اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

اگرچه قراربود یارانه خرید کالا از مهر ماه تصویب و پرداخت شود، اما این طرح هنوز نهایی نشده و به نظر می‌رسد تصویب آن به آبان ماه موکول شود. اما با توجه وعده نمایندگان مجلس در خصوص پرداخت این یارانه از مهرماه، به نظر می‌رسد یارانه خرید کالای مهر و آبان همزمان پرداخت شود. این، جدای از یارانه نقدی و معیشتی ماهانه افراد است.
امروز آخرین روز مهر ماه و آخرین روز ثبت نام وام کرونا است. بنگاه های آسیب دیده امروز برای آخرین روز می توانند برای دریافت این وام ثبت نام کنند.به گفته ی معاون اشتغال وزیرکار مهلت تمدید نمی شود.

روحانی با بیان این که مردم می دانند ما در مشکلات هستیم یادآور شد: ما دو دست بیشتر نداریم که با یک دست با تحریم و با یک دست با کرونا مبارزه می کنیم؛ بنابراین نباید به جنجال ها و حاشیه ها اعتنا کنیم. مردم هم شرایط را به خوبی می دانند.
وزیر تعاون گفت: روز گذشته با استفاده از مکانیزم‌هایی که دولت مهیا کرد توانستیم اولین واریز حقوق افزایشی بازنشستگان عزیز کشور را انجام دهیم.
عضو هیئت‌علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران و کارشناس اقتصاد سیاسی گفت: یکی از دغدغه های اقتصاد ایران، ارزش پول ملی است اگر به همین روال کم رمق تر شود به سمت سقوط ارزش پول ملی حرکت می کند، مانند خون در رگ های بیمار که اگر نباشد همه محاسبات به هم می ریزد و به توقف حیات می انجامد.

به گفته بانک جهانی، بیشتر کشورهای منطقه (از جمله ایران) سال آینده مجددا وارد رشد مثبت خواهند شد هر چند که مقدار این رشد بستگی زیادی به روند مقابله با ویروس کرونا خواهد داشت.  

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی اظهار داشت: فاجعه‌آمیزترین و البته گویاترین داده مطرح شده در گزارش مجمع جهانی اقتصاد مربوط به رتبه ایران در تنظیم‌گری مالی و کنترل رفتارهای پرفساد و نابرابرساز بانک‌ها و بویژه بانک‌های خصوصی است که رتبه آخر جهان را در میان کل کشورهای مورد بررسی دارد، این مسئله کوچکی نیست و نیازمند گفت‌وگوی ملی است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: گوشت قرمز، مرغ، مواد لبنی، برنج، روغن، تخم مرغ، حبوبات، قند، شکر، موادپروتئینی و... بخشی از ۲۰ قلم کالایی است که قرار است از طریق کارت‌های اعتباری در اختیار خانواده ها قرار بگیرد.
با ادامه روند صعودی قیمت ارزهای دیجیتال، بیت‌کوین با ثبت صعود ۲.۰۶ درصدی به ۱۱ هزار و ۶۸۱.۳۵ دلار رسید.
کاووسی در گفت و گو با پرسون پاسخ داد؛

چرا بانک مرکزی موفق به کاهش نرخ ارز نشد؟

یک کارشناس اقتصادی گفت: با وجود مداخله‌ بانک مرکزی برای تنظیم بازار ارز، کاهش قیمت رخ نداد. مهم ترین دلیلی که این اقدام نتوانست در تنظیم بازار موفق شود این بود که بانک مرکزی  تزریق را به صورت اسکناس نقد وارد بازار غیر متشکل کرد
قالیباف در نشست با نمایندگان جوان مجلس؛

در جنگ تمام عیار اقتصادی هستیم

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: باید پذیرفت در یک جنگ تمام عیار اقتصادی قرار داریم و در این جنگ اقتصادی نمی‌توان هرگونه تصمیمی را گرفت، باید مراقب اقدامات خود باشیم.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه ایران براساس تحولات آمریکا تصمیم می‌گیرد، اظهار داشت: مسلم است ما این تحولات را با دقت رصد می‌کنیم ولی این نشانه تمایل پیروزی یا باخت فلان فرد نیست. مسلم است که حقوق ایران باید تامین شود و اشتباهات‌شان را جبران کنند.
حاجی‌بابایی در تشریح نشست امروز کمیسیون برنامه و بودجه؛

منابع مالی طرح تامین کالاهای اساسی تعیین شد

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: امروز جلسه‌ای با حضور کارشناسانی از سازمان برنامه و بودجه، سازمان تامین اجتماعی، کمیته امداد امام خمینی (ره) و ... برگزار و نحوه تامین منابع مالی لازم طرح تعیین شد.
با وجود شیوع کرونا در ترکیه، تمایل اتباع خارجی برای خرید خانه در ترکیه افزایش داشته است؛ به گونه ای که طبق اعلام مرکز آمار این کشور،  میزان خرید خانه توسط اتباع خارجی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۶.۱ درصد افزایش داشته است.