اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

روحانی در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت:

حمایت از معیشت مردم اولویت ماست

رئیس جمهور گفت: حمایت از معیشت مردم همواره اولویت دولت تدبیر و امید بوده است.
محمدحسین روشنک گفت: اینکه مفاد دقیق این سند همکاری ۲۵ ساله بین ایران و چین چیست، هنوز مشخص نیست اما ظرفیت سرمایه گذاری در ایران و بازگشت ۴۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری کاملا واضح و آشکار است، زیرا زمینه های بسیار بکری برای سرمایه گذاری در ایران وجود دارد که می‌توان از چینی ها برای این مهم بهره گرفت.
حریری در گفت‌و‌گو با پرسون؛

دلیل مخالفت با FATF سیاسی است

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین گفت:  موضوع FATF بعد از ِلغو تحریم‌ها مشکلات را نشان می‌دهد. به دلیل شرایط تحریم‌ها، FATF چندان در مبادلات ایران موثر نیست. زیرا دلیل بزرگی که نمی‌توانیم از حساب های بانکی استفاده کنیم، تحریم‌ها است.
اهتمام به اقتصاد دیجیتال و توجه به پتانسیل‌های آن برای بهبود بهره‌وری و رشد اقتصادی ایران در برنامه‌ها و اقدامات آتی بسیار ضروری است و لازم است با توجه به وقوع پاندمی کرونا که کاتالیزوری برای تغییر و تحول به سمت دیجیتالی‌شدن به‌ویژه در اقتصاد ایران شده است، سرعت بیشتری به خود گرفته و بازدهی واقعی این فناوری‌ها را برای جامعه و اقتصاد ایران نمایان کند.
رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: پیش‌بینی ما این است که در سال ۱۴۰۰ در مقایسه با سال گذشته به‌طور کلی وضعیت بازار طلا بهتر خواهد شد، این بهبود به معنای ایجاد تعادل و ثبات در این بازار است و نوسان زیادی را شاهد نخواهیم بود.
رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه از تداوم ممنوعیت واردات مودم خبر داد و گفت که این ممنوعیت باعث افزایش ۴ برابری قیمت انواع مودم شده است.

نبود اشتغال، شرایط نامناسب اقلیمی و کمبود امکانات مانند آموزش، بهداشت و درمان از دلایل مهاجرت هموطنان در برخی از مناطق کشور به دیگر شهرهای کشور است.
رشد قابل توجهی در عرصه تولیدات تسلیحاتی وموشکی و شناورهای نظامی داشته‌ایم که باعث افزایش میانگین نرخ رشد اقتصادی شده اما تامین معیشت مردم را به سبب تخصیص منابع بیشتر باین حوزه  سخت‌تر نموده است.
نکته مثبت و امیدوارکننده بهبود فضای کسب‌و‌کار در سال جدید دستورات و تا‌‌کیدات صریح و دقیق مقام معظم رهبری در تعیین نام سال و سخنرانی ابتدای سال مبنی بر لزوم حمایت و مانع‌زدایی از تولید بود.
دکتر یارمحمدی؛ کارشناس مسایل اقتصادی در گفتگو با پرسون:

نگاه مردم به بازار طلا و ارز؛ رنگ سیاسی گرفته است

دکتر متین یارمحمدی؛ کارشناس مسایل اقتصادی گفت: عملا بازار طلا، سکه و ارز برای مردم عادی هم رنگ و بوی سیاسی به خود گرفته است تا جایی که خرید و فروش چند گرم طلا توسط عامه مردم با اطلاع از وضعیت سیاسی داخل و خارج از کشور انجام می گیرد که این ایجاد این نوع تفکر می تواند صدمات بسیاری بر دیگر حوزه های اقتصادی وارد کند.

اگر متولیان امر مصمم به پشتیبانی از بخش تولید هستند، باید موانع را از پیش پای تولیدکنندگان واقعی بردارند تا آنان بتوانند به‌راحتی و با کمترین دل‌مشغولی به فکر گسترش تولید، برخورداری از منافع ناشی از مقیاس بالای تولید و تسخیر بازارهای منطقه و جهان باشند.
به‌دلیل برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و تغییر دولت، سال ۱۴۰۰ را شاید بتوان نوعی تعلیق و انتظار برای اقتصاد کشور دانست. رشد اقتصادی احتمالا مثبت اما پایین، نرخ تورم بالا به همراه نابسامانی‌های بازار و مشکلات معیشتی مردم را از مختصات اقتصادی سال جاری می‌توان برشمرد.
نایب رییس اتحادیه طلاو جواهر گفت: با توجه به اخبار منتشر شده برای توافق ایران و امریکا برای احیای برجام، از صبح امروز تا این لحظه، ساعت 12 و 30 دقیقه ظهر، شاهد کاهش حدود 1000 تومانی دلار هستیم و به دلیل کاهش قیمت ارز، قیمت سکه هم امروز حدود 400 هزار تومان کاهش یافت.

۴۹.۳ درصد از تعداد چک‌های مبادله‌ای کل کشور در بهمن ماه ۹۹ در سه استان تهران، اصفهان و خراسان رضوی مبادله شده است که به ترتیب با ۳۰.۷ درصد، ۱۰.۹ درصد و ۷.۷ درصد بیش‌ترین سهم را در مقایسه با سایر استان‌ها دارا بوده‌اند.
آنچه در طول تمامی این سال‌ها ریشه عدم ثبات و دامنه نوسان شدید را در نرخ تورم ایران پابرجا کرده، وابستگی شدید اقتصاد ایران به درآمدهای نفتی، اتخاذ سیاست‌های نادرست اقتصادی و وضع تحریم‌های چندجانبه است.