اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

طبق وعده‌ها قرار است مرحله دوم واریز سود سهام عدالت در ماه اسفند اجرا شود. مهدی حاجی‌وند دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت، اخیراً زمان واریز مرحله دوم سود سهام عدالت را «اواخر سال» اعلام کرده است.
افزایش دستمزد در شرایطی که دولت قادر به تامین هزینه نبوده و به استقراض از بانک مرکزی یا روشهای مشابه روی می آورد به مثابه آب شور دادن به تشنه ای است که تشنگی را زیاد کرده و رفع عطش نمی کند.
در حال حاضر برنامه رفع سوءتغذیه مادران باردار و شیرده با همکاری وزارت بهداشت و تامین منابع از سوی بنیاد مستضعفان را اجرا می‌کنیم که در حال حاضر ماهانه کارت حمایتی ۶۰ هزار مادر دچار سوءتغذیه ۳۵۰ هزار تومان شارژ می‌شود.
معاون روابط کار با اشاره به اصلاح قانون بیمه بیکاری گفت:در حال اصلاح موادی از قانون بیمه بیکاری با حضور شرکای اجتماعی هستیم که اصلاحات آن در هیئت دولت مطرح است تا بتوان بعد از اصلاح به عنوان لایحه دولت به مجلس ارسال کنیم.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن تشریح جزئیات طرح فجرانه، گفت: مزیت بزرگ این طرح، حذف شرط خرید ۲۰۰ هزار تومانی برای مشمول شدن یارانه تشویقی است و تا سه ماه همه یارانه بگیران می‌توانند برای خرید در طرح کالابرگ از یارانه تشویقی جدید بهره‌مند شوند.
در شرایطی که مقام معظم رهبری هفته قبل بر لزوم حضور بخش خصوصی در اقتصاد ایران تأکیدکردند کارشناسان بر این باورند که بخش مهمی از اقتصاد ایران در اختیار دولت و نهادهای شبه‌دولتی است و سهم بخش خصوصی کمتر از ۱۵درصد از کل اقتصاد ایران است.
آنطورکه تازه‌ترین گزارش صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد اقتصاد ایران در میان کشورهای منطقه جزو ۵کشوری است که سریع‌ترین رشدهای اقتصادی را در سال ۲۰۲۳میلادی داشته‌اند.طبق این گزارش اقتصاد ایران که قبلا برآورد می‌شد در سال ۲۰۲۳میلادی ۳درصد رشد داشته باشد ۵.۴درصد رشد کرده است.
طبق اعلام معاون رفاه و امور اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مبلغ یارانه تشویقی در طرح کالابرگ الکترونیکی که ۱۲۰ هزار تومان بود، اکنون به ۲۲۰ هزار تومان رسیده است.
مرحله جدید طرح کالابرگ الکترونیک با عنوان «طرح فجرانه» در حالی از ۱۷ بهمن‌ماه آغاز می‌شود و تا ۱۷ اردیبهشت‌ماه سال آینده ادامه دارد که در این طرح اعتبار خرید ۱۱ قلم کالابرگی از ۱۲۰ هزار تومان به ۲۲۰ هزار تومان افزایش می‌یابد.
معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی حداقل و حداکثر میزان حقوق عیدی سال جاری هر کارگر را اعلام کرد.
سخنگوی اقتصادی دولت گفت: ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار مشمول دریافت سهام عدالت شناسایی شده و تا پایان بهمن‌ماه تکلیف وزارتخانه‌ها برای عرضه سهام خود مشخص خواهد شد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: گروهی از بازنشستگان و ایثارگران که سال گذشته بازنشسته شدند، تا چند روز آینده پاداش پایان خدمت می گیرند.