اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره مصوبه مجلس مبنی بر الزام دولت برای پرداخت یارانه کالاهای اساسی گفت: فشار بر گروه‌هایی است که بعضا شغل خود را از دست داده و برخی نیز با رشد قیمت‌ها قدرت خرید خود را از دست داده‌اند، این‌کار حتما باید انجام بگیرد.
وزیر راه و شهرسازی گفت: همزمان در حال تحول تجهیزات سخت افزاری، نرم افزاری و تحول در نیروی انسانی سازمان هواشناسی هستیم تا با دیتای درست آسیب‌ تغییرات آب و هوایی برای مردم کاهش دهیم.

عضو هیأت رئیسه مجلس گفت: عملکرد دولت در مخالفت با پیشنهادات نمایندگان مجلس در طرح تأمین کالاهای اساسی و پس از آن، افزایش تعرفه تراکنش های بانکی نشان می دهد که موضع گیری و مخالفت دولت با طرح مجلس، کاملا سیاسی بوده است.
اطلاعات موجود در تاریخچه بیت کوین به عنوان بزرگترین رمزارز یا ارز دیجیتال دنیای کریپتو و دارایی های دیجیتال نشان می دهند که مقاله سفید یا وایت پیپر این رمزارز بزرگ، دوازده سال قبل در چنین روزی (مورخ ۳۱ اکتبر ۲۰۰۹) توسط فرد یا گروهی ناشناس به نام ساتوشی ناکاموتو به جهان فناوری معرفی شد و هویت این فرد یا گروه هنوز هم با گذشت دوازده سال همچنان به صورت مبهم باقی مانده است.
عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: در روند اصلاح ساختار بودجه نیاز به یک تبصره ۱۴ دیگری برای درج منابع حاصل از تهاتر نفت خام با میعانات و سوخت پالایشگاه‌ها وجود دارد تا در این مورد شفاف‌سازی شود.
سیاست جدید واردات در مقابل صادرات تا چند روز آینده ابلاغ خواهد شد. صادرکنندگانی که تعهدات ارزی دارند، می‌توانند مواد اولیه یا کالاهای ضروری اولویت بندی شده توسط وزارت صمت را وارد کرده و بدین گونه رفع تعهد ارزی کنند.
محمد کشتی آرای در گفت و گو با پرسون؛

افت شدید قیمت سکه در هفته گذشته/ حباب سکه کاهش یافت

نایب رییس دوم اتحادیه طلا و جواهر تهران، علت کاهش نرخ ارز و کاهش تقاضاهای کاذب را اقدامات نیروی انتظامی در جهت برخورد با معاملات کاغذی طلا و ارز و دستگیری تعدادی از فعالان آن‌ها دانست.
طبق اعلام بانک مرکزی از آذر ماه نرخ کارمزد خدمات بانکی زیاد می‌شود که جزئیات آن برای ارائه خدمات مختلف اعلام شده است.

در پایانِ یک سمینارِ مجازی اخیرِ مجمع جهانی اقتصاد (داوس) پیرامونِ فناوری‌های جدید در اقتصاد بین‌الملل، به وضوح روشن بود که منطقِ یک ایدئولوژی دیگر منسوخ شده است.
روز پنجشنبه، قیمت جهانی طلا نزدیک به پایین‌ترین سطح ۱ ماهه خود که دیشب به آن سقوط کرده بود باقی ماند. این در حالی اتفاق افتاد که وحشت از موج جدید کرونا قیمت دلار را تقویت کرده است.
پس از بحث و گفت‌وگوهای فراوان میان دولت و مجلس و کارشناسان، نمایندگان مجلس دیروز صبح به کلیات طرح الزام دولت به پرداخت یارانه تأمین کالاهای اساسی رأی دادند تا در صورت طی مراحل قانونی و کسب نظر موافق شورای نگهبان به قانون تبدیل شود.
فرآیند سخت و زمان‌بر دریافت وام‌های قرض‌الحسنه موجب شده مردم عطای این تسهیلات را به لقایش ببخشند. اما دقیقا در همین دوره، صندوق‌های قرض‌الحسنه خانگی رونقی تازه پیدا کرده و با استفاده از نرم‌افزار، تدوین اساسنامه و ارائه خدمات ویژه آن‌چنان اشاعه یافته و پیشرفته کرده که دست کمی از یک بانک کوچک ندارد.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، گفت:تمام اموال دولت و حکومت برای مردم است از همین ساختمان مجلس گرفته تا ساختمان ریاست جمهوری برای مردم است از این رو برای تامین مایحتاج مردم حتی باید این ساختمان هم بفروش برسد تا مردم در مضیقه نباشند.