اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: از نگاه ما راه‌های مختلفی برای تامین مالی ساخت مسکن وجود دارد که دولت می‌تواند نقش حمایتگر را در آن داشته باشد.
در دی ماه سال جاری تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور ۳۸.۵ درصد بوده است، یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین، ٣٨.٥ درصد بیشتر از دی ماه سال گذشته برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.
رئیس اتاق بازرگانی گفت: برای تحقق هدف ۳۰‌ میلیارد دلاری مبادلات آتی ایران و ترکیه باید سخت تلاش شود و ما به‌ عنوان نمایندگان بخش‌خصوصی لازم است مصمم‌تر از قبل، گام‌های جدی برداریم و بهترین اقدامات را در توسعه روابط دو کشور انجام بدهیم.
رئیس‌کل ‎بانک مرکزی به همراه با رئیس‌جمهور به منظور تقویت و توسعه همکاری‌های پولی و بانکی و استفاده از ظرفیت‌های مشترک اقتصادی با همسایگان، دقایقی پیش عازم آنکارا شدند.
پس از صدور مجوز از جانب مقام معظم رهبری؛

شاهد افزایش چشمگیر ذخایر ارزی بانک مرکزی خواهیم بود

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اجازه مقام معظم رهبری برای خرید ۲۰ درصد از منابع صندوق توسعه ملی گفت: با این مجوز شاهد افزایش چشمگیری در ذخایر ارزی بانک مرکزی خواهیم بود.
علی‌رغم اینکه گزارش‌های میدانی حاکی است؛ افزایش حقوق مطابق سبد معیشت موجب افزایش بهره‌وری بنگاه‌های اقتصادی و ارتقای توان و کیفیت تولیدات داخلی می‌شود, اما برخی مسئولان اعتقاد دارند که ارتباطی بین دستمزد و تعدیل نیرو وجود دارد.
اخیرا رییس محترم سازمان برنامه و بودجه مدعی شدند که «با تلاش دولت رشد اقتصادی از شرایط صفر و منفی خارج شده. رشد اقتصادی سال ۱۴۰۰ بالای ۴درصد بوده و در سال گذشته نزدیک به ۵درصد رسیده است.
صندوق با داشتن 4 هلدینگ بزرگ تخصصی و چند وجهی و بیش از ۷۰ شرکت فعال در حوزه های مختلفی مثل پتروشیمی و انرژی، ملک وساختمان، مالی ، بانک و بیمه وخدمات بازرگانی یکی از بزرگترین بنگاه های اقتصادی کشور درکنار بنگاه های بزرگی مثل شستا، صندوق بازنشستگی کشوری، غدیر و اهداف به شمار می آید.
پس از آنکه وزیر اقتصاد در طی نامه‌ای به گروه ویژه اقدام مالی خواستار حذف نام ایران از ذیل توصیه هفت شد، FATF با این درخواست موافقت کرد. اما این موضوع ارتباطی با قرار داشتن نام ایران در لیست سیاه FATF ندارد.
۱۸ دی‌ماه گذشته،ایران با ارسال نامه ای به گروه ویژه اقدام مالی (FATF) خواستار آن شد تا نام جمهوری اسلامی ایران از ذیل توصیه ۷ و سایر اسناد این نهاد - که مرتبط با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد هستند - حذف شود.
درخصوص نحوه اجرای همسان سازی حقوق‌ بازنشستگان تامین اجتماعی توسط سازمان تامین اجتماعی و تامین منابع مالی آن، چالش‌های پیش روی سازمان و … با علی حیدری، کارشناس رفاه و تامین اجتماعی به گفت‌وگو نشستیم.
دولت سیزدهم در تلاش بوده تا لنگر تورمی را از نرخ بهره و رشد پایه پولی به سمت رشد نقدینگی هدایت کنند و با استمرار این مسیر در ۲ سال گذشته شاهد کاهش رشد نقدینگی به ۲۷ درصد در آذر ماه سال جاری بوده ایم.