اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

«لنگر ارزی» یا همان «لنگر نرخ اسمی ارز» یک نوع سیاست منسوخ اقتصادی برای «مهار تورم» است که نه تنها به مهار تورم منجر نمی‌شود، بلکه باعث جهش و شوک ارزی هم می‌شود. بزرگ‌ترین بازندگان بین‌المللی این سیاست اشتباه، کشورهای آسیای جنوب شرقی بودند که تاوان سنگینی در اندازه یک بحران فلج‌کننده در ۲۴ سال پیش‌پرداخت کردند. اما ایران با وجود این تجربیات هشدارآمیز حدود نیم‌قرن است که این سیاست اقتصادی را رها نمی‌کند.
رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: ناگزیر به طراحی جدید در ساختار بودجه هستیم که در این طراحی جدید مجلس باید حتما حضور و مشارکت داشته باشد تا بتوانیم با ریشه یابی جدید مشکلات و ارائه راه حل‌های اساسی یک بار اصلاحات اساسی انجام داده و مشکلات را حل کنیم.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت قرار است لایحه بودجه ۱۴۰۱ را با اصلاحات ساختاری تقدیم مجلس شورای اسلامی کند،گفت: ما به دنبال آن هستیم که بودجه ۱۴۰۱ از حیث ساختاری با بودجه‌های گذشته تفاوت جدی داشته باشد
ایران، هم از نظر نرم‌افزاری و هم سخت‌افزاری توانایی‌هایی دارد که حتی در صورت برداشته نشدن تحریم‌ها، بتواند بدون خلق پول خود را اداره کند. انتشار اوراق بدهی برای تامین هزینه‌های دولت و حقوق کارمندان به شکلی که تا الان بوده، کار اشتباهی است. اما اگر اوراق بدهی نه برای هزینه‌های جاری بلکه برای موارد عمرانی منتشر شود، در دنیا رایج و مرسوم است و دولت‌ها این کار را می‌کنند. ضمنا ما در اقتصادمان فرار مالیاتی سنگینی داریم که حدود یک تریلیون ریال برآورد می‌شود.
روز گذشته اعلام شد بزودی قرارداد ۲۰ ساله همکاری بین ایران و ونزوئلا امضا خواهد شد، این سومین قرار داد بلند مدتی است که طی ماه‌های اخیر امضا شده و این موضوع نشان میدهد که ایران برای همکاری‌های اقتصادی و سیاسی خود با کشور‌های مختلف، سیاست قرار دادهای بلند مدت را مد نظر قرار داده است. با این حال باید دید در شرایط اقتصادی و سیاسی موجود چنین قرار داد‌هایی می‌تواند برای ایران راهگشا باشد؟
با خروج 2 شرکت بزرگ تولیدکننده لوازم خانگی در پی دور دوم تحریم‌ها از بازار کشور که سهمی ‌بیش از 70 درصدی را به‌خود اختصاص داده بودند شرکت‌های تولیدکننده داخلی که تا این زمان سهمی ‌در حدود 30 درصد را در اختیار داشتند از فرصت ایجاد شده بهترین استفاده را برده و با سرمایه‌گذاری در پلتفرم‌های خود و مذاکره با شرکت‌های قطعه‌ساز خارجی برای تامین قطعات توانستند در خلال 3 سال سهم خود را در بازار به 70 درصد برسانند.
هر اقدام دولت، می‌تواند بر هر کدام از ارقام شاخص‌های اقتصادی تاثیرگذار بوده و آنها را در حد صدم درصد تغییر دهد هر کمکی، خواه افزایش یارانه نقدی باشد یا سایر انواع کمک‌های معیشتی در سایه تورم بالا گم شده و بی‌اثر می‌شود.
اعلام محکومیت رییس سابق بانک مرکزی بار دیگر ضرورت سامان بخشی به یکی از مهم‌ترین چالش‌های اقتصادی کشور یعنی توزیع ارز را نشان داد. اصلاح این شیوه و درانداختن طرحی نو مسیر هرگونه رانت، سوء استفاده و تصمیم های اشتباه را مسدود ساخته و شرایط اقتصادی را در درازمدت به نفع مردم تغییر می‌دهد.
بازوی پژوهشی سازمان برنامه و بودجه با مقایسه تجارب موفق کشورها، سه گام اصلی موفقیت در اصلاح یارانه انرژی را معرفی کرد. مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری، اصلاح یارانه انرژی را اقدامی بسیار پیچیده در سطح اقتصاد سیاسی دانست که نیازمند حمایت و همراهی قوی مردم است؛ زیرا حذف یا کاهش یارانه‌های انرژی بخشی از افراد آسیب‌پذیر جامعه را متاثر می‌کند. بنابراین در گام نخست، ضمن آگاه‌سازی مردم نیاز است که برنامه‌های رفاهی جبرانی در دهک‌های کم‌درآمد معرفی و اجرایی شود.
اقتصاد بیمار این روز‌های کشورمان نگرانی‌ها در خصوص آینده اقتصادی را بیشتر کرده است، مضاف بر اینکه اقتصاد امروزمان به سیاست‌های خارجی گره خورده و تحریم رکن اساسی بیماری اقتصادی کشورمان به شمار می‌آید. با این حال بنا به گزارشی منتسب به سازمان برنامه و بودجه، در صورت عدم رفع تحریم‌ها نرخ دلار در سال ۱۴۰۶ به بیش از ۲۸۰ هزار تومان خواهد رسید.
اخیرا فرامرز توفیقی، نماینده کارگران در شورای عالی کار اعلام کرده که هزینه معیشت کارگری به مرز ۱۱میلیون تومان رسیده این در حالی است که حداقل دستمزد کارگران تنها ۳۷ درصد هزینه معیشت واقعی یک خانوار کارگری را پوشش می‌دهد. او باعث‌وبانی تورم افسارگسیخته، انبساط پولی و بی‌انضباطی مالی را دولت و دستگاه‌های اجرایی دانسته که بدون ایجاد ارزش افزوده از بودجه عمومی ارتزاق می‌کنند.
جدولی جنجالی درباره پیش‌بینی نرخ دلار منتشر شده که هنوز مسئولان سازمان برنامه و بودجه نسبت به این ادعای مطرح شده واکنشی نشان نداده‌اند.
از راهبرد اعتمادسازی ژاپن برای توسعه صنایع هسته‌ای تا بالاترین کیفیت جهانی بیاموزید. چیزی که ایران در سال ۱۳۸۴ بدون قصد ساخت سلاح هسته‌ای (‌طبق فتوای رهبری) از ژاپن‌ نیاموخت و با رویکرد افراطی،‌ پرونده هسته‌ای ایران را در شورای امنیت سازمان ملل تحویل آمریکا داد.
صحبت های عجیب دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی؛

بی خبری از حال و روز مردم یعنی این!

در شرایطی که جمع کثیری از شهروندان ایرانی به واسطه تحریم‌‌‌های ظالمانه با مشکلات شدیدی به ویژه در حوزه معیشت رو به رو شده اند و چشم امید به گشایش‌ها در این حوزه دارند، از آنسو هستند هموطنانی که اتفاقاً بازارشان در این شرایط سکه است و نگران رفع تحریم‌ها هستند.
استاد اقتصاد دانشگاه صنعتی‌شریف با تاکید بر این موضوع که شرایط تورم کنونی، متفاوت از دوره‌های گذشته است، دلایل این تفاوت را تشریح کرد: نخست اینکه تورم در سه سال متوالی رقم بالای ۳۰درصد را تجربه کرده است و تورم ماهانه تابستان که عموما میزان کمتری نسبت به فصول دیگر ثبت می‌کند، در سال ۱۴۰۰ رقم بالایی بوده است. موضوع دوم اینکه تورم استان‌ها و شهرهای محروم بالاتر از مناطق کمتر محروم است. نکته سوم این است که رشد نقدینگی در این دوره همراه با افت درآمدهای ارزی بوده و باعث شده است که «تورم‌زایی نقدینگی» رشد یابد.
معاون وزیر کشور گفت: توسعه سواحل مکران و فعال شدن پروژه‌های اقتصادی آن از چند جهت می‌تواند بر کشور تاثیرگذار باشد که افزایش صادرات و ورود ارز تنها بخشی از آنها است همچنین فعال شدن طرح‌های اقتصادی منطقه، صنایع پایین‌دستی را هم با سرعت بیشتری در مسیر رشد قرار خواهد داد بنابراین باید به پیشرفت سواحل مکران نگاه ویژه‌ای داشت.
محمد جواد عسگری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، درباره دلایل روی دادن یکباره مشکلات واردات و تولید نهاده های دامی در دو سال آخر دولت روحانی توضیح داد.
کارشناسان اقتصادی مهم‌ترین محرک‌های باز برای تغییر انتظارات تورمی فعالان بازار ارز را به صورت عمده در دو عامل معرفی می‌کنند؛ تعیین ریاست جدید بانک مرکزی و اخباری که احتمال از سرگیری مذاکرات هسته‌ای را تقویت کرده است.