اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه ایران براساس تحولات آمریکا تصمیم می‌گیرد، اظهار داشت: مسلم است ما این تحولات را با دقت رصد می‌کنیم ولی این نشانه تمایل پیروزی یا باخت فلان فرد نیست. مسلم است که حقوق ایران باید تامین شود و اشتباهات‌شان را جبران کنند.
حاجی‌بابایی در تشریح نشست امروز کمیسیون برنامه و بودجه؛

منابع مالی طرح تامین کالاهای اساسی تعیین شد

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: امروز جلسه‌ای با حضور کارشناسانی از سازمان برنامه و بودجه، سازمان تامین اجتماعی، کمیته امداد امام خمینی (ره) و ... برگزار و نحوه تامین منابع مالی لازم طرح تعیین شد.
با وجود شیوع کرونا در ترکیه، تمایل اتباع خارجی برای خرید خانه در ترکیه افزایش داشته است؛ به گونه ای که طبق اعلام مرکز آمار این کشور،  میزان خرید خانه توسط اتباع خارجی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۶.۱ درصد افزایش داشته است.
رییس مجلس شورای اسلامی بر ضرورت هم افزایی و هماهنگی دستگاه‌های مسوول در حوزه سیاست پولی، مالی و تجاری تاکید کرد و ادامه داد: در وضعیت فعلی باید فرآیند تهاتر کالا را تسهیل کنیم و غل و زنجیر بروکراسی اداری را از پای کسب و کارها و تجار و بازرگانان باز کنیم.
بازار این هفته قیمت ارز را کاهشی آغاز کرد و کانال 32 هزار تومانی را پس داد. به نظر می‌رسد اقدامات سیاستگذار کارساز شد و تا حدودی توانست از التهابات بکاهد.
سخنگوی کمیسیون جهش و رونق تولید مجلس شورای اسلامی از تعیین تکلیف نحوه پرداخت مالیات واحدهای تولیدی، صنفی و خدماتی در مناطق آزاد تجاری - صنعتی در این کمیسیون خبر داد.
واحد اطلاعات اکونومیست در گزارشی به بررسی آثار تحریم های بانکی ایران پرداخت و پیام بینی کرد که اقتصاد ایران در سال آینده از رشد منفی خارج و به رشد مثبت دو درصدی دست یابد. 

رئیس‌جمهور با بیان اینکه بانک مرکزی برای هدایت نرخ سود بین بانکی از ابزارهای قانونی و بازار باز استفاده کند گفت: متاسفانه سیاستگذاری پولی مان با بی ثباتی همراه بوده است.
یک کارشناس و فعال بازار ارز گفت: با توجه به این که خرید تسلیحات به ارز نیاز دارد، در شرایط فشار اقتصادی باید از خزانه پول خارج شود و این خود فشار را بر اقتصاد کشور بیشتر می‌کند، طبیعتا انتظارات در پی این خبر کاهشی نیست.

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: در شرایط فعلی بازار نسبت به عملکرد دولت در بحث ساماندهی خانه های خالی اطمینان ندارد اما قطعا وقتی بازار با اجرای مصوبه جدید مجلس مطمئن شود که دولت برای اخذ مالیات از خانه های خالی مصمم است، شرایط تغییر خواهد کرد.
حدود ۷۰ درصد جنگ و درگیری­‌های نظامی در جهان در دایره ­ای است که یک طرف آن در افغانستان و طرف دیگر آن در لیبی است. اگر خوانندۀ این سطور تجربۀ تعامل مستقیم با سیاست­مداران و جوامع منطقۀ خاورمیانه را داشته باشد احتمالاً تصدیق می­‌کند که یک ذهنیتِ کانونی وجود دارد: که عموماً دولت­ها و جوامع این منطقه، علل این وضعیتِ نابسامان و جنگ را «بیرونی و خارجی» می­دانند.
قیمت دلار تنها در صورتی به رشد خود ادامه خواهد داد که طی روزهای بعد، خبر سیاسی منتشر شود که بار دیگر سمت و سوی انتظارات را تحت تاثیر خود قرار دهد. در غیر این صورت به تدریج قیمت ها در مسیر اصلاح قرار خواهند گرفت، چرا که ارزش‌های بنیادی خود فاصله گرفته اند.
سخنگوی گمرک گفت: هشت میلیون تن کالا در بنادر، لنگرگاه‌ها و گمرکات مختلف کشور مدتهاست دپو شده و با تخصیص و تامین ارز، عمده این کالاها قابل ترخیص هستند.
یک کارشناس بازار ارز گفت: دو اتفاق می‌تواند قیمت دلار را بسیار کاهش دهد؛ یکی رای آوردن بایدن در انتخابات آمریکا و دوم این که ایران به fatf بازگردد.
روند پرداخت سود سهام عدالت به مشمولان این سهام بعد از آزادسازی آن تغییر کرده و افرادی که روش مستقیم و غیرمستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده اند، به دو طریق مختلف سود را دریافت خواهند کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اقتصادی که ۸۰ درصد دولتی و در گرو تصمیم‌گیری افرادی خاص باشد، نتیجه‌اش چیزی می‌شود که می‌بینیم؛ یکسری می‌خواهند که اقتصاد در انحصار خودشان باشند.