برخی محصولات کشاورزی عمده‌ترین کالاهایی است که چینی‌ها از ایران در سال ۱۴۰۱ خریداری کردند.

با راه‌اندازی دو ابزار جدید معاملاتی گواهی سپرده و قراردادهای آتی شمش طلا در بورس کالا، اکنون تحلیلگران و کارشناسان از مزیت‌های مهم این دو ابزار در روان‌سازی معاملات طلا خبر می‌دهند.