اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

دبیرکل کانون صرافان ایران گفت: در اغلب کشورها، صرفاً متقاضیان حقیقی ارز امکان ورود به این بازار و تمایل به معامله ارزی دارند. اما متأسفانه در بازار ارز ایران به دلیل فضای چند نرخی ارز، بعضی از مردم به دنبال بهره‌برداری از این تفاوت هستند.
یک کارشناس اقتصادی گفت: سند آمایشی، سند مطالعه شده به حساب می‌آید، یعنی بر مبنای آن درباره نیازها صحبت می‌شود که در نتیجه استان فقیر، فقیرتر و استان ثروتمند، ثروتمندتر نخواهد شد.
عضو سابق کمیسیون اقتصادی در مجلس گفت: برای ادامه کاهش نرخ ارز باید تخصیص بهینه منابع مورد توجه قرار گیرد. به این معنا که چگونگی هزینه شدن ارز وارد شده و لمس فواید این آزاد سازی بسیار مهم است و این ممکن نخواهد بود به غیر از اینکه افراد متخصص و با تجربه مورد استفاده قرار گیرند
در هفته‌های اخیر، اخبار مثبتی از سوی مسئولان از رئیس جمهور گرفته تا رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر گشایش‌های ارزی و افزایش درآمدهای ارزی مطرح شد و اظهاراتی مبنی بر آزادسازی بیش از ۳.۵ میلیارد دلار از منابع مسدودی ایران نیز اعلام شد که تاکنون صحت‌وسقم این موضوع مشخص نشده است.
یک اقتصاددان بیان کرد: با ثروت خدادی، وسعت سرزمینی و منابع انسانی که در این کشور وجود دارد می‌توان یک اقتصاد تراز معرفی کرد تا مردم نیز رنگ آسایش و آرامش را مشاهده کنند.
این روزها طبقه متوسط ایران کماکان از نظر فرهنگی شرایط خود را حفظ کرده اما از نظر اقتصادی در طبقات فرودست فرو غلتیده که نتیجه آن یاس،افسردگی و سرخوردگی این طبقه اجتماعی است.
سخنگوی کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی گزارش این کمیسیون درباره نحوه هزینه کرد منابع بودجه سال جاری برای ایجاد اشتغال را قرائت کرد.
وزیر اقتصاد گفت: برای اولین بار در قانون بودجه سالجاری 32 هزار میلیارد تومان از اجزای تبصره 14 به بند «الف» تبصره 18 منتقل شد تا در خدمت تولید و اشتغال قرار گیرد که در همین راستا منابع دولت و بانک‌ها برای رفع بیکاری یکدست شد.
یک اقتصاددان بیان کرد: مردم عمدتا مانند آنچه که در بورس رخ داد، شریک زیان این اقتصاد هستند و سود نصیب سوداگران و ثروتمندان می‌شود و به صورت از دست رفتن ارزش پول ملی، کاهش قدرت خرید مردم، حذف درآمد سرانه و رفاه نسبی و در نهایت افزایش تورم خود را نشان می‌دهد.
یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: اعلام نرخ پایه باید به نحوی باشد که منجر به افزایش قیمت نشود، به تعبیر دیگر هر قیمتی که بانک مرکزی یا مراکز رسمی دیگر به نوعی آن را اعلام می‌کنند، مبنای بازار خواهد شد.
در حال‌حاضر چندین روش برای بازگشت ارز صادراتی وجود دارد که «فروش ارز در سامانه نیما»، «واردات در مقابل صادرات خرد»، «واگذاری ارز پروانه صادراتی»، «فروش ارز در سنا»، «تهاتر ارزی»، «صادرات ریالی تاییدشده» (برای سال ۹۷) و «پرداخت بدهی ارزی» از جمله این روش‌هاست.
یک اقتصاددان بیان کرد: در اقتصاد اسلامی هدف انجام اکثر فعالیت‌ها توسط مردم جهت افزایش رفاه عمومی است و خداوند نیز مردم را در زمینه دستیابی به حداکثر رفاه همراه با زهد (عدم وابستگی به دنیا) تشویق کرده است.
بیش از آنکه تحریم و فشارهای خارجی به اقتصاد کشور فشار وارد کند؛ خودتحریمی‌ها، سیاست‌های غلط، سعی و خطا، تجربه مجدد تجربه‌های غلط گذشته و... اجازه رشد به اقتصاد کشور را نمی‌دهد و تا کی باید شاهد چنین شرایطی بود.
یک اقتصاددان با تاکید براینکه ۱۲ جراحی در حوزه اقتصاد کلان باید در کشور ما انجام شود تا شاهد مهار تورم و پایداری آن باشیم، گفت: اینکه بدون جراحی و بدون تصمیمات سخت هم در گذشته تورم پایین آمده است به دلیل فروکش کردن انتظارات تورمی بود که آن هم موقتی بوده است.
ماشین تولید برای حرکت به سوخت نیاز دارد. اینکه باک ماشین تولید برای حرکت پرشتاب با چه باید پر شود، محل سوال است: تزریق پول یا تجهیز سرمایه؟ در ادبیات اقتصادی، «سرمایه»، یکی از عوامل تولید محسوب می‌شود نه پول یا نقدینگی. اما آنچه عمدتا سیاستمداران مورد تاکید قرار می‌دهند، «هدایت پول و نقدینگی» است.
پیرو جو رسانه‌ای ایجاد شده در‌ مورد چک حق ماموریت مدیرعامل عزل شده امداد خودرو سایپا و پس از برخورد قاطع مدیرعامل سایپا با این موضوع، امروز برخی از رسانه‌‌ها اقدام به انتشار فیش حقوقی یکی از مدیران شرکت پارس خودرو کردند که این شرکت در این مورد توضیحاتی ارائه کرد.
هر دلار آمریکا در بازار آزاد پس از آنکه در ساعات پایانی روز گذشته ۲۹ هزار تومان را نیز رد کرد امروز دوباره به کانال ۲۸ هزار تومانی بازگشت.
دستور رئیس‌جمهور برای تدوین نظام عادلانه پرداخت حقوق و دستمزد‌ها به سازمان اداری و استخدامی پس از انتشار فیش‌های نجومی پتروشیمی اگرچه یک حرکت اصولی و از پیش برنامه‌ریزی شده بود و نمی‌توان آن را واکنشی گذرا به انتشار آن فیش‌ها دانست.
شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۲۱ درصد افزایش نسبت به روز گذشته، در سطح ۹۶.۷۴۵ واحد بسته شد.