اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

یادداشت/ در گزارشی که وزارت صنعت، معدن و تجارت، تحت عنوان"برنامه راهبردی" در بهار سال ۱۳۹۶ منتشر کرده آمده است که "یونیدو" (United Nation Industrial Development Organization ) هر سال بر اساس شاخصهای سرانه ارزش افزوده صنعتی، سرانه تولید ناخالص داخلی و سهم در ارزش افزوده صنعتی جهان، کشورهای جهان را ، از لحاظ سطح و میزان صنعتی شدن و توسعه صنعتی، مورد ارزیابی قرار می دهد.
با افزایش قیمت‌ها در بخش خوراکی‌ها و «توقف رشد قیمت‌ها و تورم» در بخش «غیرخوراکی‌ها و کالا‌های بادوام» این دهک‌های کم‌درآمد بوده‌اند که آسیب دیده‌اند. کم درآمد‌هایی که حالا نوسان قیمت دلار در دی ماه و رسیدن آن به بیش از ۳۰ هزار تومان را به عینه در زندگی و سر سفره‌های خود می‌بینند.
یک عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار از احتمال تصویب رقم سبد هزینه معیشت کارگران در جلسه این هفته کمیته دستمزد خبر داد و گفت: در صورت تصویب از جلسه بعد در شورای عالی کار به بحث افزایش دستمزد کارگران ورود می کنیم.
شقاقی اظهار داشت: کشور در شرایط خاصی از لحاظ تحریمی قرار دارد و با توجه به این موضوع، معیشت روزانه مردم با مشکلات بسیار زیادی روبرو هست، در چنین شرایطی اگر قرار باشد که نیاز‌ها و کالا‌های اساسی مردم نیز با ارز نیمایی و یا آزاد بخواهد وارد شود بسیاری از مردم با مشکلات اقتصادی بسیار زیادی روبرو خواهند شد، بنابراین این تصمیم مشترک مجلس و دولت بسیار عاقلانه و درست قلمداد می‌شود.
یاست‌‌های حداقل دستمزد در کشور، با رویکرد حمایت از اقشار کم‌درآمد در دستور کار قرار می‌گیرد؛ اما به‌دلیل وجود خطاهای بالا در فرآیند سیاست‌گذاری، اثر حداقلی بر حمایت از اشتغال اقشار کم‌درآمد دارد.
پیشنهاد حذف پاسپورت برای سفر بین ایران و ترکیه که از سوی مقامات گردشگری این کشور همسایه ارائه شده است، در واقعیت، یک برنده بیشتر ندارد. نسبت ۱۰برابری مسافرت ایرانی‌ها به مسافرت گردشگران ترکیه- بین دو کشور- از یکسو و روند سرمایه‌گذاری ملکی در ترکیه از سوی دیگر نشان می‌دهد این نقشه، تسهیل سفر را به نفع بازار ترکیه رقم می‌زند.
در روز ۲۰ اسفند ماه جاری بزرگترین انتخابات اقتصادی کشور برای انتخاب هیأت مدیره شرکت‌های سهام عدالت برگزار می‌‌شود، انتخابی که پس از ۱۰ سال نحوه مدیریت ۳۸۶ هزار میلیارد تومان دارایی را روشن و این شرکت‌ها را کاملاً بورسی می‌‌کند.

رئیس‌کل بانک‌مرکزی خبر داد:

احیای دوباره دلار ۴۲۰۰ تومانی در بودجه 1400

رئیس‌کل بانک‌ مرکزی آخرین آمار ارز تخصیص داده‌شده به کالاهای اساسی در سال‌جاری را به‌روز کرد. براساس آمارهای ارائه‌شده، در ۱۱ ماه نخست سال‌جاری ۲/ ۹میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی، تخصیص داده شده است.

سفیر ایران در روسیه با اشاره به پایین‌بودن سطح روابط اقتصادی ایران با روسیه گفت: مبادلات ایران از طریق کشور آذربایجان انجام می‌شود و این کشور اختلالاتی در گمرکات خود بر سر ترخیص کالاهای ایرانی به‌وجود می‌آورد.
رشد اقتصادی در کشور انسان‌محور نیست. اگر 50 درصد شرایط کنونی به تولید افزوده شود و سطح تولید با یک رشد متعادل نسبت به سال 90 برسد، در آن صورت، تولید کشور، نیروی کار محور می‌شود. بعد از آن است که نیروی کار بیشتری طلب و بنابراین انسان‌محور خواهد شد.

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار تهران امروز (شنبه، دوم اسفندماه) با کاهش ۳۶۰ هزار تومانی نسبت به روز کاری قبل (پنجشنبه) ۱۱ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان معامله شد.
نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: با توجه به ارسال برخی گزارش‌ها درباره دریافت حقوق‌های بالا به مجلس، برخی نمایندگان خواستار تحقیق و تفحص از حقوق‌های نجومی شده‌اند که بعد از تصویب در کمیسیون برنامه، بودجه و همچنین صحن علنی، هیئتی برای انجام آن انتخاب خواهد شد.
مجلس شورای اسلامی سرانجام پس از سه ماه کش و قوس درباره لایحه بودجه سال آینده کل کشور؛ از فردا یکشنبه در دو نوبت صبح و عصر جزئیات این لایحه اصلاحی را به بررسی نهایی می‌گذارد.
نرخ تورم نقطه‌ای بهمن ماه در مقایسه با ماه قبل ٢ واحد درصد افزایش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها» با افزایش ٦.٩ واحد درصدی به ۶۷ درصد رسید.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: بیش از ۱۵۰ چترباز اقتصادی هرازگاهی با جابجایی سرمایه‌های نقدپذیر خود دریای اقتصاد را متلاطم می‌کنند.