اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

مردم کلیپ وعده های فلان شخصیت را می گذارند و زیرش می نویسند کاش این آقا مسئولیت داشت

کنایه تلویحی روزنامه جمهوری اسلامی به رئیسی

برای کسی که نمی‌تواند گوشت بخرد، قیمت هرکیلو ۵۸۵ هزارتومان با ۶۶۰ هزارتومان فرقی نمی‌کند فقط قیمت‌ها هرچه بالاتر برود، به جمع کسانی که بی‌تفاوت می‌شوند نسبت به قیمت گوشت - به خاطر نداشتن قدرت خرید - اضافه می‌شود.
دولت سیزدهم به هیچ عنوان قصد حذف یارانه را ندارد، بلکه هر شش ماه یک بار بر مبنای صدک‌بندی، دهک درآمدی خانوارها را به‌روزرسانی خواهد کرد. بر این اساس ممکن است صدک‌های بالا از دایره دریافت یارانه خارج و صدک‌های پایین وارد شوند.
به نظر می‌رسد افزایش دو درصدی حقوق کارمندان در کمیسیون تلفیق مجلس، دولت را عصبانی کرده است؛ موضوعی که سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس نیز به آن اشاره کرده است.
وزیر اقتصاد و امور دارایی گفت: بانک مرکزی 120 هزار مورد افزایش سهمیه پرداخت وام ازدواج را به شبکه بانکی کشور ابلاغ کرده و اکنون نیز بیش از 100 هزار مورد افزایش ظرفیت پرداخت وام فرزندآوری از سوی بانک مرکزی ابلاغ شده است.
براساس گفته عضو هیات رییسه مجلس، با توجه به تورم ۴۰ درصدی بر اساس گزارش بانک مرکزی و گرانی اجناس که تورم بیش از ۶۰ درصد دارد آیا نباید برای کارمندی که ۱۰ میلیون تومان حقوق دریافت و گوشت را با قیمت ۷۰۰ هزار تومان خریداری می‌کند اقدامی داشته باشیم؟
عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس شورای اسلامی درباره لایحه اصلاح مالیات‌های مستقیم و لزوم پیش رفتن کشور به سمت اصلاح شیوه مالیات ستانی گفت: نظام مالیاتی ما خیلی مشکل دارد و متأسفانه تاکنون هم موفق به اصلاح آن نشده‌ایم.
اختلاف بر سر تغییرات کمیسیون تلفیق در لایحه بودجه بالا گرفته و سازمان برنامه و بودجه معتقد است که افزایش حقوق کارمندان دولت به میزان ۲۰ درصد در بودجه سال ۱۴۰۲ بار مالی سنگین به دولت وارد می‌کند اما نمایندگان مجلس می‌گویند که بهتر است این سازمان به قانون تمکیل کند.
در مورد دولت مساله روشن است. هر گاه پول کم می‌آورند، فوری متوجه صندوق می‌شوند. در واقع به نحوی صندوق را قُلک خود می‌دانند که به عللی فعلا آن را تاسیس کرده‌اند و اگر نتوانند از صندوق بگیرند، مشکلات اجتماعی و سیاسی ناشی از این عدم پرداخت را متوجه این مساله خواهند کرد، لذا به سادگی می‌توانند روی منابع صندوق حساب کنند و نگران ناتوانی کسری بودجه خود نباشند.
دولت افزایش درآمدهای مالیاتی را با شناسایی دانه‌درشت‌های اقتصاد غیررسمی و به تور انداختن فرارهای مالیاتی پیگیری کرده است نه با افزایش نرخ‌های مالیاتی و هیچ متخصصی تأیید نمی‌کند که مقابله با فراریان مالیات به حاکمیت پول ملی یک کشور ضربه بزند.
وزیر اقتصاد به نقل از یک عضو مجمع تشخیص مصلحت گفت: سال آخر دولت قبل پنج عضو کابینه در مجمع حضور یافته و خاطر نشان کردند که اگر گشایش مورد انتظار دولت در حوزه FATF رخ ندهد، در یکسال آینده قیمت دلار به ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت.
عضو کمیسیون تلفیق بودجه در مجلس گفت: طبق مصوبه کمیسیون تلفیق، یارانه نقدی در سال آینده افزایش پیدا نمی‌کند و به میزان فعلی، به مردم پرداخت خواهد شد.
واقعیت آن است که مثلث سه ضلعی دشمنان بیرونی، کلان‌سرمایه‌داران سود‌جو و برخی از مدیران بی‌کفایت میانی، از کم‌توجهی و غفلت شماری از دست اندرکاران و مسئولان سوءاستفاده می‌کنند. قیمت‌ها را مافیای گوش خوابانیده از طریق شاخک‌های پنهان و آشکار خود که برخی از کانال‌های تلگرامی و فلان سایت و فلان شبکه مجازی از جمله آنهاست‌، تعیین می‌کنند!