اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

بانک مرکزی اعلام کرد که ارز تامین‌شده در هشت‌ماه ابتدایی امسال رشد 3درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده است. بر اساس گزارش بانک مرکزی، ارز ترجیحی تامین‌شده برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در همین مدت 36درصد رشد داشته است.
مرکز آمار ایران ۴ گزارش از وضعیت هزینه تولید در بخش‌های صنعت، معدن، خدمات و برق را منتشر کرد. این گزارش‌ها آینده نرخ تورم مصرفی را به تصویر می‌کشد و به دولتمردان کمک خواهد کرد تا سیاست کنترل تورم را با قدرت بیشتر از گذشته ادامه دهند.
سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در اطلاعیه‌ای اعلام کرد سرپرستان خانواری که تسهیلات اعزام به عتبات عالیات (اربعین) را دریافت کرده اند، اقساط این تسهیلات به نسبت بُعد خانوار از حساب ایشان کسر خواهد شد.
یارانه کمک معیشتی مرحله ۱۵۳ مربوط به آبان ماه ۱۴۰۲ به حساب کلیه سرپرستان خانوار مشمول دریافت یارانه در سراسر کشور واریز و از ساعت ۲۴ روز پنجشنبه ۲۰ مهر ماه قابل برداشت است.
رئیس کمیته سلامت الکترونیک مجلس شورای اسلامی گفت: در ۱۷ سال گذشته سالانه نیم تا ۲.۵ میلیارد تومان برای سلامت الکترونیک بودجه در نظر گرفته شد، ولی در بودجه ۱۴۰۱ بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان به این حوزه اختصاص یافت؛ هر چند که محقق نشد.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه مجلس گفت: محل تامین اعتبار همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلین نیز مشخص شده و بنا شد تا از محل اعتبارات مربوط به بخش‌های حمایتی، منابع مالی همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین شود.
در ششمین اجلاس بریکس در سال 2014 علاوه بر تأسیس بانک توسعه‌ای جدید، معاهده‌ای (Treaty) نیز برای ایجاد ترتیبات ذخیره مشروط (Contingent Reserve Arrangement) با اندازه 100میلیارد دلار امضا شد.
معاون امور رفاهی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با اضافه شدن دو دهک ششم و هفتم درآمدی به طرح کالابرگ الکترونیکی با یارانه مازاد مشخص شد که خانوارهای مشمول استقبال خوبی از این طرح داشته اند.
معاون بررسی‌های راهبردی معاونت ریاست جمهوری در امور زنان گفت: سقف ۱۰۰ میلیون تومانی تسهیلات ازدواج، ‌خرید اقساطی جهیزیه به مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان و وام اشتغال ۲۰۰ میلیون تومانی، مضاف بر تسهیلات مصوب بانک مرکزی بابت ازدواج و فرزند آوری، از جمله این تسهیلات است
وزیر اقتصاد برگزاری کمیسیون مشترک ایران و چین در پکن را نخستین گام در اجرای پروژه‌های توافق ۲۵ ساله ایران و چین برشمرد و گفت: در دومین گام مجموعه دیگری از توافقات بر روی پروژه های مشخص در بین بخش های دولتی وزارتخانه های متناظر ایران و چین برقرار شد و روی جزئیات اجرای پروژه ها هم توافق صورت گرفت.
بر اساس اعلام معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نرخ بیکاری در تابستان امسال تک رقمی شد.
نمایندگان مجلس روز گذشته در جریان بررسی مفاد لایحه برنامه هفتم توسعه بندی را به تصویب رساندند که در صورت اجرا می‌تواند به یک انقلاب اقتصادی در ایران منجر شود. اجرای این قانون در صورت تصویب می تواند مهمترین بخش جراحی اقتصاد در ایران باشد. اما مشخص نیست تا چه حدقابلیت اجرا دارد.
یکی از دلایل مهم آنکه تورم همچنان نگران‌کننده است و باید دغدغه ما باشد آن است که مبارزه با تورم خصوصا آن‌گاه که به سطوح بالا می‌رسد، کار ساده‌ای نبوده و زمان‌بر است.
برای آنکه در ذهن، تقریبی از میزان عقب‌افتادگی داشته باشید، اگر کشوری ۴درصد رشد سالانه بیشتر را برای یک دهه نسبت به ما تجربه کند، تقریبا رفاه آنان پس از یک دهه، ۵۰درصد بیشتر از ما خواهد شد. این اتفاقی است که برای ما نسبت به سایر کشورهای همسایه رخ داده است؛ زمان برای ما ایستاده است.