اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

مقابله با پولشویی موضوع جذابی است که اکثر کشورهای دنیا آن ‌را در صدر سیاست‌های اقتصادی خود قرار داده‌اند. در ایران سیاست‌های مقابله با پولشویی با کندی به پیش می‌رود. در صورت تقویت این سیاست‌ها، اقتصاد ایران می‌تواند در مقابله با مفاسد اقتصادی، فرار مالیاتی، مواد مخدر، فرار سرمایه و... توفیقات بیشتری کسب کند. لازمه موفقیت در این سیاست‌ها تجهیز سیستم بانکی ایران به فناوری‌های پیشرفته است.
معاون فناوری‌های مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به راه‌اندازی درگاه ملی خدمات الکترونیک مالیاتی، گفت: امکان استعلام بدهی مالیاتی و ممنوع‌الخروجی از طریق این درگاه ملی فراهم است.
نرخ تورم سالانه اردیبهشت ماه ١٤٠٠ برای خانوارهای کشور به ,٠ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ٢.١ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.
میزان چک‌های معامله شده نشان میدهد بیش از 9 میلیون و 600 هزار فقره چک به ارزشی حدود 2582 هزار میلیارد ریال در اسفندماه 1399 در کل کشور مبادله شد که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب 11.7 درصـد و 26.9 درصد افزایش نشان می‌دهد.
بزرگترین مانع رشد انسان جهالت او و در مرتبه دوم افراط و تفریط است. از عصاره خلقت امیرالمومنین امام على ابن ابی طالب(ع) نقل شده که ایشان می‌فرماید: لا غِنَی کالعَقلِ، و لا فَقرَ کالجَهلِ، و لا میراثَ کالاَدَب و لا ظَهیرَ کالمُشاوَرَه؛«هیچ ثروتی چون عقل و هیچ فقری چون جهل و هیچ میراثی چون ادب و هیچ پشتیبانی چون مشورت نخواهد بود» همینطور افراط و تفریط در منطق و کلام امام علی(علیه السلام) این چنین مذمت شده است: «لَاتَرَى الْجَاهِلَ إِلَّا مُفْرِطاً أَوْ مُفَرِّطا؛ جاهل و نادان یا آنکه تندرو(اهل افراط) است و یا کندرو (اهل تفریط).» (نهج البلاغه ،حکمت 70)
روایت یک حقوقدان از بدعت‌گذاری برای مداخله‌ ارزی:

پشت پرده اتهام 30 میلیارد دلاری سیف

ولی الله سیف قرار است به اتهام تضییع 30 میلیارد دلار در قالب مداخله ارزی محاکمه شود. اما پرسش این است که وقتی در سال های پس انقلاب 200 میلیارد دلار به بازار ارز تزریق شده است چرا فقط به این مقدار رسیدگی می شود؟ این اتهام چه پیامدی برای بانک مرکزی دارد؟
در جلسه هیات امنای صندوق توسعه ملی به ریاست روحانی، تصویب شد؛

امهال اقساط دریافت کنندگان تسهیلات ارزی و ریالی آسیب‌ دیده از کرونا و تحریم‌ها

نخستین جلسه هیات امنای صندوق توسعه ملی در سال 1400 روز سه‌شنبه به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور برگزار و در این جلسه برای رفع مشکلاتی که شرایط کرونایی برای افراد دریافت کننده تسهیلات ریالی و ارزی این صندوق ایجاد کرده بود، تصمیماتی اتخاذ شد.
روحانی در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت:

قدرتمند شدن اقتصاد کشور، درگرو افزایش تولید داخلی با کیفیت است

دویست و بیست و ششمین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت روز سه‌شنبه به ریاست رئیس جمهور برگزار شد و در این جلسه اقدامات و برنامه‌های انجام شده و پیشنهادی در راستای تحقق شعار تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
بی تدبیری دولت روحانی در بازار سرمایه، تصویر ابعاد نابرابری در اقتصاد ایران به روایت وزارت رفاه و خطر حذف لبنیات از سفره مردم، سایر عناوین اقتصادی مهم امروز روزنامه‌ها هستند.

مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها خبر داد:

پرداخت 7313 میلیارد ریال اعتبار برای حوزه های مختلف

مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها گفت:‌ 7313 میلیارد ریال اعتبار برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی، بیمه سلامت، پزشک خانواده، حمایت از معلولان، مستمری بگیران، بهزیستی و وزارت ارشاد پرداخت شده است.

در ابتدا رشد نقدینگی و سپس رشد تولید ناخالص داخلی را مختصرا توضیح  و سپس به موضوع تورم و نظام بانکی می پردازیم.
نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر گفت: در حالی که در هفته گذشته عده‌ای فروشنده بودند در هفته جاری خریداران طلا و سکه افزایش یافته‌اند. البته این رفتار هیجانی از سوی سرمایه‌داران خرد صورت می‌گیرد.