اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: وام ۲۰ میلیون تومانی بازنشستگان در مرحله چهارم امروز به حساب ۴۰ هزار بازنشسته متقاضی واریز خواهد شد.
بانک مرکزی به‌ خاطر غلبه این تصور که ستاد مرکزی و رئیس بانک‌ها بوده و متولی تامین مالی بودجه و بقیه اقتصاد کشور است در چند دهه اخیر بیش از آنکه به وظایف متعارف و اصلی خود یعنی تنظیم عرضه پول مورد نیاز اقتصاد، سیاستگذاری پولی با هدف کنترل تورم و ثبات محیط اقتصاد کلان و نهایتا نظارت بر بازار پول بپردازد، مشغول تامین مالی بودجه دولت بوده است.
هر گرم طلای ۱۸عیار نیز به قیمت ۲ میلیون و ۴۵۷ هزار تومان به فروش رفت. هر قطعه سکه امامی نیز به قیمت ۲۹ میلیون و ۵۰۱ هزار تومان فروخته می‌شود.

دستیابی به رشد پایدار و فراگیر از یک‌سو نیازمند توجه به الزامات بین‌المللی است که خود زمینه‌ساز سرمایه‌گذاری بیشتر و افزایش مقیاس اقتصادی است. در کنار این مساله توجه به افزایش مشارکت آحاد مردم در فرآیند تولید و رشد اقتصادی و بهره‌مندی آنها از منافع رشد، تنها راهکار در ارتقای کیفیت رشد و حرکت به سمت رشد فراگیر و پایدار است.
سخنگوی اقتصادی دولت در مورد جلسه شورای عالی نظارت برای برکناری رئیس اتاق بازرگانی گفت: حدود ۱۰ روز قبل از برگزاری انتخابات نهاد نظارتی تائید ۱۰ نفر را اعلام کرد اما گفته شد در مورد یک شخص (سلاح ورزی) متعاقبا اظهارنظر خواهد شد و بعد از ۳ روز مجدد اعلام شد که صلاحیت ایشان قابل تایید نیست.
سرمایه عاملی است که بهره‌وری نیروی کار را افزایش می‌دهد و ثروت ملل را خلق می‌کند. سرمایه نیروی حیات‌بخش نظام اقتصادی، مایه پیشرفت و تنها چیزی است که گویا کشورهای فقیر جهان نمی‌توانند خودشان به تنهایی تولید کنند…» او همچنین ادعا کرد ثروت از حقوق مالکیت می‌آید، پس هرچقدر احترام به حقوق مالکیت و پایبندی به قراردادها و قول‌وقرارها بیشتر باشد، امکان خلق ثروت بیشتر خواهد بود.
قیمت سکه امامی با رقم ۲۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معامله شد و هر گرم طلای ۱۸ عیار به دو میلیون و ۴۲۳ هزار تومان رسید.
صندوق رفاه دانشجویان جزییات و مبالغ چهار نوع وام دانشجویی(شهریه، ضروری، تحصیلی و ودیعه مسکن) را برای نیم سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ اعلام کرد.
در حالی از ابتدای هفته گذشته امکان بهره‌مندی از یارانه تشویقی ۱۲۰ هزار تومانی برای دهک‌های درآمدی ششم و هفتم همچون دهک‌های اول تا پنجم درآمدی فراهم شده است که طبق اعلام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دهک‌های «هشتم» و «نهم» نیز به‌تدریج به این طرح اضافه خواهند شد.
وزیر اقتصاد درباره درخواست کمیته امداد برای افزایش سقف تسهیلات اشتغالزایی اعضای این کمیته از ۱۵۰ میلیون به ۲۰۰ میلیون تومان گفت: افزایش این تسهیلات به ۳۰۰ میلیون تومان را در شورای پول و اعتبار مطرح می کنیم.
رئیس کانون عالی بازنشستگان کارگری کشور از پرداخت ۲۱۳ هزار وام ۱۲ میلیون تومانی به بازنشستگان تامین اجتماعی طی سال گذشته خبر داد و درباره پرداخت وام ۲۰ میلیون تومانی در مرحله چهارم گفت: زمان ثبت‌نام مرحله چهارم وام تا ۳۰ مهرماه تکمیل و پرداخت آن آبان‌ماه انجام خواهد شد.
کالابرگ الکترونیک یک الزام قانونی است که براساس قانون بودجه، دولت موظف به اجرای آن است. بر همین اساس وزارت کار براساس اطلاعات اقتصادی ایرانیان در پایگاه رفاه اجتماعی دهک‌های درآمدی را شناسایی می‌کند.
مشاور معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن بیان اینکه استفاده از طرح کالابرگ الکترونیک کاملا «اختیاری» است، به میزان استقبال مردم از زمان اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۶۰ میلیون نفر از جمعیت کشور مشمول استفاده از کالابرگ الکترونیک هستند و این درحالیست که از ابتدای اجرای طرح کالابرگ الکترونیک تاکنون بیش از ۱۷ میلیون نفر در این طرح مشارکت کرده‌ و در صورت هزینه ۲۰۰ هزارتومان از یارانه خود، از امتیاز تشویقی بهره‌مند شده‌اند.
بررسی تغییرات رقم حداقل دستمزد در دهه‌۹۰ نشان می‌دهد با وجود افزایش مداوم مبلغ حداقل دستمزد، ارزش واقعی آن متاثر از تورم بوده‌است؛ به این معنی که در سال‌هایی که اقتصاد ایران تورم بالایی را تجربه‌کرده ارزش واقعی حداقل دستمزد به شکل چشمگیری کاهش یافته‌است.
نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران ضمن اشاره به نوسانات بازار سکه و طلا طی یک هفته اخیر در پی نوسان در بهای عوامل موثر بر قیمت طلا و سکه (اونس جهانی و نرخ ارز در داخل)، در مجموع بازار هفته اخیر را با ثبات نسبی تحلیل و اعلام کرد: سکه تمام طرح جدید که تا هفته‌های پیش مرز ۲۹ میلیون تومان را رد کرده بود، در این هفته مجدد به کانال ٢٨ میلیون تومان بازگشت.

اینکه با کشوری پر از فرصت اقتصادی مانند عربستان رابطه حسنه و دوستی مستحکم داشته باشیم اما به دلیل نپذیرفتن قوانین مالی بین الملل فرصت تجارت با این کشور را از دست بدهیم فاجعه است.