اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

دهک‌های «ششم» و «هفتم» از هفته آینده به طرح کالابرگ الکترونیکی اضافه می‌شوند که بنابر اظهارات معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بدین ترتیب ۶۱ میلیون ایرانی از مزایای «یارانه تشویقی ۱۲۰ هزارتومانی» این طرح می‌توانند بهره‌مند شوند.
یک اقتصاددان با تاکید بر اینکه آزاد سازی منابع ارزی ایران در کشورهای مختلف موجب خواهد شد کسری بودجه به شیوه‌ای غیر از چاپ پول کاهش یابد، گفت: التهاب بازار ارز در چند رز گذشته، فروکش خواهد کرد و نرخ ارز به روند ثبات خود باز خواهد گشت.
با توجه به صحبت رییس سازمان بورس مبنی بر اینکه احتمالا پرداخت سود سهام عدالت در تاریخ‌های مشابه سال گذشته انجام می‌شود، اواخر آذرماه باید منتظر واریز مرحله اول و روزهای پایانی اسفند شاهد پرداخت مرحله دوم باشیم.
وزارت اقتصاد از انحلال سه موسسه اعتباری و یک بانک خصوصی در سال جاری خبر داد و تاکید کرد: مدتی پیش موسسه اعتباری توسعه منحل و فرایند تصفیه آن آغاز شد و تا پایان سال دو موسسه و یک بانک این فرایند را طی خواهند کرد.
برای رفع عوارض دوره گذار به قیمت‌‌گذاری شناور، تشکیل نوعی از بازار با سهمیه‌‌بندی متشکل دولتی سوخت برای افراد به جای خودروها یا عرضه سوخت در بورس تاملات فراوانی می‌‌توان کرد. اما آنچه مسلم است، حداقل افزایش تدریجی قیمت‌‌ سوخت مانند دهه۷۰ می‌‌تواند از بار روانی افزایش ناگهانی و چندبرابری سوخت بکاهد.
رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: تاکنون برای بیش از ۴۹ میلیون ایرانی سهام عدالت تخصیص و توزیع شده و قرار است برای مشمولین جدید که قریب به بیش از ۴ میلیون و اندی از شهروندان کشور می شوند سبدی از ۱۲ شرکت خوب سهامی عام تشکیل و تعیین شود.
موضوع مهم تر از نقش سیمان و فولاد در بهای تمام شده ی مسکن، سیگنال دهی این دو نهاده با شکل دهی انتظارات تورمی در قالب افزایش تورم بخشی مسکن است که منجر به عدم کاهش قیمت مسکن در شرایط رکودی فعلی می شود.
همه می‌دانیم که مبلغ یارانه کم است؛ اما، بسیاری از خانواده‌ها نیاز به همین مبلغ یارانه کم دارند تا زندگی‌شان را بگذرانند به خصوص زمانی که یک خانواده‌ی دو نفره با اضافه شدن نوزاد تازه متولد شده تبدیل به یک خانواده‌ی سه نفره یا چند نفره می‌شود. چنین مواقعی دغدغه‌ها برای ثبت نام یارانه نوزاد افزایش می‌یابد…
اگر با قیمت‌گذاری دستوری و تدابیر امنیتی می‌شد جلوی تورم را گرفت، در این نیم‌سده اخیر که چنین سیاستی سکه رایج بوده، حداقل باید یک مورد موفق در این خصوص می‌داشتیم. البته این مشکل مختص کشور ما نیست، در سایر کشورها هم از نظر تاریخی هیچ مورد موفقی از اجرای چنین سیاستی در مبارزه با تورم ثبت نشده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد: در زمینه تسهیلات مختلف برای خبرنگاران ترسالی شده و همه تسهیلات از جمله خودروو مسکن و دیگر تسهیلات مورد نیاز این قشر می‌آید و پرداخت می‌شود.