اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

با گذشت بیش از یک ماه از روی کار آمدن بایدن بازارهای ایران کماکان تحت تاثیر تکانه ها و اخبار سیاسی روزانه تغییر کرده و نمی توان پیش بینی دقیقی از آینده بازارها ارائه داد. بازار دلار در هفته منتهی به ۱۵ اسفند ماه با رفت و برگشت های قیمتی روزانه مواجه بود.

یک کارشناس اقتصادی گفت: مسئولین به جای وعده دادن باید به فکر مردم باشند. خط فقر در سال۱۳۹۲ حدود 2 میلیون تومان بود ولی امروز به 10 میلیون تومان رسیده است.
رئیس کمیته دستمزد شورای اسلامی کار با اشاره به جزئیات محاسباتی سبد معیشت کارگران گفت: رقمی که به عنوان سبد معیشت تعیین شده بسیار کمتر از رقم واقعی بوده و نماینده کارگران فقط برای ادامه مسیر تعیین مزد مجبور به پذیرش این رقم شده است.
رئیس‌کل بانک مرکزی مجبور است به هر دو قوه مقننه و مجریه در مورد تبعات و رویکردهای آنان به مسائل اقتصادی هشدار دهد و از افزایش بیشتر نقدینگی و تورم در شرایط موجود نگران باشد.
آلبرت بغزیان در گفت‌و‌گو با پرسون؛

عدم عضویت در FATF هزینه بر است

یک اقتصاددان عدم عضویت در لوایح FATF را هزینه بر دانست و گفت: حتی اگر تحریم ها برداشته شود اما ایران عضو FATF نشود پرداخت ها امکانپذیر نمی‌شود و 20 تا 40 درصد هزینه نقل و انتقال پول های بین المللی از جیب مردم صرف می‌شود.
انبارلویی با اشاره به اظهارات رئیس جمهور مبنی بر اینکه «امروز هم اقتصاد ما بهتر می چرخد و هم سانتریفیوژها» نوشت: آیا خط فقر که در سال 1392 دو میلیون تومان بود امروز به 10 میلیون تومان رسیده، چرخ اقتصاد خوب می‌چرخد؟.
وعده پائین آوردن قیمت ارز از یک طرف مژده به کسانی است که به طور غیر قانونی انواع کالا های مصرفی و غیر ضروری را به کشور وارد می کنند، و از طرف دیگر بشارت به کسانی است که در صدد تبدیل سرمایه هایشان به ارز و انتقال آن به خارج از کشور هستند.
آقای همتی بارها گفته که نرخ ارز پایین خواهد آمد و ظواهر امر و اتفاقات رخ دادۀ داخلی و بین المللی هم مؤید این موضوع است و همین انتظار مردم جهت کاهش نرخ ارز موجب شده تا بازار سکه و ارز از تب و تاب همیشگی بیافتد.
با مصوبه مجلس، باید در سال آینده ۸۹ هزار میلیارد از بدهی‌دولت به تامین اجتماعی تسویه و مرحله دوم همسان‌سازی حقوق ۳.۶ میلیون کارگر بازنشسته اجرایی شود، زمان اجرا و افزایش حقوق‌ها چقدر خواهد بود؟
بانک مرکزی ونزوئلا به دنبال تورم ۳ هزار درصدی و کاهش ارزش پول این کشور اعلام کرد انتشار اسکناس‌های جدید ۲۰۰ هزار، ۵۰۰ هزار و یک میلیون بولیواری را آغاز خواهد کرد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده در عراق گفت: ایران به حق خود می‌رسد، این فشارهای غیرمنطقی کاهش می‌یابد و امیدواریم این منابع جهت تسهیل فعالیت‌های اقتصادی هزینه شود.
نماینده مردم یزد در مجلس گفت: تا زمانی که تحریم‌ها سر جای خود است پرداختن به موضوع FATF کار عبث و بیهوده‌ای است و دلیلی برای حتی بررسی آن هم وجود ندارد.
یک کارشناس اقتصادی گفت: نفع کاهش نرخ بهره بانکی به همه بازارها و فعالان بازار می رسد و ضرر آن به کل کشور؛ چرا که موجب خلق پول و ایجاد تورم خواهد شد.
سخنگوی اتحادیه صادرات فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: هزینه‌ها هم به لحاظ حمل و نقل و اسناد و هم برای جابجایی پول بالا رفته، حتی مجبور شدیم محصولات‌مان را پایین‌تر از قیمت‌های معمول بفروشیم، ضمن اینکه ریسک بشدت افزایشی بوده است.