اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

رییس کل اسبق بانک مرکزی گفت: شما هر بانک سودده جهانی را هم در این ساختار قرار دهید، زیان خواهد داد. در حقیقت در این بستر، کسب و کار بانکی، یعنی واسطه‌گری وجوه با نرخ‌های تعیین شده از سوی شورای پول و اعتبار؛ محکوم به زیان است.
با وجود تأکید مرکز مبادله مبنی براجرای بخشنامه جدید رفع تعهد ارزی با شمش طلا، تولیدکنندگان فولاد در نامه ای به وزیر اقتصاد تأکید کردند که مرکز مبادله ارز و طلا هنوز آماده تحویل گرفتن طلای وارداتی نیستند.
چندی پیش در پی ابلاغ یک بخشنامه مالیاتی، شایعاتی در حوزه بازار طلا مبنی بر اینکه قرار است مالیات جدید از معاملات طلا دریافت شود، مطرح شد. بلافاصله این موضوع از سوی سازمان امور مالیاتی و حتی وزیر اقتصاد تکذیب شد اما حواشی همچنان ادامه داشت.
پیش بینی رییس اتحادیه از آینده قیمت طلا این است که؛ قیمت‌ها در بازار در سطوح کنونی باقی بماند.
رییس اتحادیه تعاونی‌ها سهام عدالت گفت: حربه جدید کلاهبرداران این است که پیامکی مبنی بر واریز سود سهام عدالت به برخی افراد ارسال می‌کنند، سپس از دریافت کننده پیامک می‌خواهند با باز کردن لینک، شماره ملی یا شماره حساب خود را وارد کند که به محض باز کردن لینک، سودجویان از حساب افراد برداشت می‌کنند.
تورم و گرانی نتیجه یک عملکرد غلط است. در دوره اصلاح طلبان باشد، غلط است، در حاکمیت اصول گرایان باشد هم غلط است. نسبیت بردار نیست که در زمان روحانی کفر ابلیس باشد که همه تریبون‌ها علیه او بسیج بشوند. در زمانِ رئیسی بشود یک ارزش که - به اصطلاح-ارزشی‌ها در نقد آن کلامی برلب ننشاند.
مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران در مورد روش فروش و ایجاد محدودیت شمش طلا گفت: باید با بانک مرکزی به توافق برسیم و این کار را با بانک کارگشایی انجام خواهیم داد.
عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس ضمن حمایت از تصویب و ابلاغ قانون حمایت از گزارشگران فساد تأکید می‌کند: این قانون می‌تواند یکی از موانع بروز فساد باشد و بی‌تأثیر نیست.
وزیر اقتصاد با اشاره به موضوع فساد شرکت چای دبش گفت: در این دولت کسی نمی‌گوید «آقای فلانی خط قرمز ما است با او برخورد نکنید». جامعه بداند دولت این بار بنا نیست خاکروبه‌ها را زیر فرش‌ها پنهان کند، نمی‌خواهد روی فسادها سرپوش بگذارد و قرار نیست عده‌ای در حاشیه امن باشند.
خاندوزی وزیر اقتصاد گفت: امسال دو موسسه مالی را منحل و تا پایان سال یک موسسه دیگر را نیز تعیین تکلیف می‌کنیم. در دو - سه سال نیز این مساله را بدون رودربایستی با بانک‌ها و موسسات مالی متخلف ادامه می‌دهیم.
رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور گفت: موافق اجرای مزد منطقه ای به شرط اجرای کامل ماده ۴۱ قانون کار یعنی تورم و معیشت هستیم. آنچه در طرح وزارت اقتصاد است, تفسیرغلط از قانون است.
وزیر اقتصاد در نامه ای به گروه ویژه اقدام مالی (FATF) اعتراض خود را نشان داده و خواستار آن شد تا نام جمهوری اسلامی ایران از ذیل توصیه ۷ و سایر اسناد مرتبط این نهاد با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد حذف شود.
با توجه به سهم ۶۵ درصدی دولت از صادرات نفت و گاز، در شرایطی در ۹ ماهه سال جاری ۲۶ میلیارد دلار نفت صادر شده این سوال مطرح میشود که چرا صندوق توسعه ملی در مقابل استقراض ۱۳۰ هزار میلیاردی در آذر ماه مقاومت نکرد؟
اگرچه کنترل سیاست‌‌‌های مالی دولت یا حتی رهایی از تحریم‌‌‌های جهانی بسیار مهم و اثرگذار خواهند بود، تاثیر آنها در بلندمدت محسوس‌تر خواهد بود. به عبارت دیگر می‌‌‌توان با کنترل یکی از موارد داخلی اقتصاد ایران تا حدودی تورم به‌ اصطلاح «افسارگسیخته» را مهار کرد.