اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

بر اساس مصوبه جدید دولت در خصوص اصلاحیه رفاهیات کارکنان دولت، در حالی کمک هزینه مسکن ماهانه ۱.۲ میلیون تومان شد که ۱۰ نوع پرداخت مناسبتی در طول سال (هر کدام ۱ میلیون تومان) قابل پرداخت است.
عضو هیأت رییسه مجلس گفت: پس از ارائه لایحه بودجه سال آینده به مجلس، یکی از پیشنهادات ما آن است که حقوق سربازان به میزان کارمندان افزایش پیدا کند.
چندی پیش بود که معاون وزیر رفاه با اشاره به تغییر دسته‌بندی درآمدی خانوارها از «دهک» به «صدک»، اعلام کرد که احتمال اضافه، حذف و تغییر میزان «یارانه» خانوارها وجود دارد و این درحالیست که روز گذشته سخنگوی دولت نیز از ارتقای شیوه دهک‌بندی‌ها به صدک‌بندی خبر داد و گفت که به جای اینکه فردی از نظر مالی در ۱۰ دهک باشد، هر دهک به ۱۰ قسمت تقسیم می‌شود.
قطعا کسری بودجه دولت و عدم تعادل جریان نقدی شبکه بانکی به‌ عنوان دو عامل مهم رشد نقدینگی در اقتصاد کشور، مستقل از اینکه نرخ ارز چه عددی باشد وجود دارد و طبیعتا تورم حاصل از این دو منشأ انکار ناپذیر است.
در گذشته آزادسازی دلار‌های مسدود شده را به مسائلی از قبیل FATF گرده زده بودند و با این بهانه پول‌های ایران در کشور‌های دیگر غیر قابل دسترسی بود.
سخنگوی دولت گفت: این پول‌ها با موفقیت از یون به یورو تبدیل شد و در حساب‌های بانک‌های ایرانی در قطر منتقل شد؛ این اقدامات به تأیید بانک مرکزی ایران رسید و پول‌ها زیر کلید بانک مرکزی است.
دهک‌بندی خانوارها در حال تغییر به صدک بندی افراد است؛ کلیت این کار برای تحلیل دقیق‌تر و معقول‌تر کردن عدالت انجام می‌شود و ربطی به قطع یارانه‌ها ندارد؛ اما کسانی که با ازمون وسع جدید به صدک های بالا و غیرمشمول وارد می‌شوند، یارانه آنها قطع می شود.
یارانه نقدی افراد حاضر در دهک درآمدی چهار، پنج، شش و هفت، ماهی ۳۰۰ هزار تومان است که در صورت استفاده از کالابرگ و دریافت یارانه تشویقی، یارانه هر نفر به ۴۲۰ هزار تومان افزایش پیدا می‌کند
صندوق بازنشستگی کشوری با حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار بازنشسته تاکنون سه مرحله از تسهیلات ضروری به بازنشستگان را پرداخت کرده که در هر مرحله به حدود ۳۲ هزار نفر از این افراد، تسهیلات قرض‌الحسنه ضروری اختصاص داده شده است.
معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: برنامه‌ای برای حذف دهک‌ها در دولت وجود ندارد و همه کسانی که یارانه می‌گیرند، همچنان مشمول دریافت یارانه اند اما به زودی تغییراتی در دهک‌ بندی خانوارها انجام می‌شود.
در سه‌ سال اخیر، همزمان با رشد اقتصادی مثبت، خانوار ایرانی مجبور شده است سهم بیشتری از مخارج خود را صرف تامین حداقل‌‌‌های معیشتی کند و سهم کمتری برای سایر امور رفاهی باقی مانده است. حتی در اقلام خوراکی نیز مصرف گوشت و میوه کاهش داشته است. این شواهد دال بر این است که رفاه خانوار ایرانی در سال ۱۴۰۱ کمتر از سال ۱۳۹۸ بوده است.
وزیر اقتصاد در ادامه رایزنی های فشرده دو سال اخیر با بانک توسعه اسلامی و با هدف پیشبرد برنامه های مشترک همکاری دو طرف، در مراکش با رئیس بانک توسعه اسلامی دیدار و درباره اجرای پروژه‌های در دست اجرای این بانک در کشورمان گفت و گو کرد.

رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای کنترل بازار به جز برای کالاهای اساسی، در دیگر موارد به قیمت گذاری دستوری اعتقاد ندارد.
یارانه کمک معیشتی مرحله ۱۵۲ مربوط به مهر ۱۴۰۲ به حساب تمام سرپرستان خانوار مشمول دریافت یارانه در سراسر کشور واریز و از ساعت ۱۲ بامداد روز جمعه ۲۱ مهر قابل برداشت است.
عمومیت یافتن این باور در یک جامعه می‌تواند تبعات سیاسی-اجتماعی گسترده‌ای ایجاد کند. مهم‌ترین اثر آن این است که اگر افراد احساس کنند در جامعه حاصل‌جمع صفر که کیک اقتصاد ثابت است، زندگی می‌کنند و ثروتمند شدن دیگران به قیمت فقیرشدن آنها محقق می‌شود، رضایتشان از زندگی کاهش می‌یابد، احساسات مثبت کمتری از خود بروز می‌دهند و انگیزه‌ای برای تلاش بیشتر کردن ازجمله نوآوری و ابتکار نخواهند داشت.