اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

مشخص نیست این آمارها از کجا نشات می گیرد و باید در جامعه بررسی کرد که آیا این آمارها درست است یا نه. البته این آمارها مورد پذیرش مردم نیست و سطح اعتماد مردم به این آمارها مناسب نیست عموم جامعه با گوشت و استخوان خود کاهش درآمد، افزایش گرانی و تورم را درک می کند.
مدیرعامل پتروشیمی بندر امام خمینی دلایل اهمیت و نقش صنعت پتروشیمی در اقتصاد کشور را تشریح کرد و گفت: هر چه بتوانیم منابع خام را که نفت و گاز است به محصولات پتروشیمی تبدیل کنیم بدین معنا است که می‌توانیم اشتغال بیشتری را در کشور ایجاد کنیم.

از آنجاکه اقتصاد ایران برای چندین سال تورم بالایی را تجربه کرده است، همین تجربه تاریخی تورم بالا می‌تواند در سال‌های آتی متغیر مهمی در شکل‌گیری انتظارات تورمی بالا باشد و بر این مبنا بر سر راه مدیریت تورم انتظاری، چالش‌های بسیاری ایجاد کند. حداقل دو مکانیسم شناخته‌شده متقابل وجود دارد که از طریق آنها تجربه تورم بالا می‌تواند به‌ صورت محلی در طول نسل‌ها ادامه یابد.
درحالی مرکز پژوهش‌های اتاق ایران در گزارش اخیر خود خواستار اجرای مزد منطقه ای شده است که فعالان کارگری اجرای مزد منطقه ای را زنگ خطر برای بی حقوق سازی بیشتر کارگران می دانند.
به نظر می رسد به جای حل مشکل صورت مسئله را پاک می کنند. همانند آموزگاری که در برابر حل مسئله دانش آموزی ناتوان است و اقدام به پاک کردن صورت مسئله می کند. راه علمی توام با ریاضت برای دولتمردان در این میان وجود دارد که به جای کاهش هزینه های خود، اقدام به چاپ اسکناس می کنند که تورم زاست.
معاون شرکت سپرده گذاری مرکزی گفت: طبق زمان بندی این شرکت، تا پایان سال سود سهام عدالت متوفیان به وراث آنان تخصیص می‌یابد و اوایل سال آینده سود انباشت شده سنواتی نیز بین وراث تقسیم خواهد شد.
یعنی جامعه نسبت به مسائلی که اطراف او قرار دارد بی‌تفاوت شده است. در واقع جامعه بی‌اعتماد شده است و به این نتیجه رسیده که کاری از دست این مدیران ساخته نیست.
مهدی سعادتی رئیس فراکسیون سهام عدالت مجلس از پرداخت سود قطعی به دارندگان سهام عدالت خبر داد. افزود سود سهام عدالت ۱۴۰۲ تا پایان آذرماه پرداخت می‌شود.
هرچند نااطمینانی‌های زیادی درباره پیش‌بینی وضعیت آتی تراز ارزی کشور وجود دارد، اما حسب قضاوت اولیه از نیروهایی که به‌ صورت مستمر و معمول در این عرصه نقش‌آفرینی می‌کنند، باید گفت روند تراز ارزی کشور طی ۶ماه آتی (یا لااقل سه‌ماه پیش‌رو تا آغاز سال جدید میلادی) کماکان رو به منفی‌شدن خواهد بود تا زمانی که دولت، جامعه و بازار، به ناچار با یک «ریاضت ارزی اجباری» دیگر مواجه شوند.
دولتمردان بسیار صادقانه در یک کلام برنامه‌های خود را برای ساماندهی اقتصاد کشور و مقابله با سونامی تورمی احتمالی به روشنی و علمی و باورپذیر برای مردم بازگو کنند تا مردم هم قانع و امیدوار شوند که کار دولت انتقال بحران از حال به آینده و رفع موقتی بحران به امید معجزات آینده  نیست.
در مهرماه ١٤٠٢ نرخ تورم سالانه برای خانوارهای کشور به ٤٥,٥ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ٠.٦ واحد درصد کاهش یافته است.
با اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی و مشمول شدن دهک اول تا هفتم کم‌درآمد، ۸۰ درصد مردم ایران مشمول طرح کالابرگ الکترونیکی شدند و به زودی با پیوستن دو دهک نهم و دهم زنجیره طرح کامل‌تر شده و خانوارها علاوه بر امکان خرید ۱۱ قلم کالای اساسی به نرخ سال قبل، از یارانه تشویقی ۱۲۰ هزار تومانی بهره‌مند خواهند شد.
در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، وام خرید و جعاله مسکن به ازای هر فرزند زیر ۲۰ سال، ۲۵ درصد و مدت بازپرداخت آن ۲ سال افزایش یافت و خانوارهای مشمول بر حسب تعداد فرزند و شهر محل سکونت می توانند از مبالغ مختلف این وام استفاده کنند.
رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران میهن گفت: با توجه به ممنوعیت صادرات، هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری کماکان کمتر از نرخ مصوب عرضه می‌شود.

جزئیات جدیدی از پرداخت وام ویژه دولتی به بیمه شدگان تامین اجتماعی با اقساط بلند مدت و سود کم منتشر شده است.بله. شاید بتوان گفت این موضوع جذاب‌ترین کارکرد اوراق گواهی سپرده طلاست و این امکان برای اوراق گواهی سپرده مانند سایر اوراق بهادار وجود دارد و ظرفیت آن در دستورالعمل مربوط به این ابزار دیده شده است.