اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

چند نرخی دلار معمولا فسادآور است و مشکلاتی را دربر دارد. بهترین راه این است که دولت به سمت تک نرخی حرکت کند در آن صورت است که هم می‌تواند جلوی فساد و رانت و دلال‌بازی را بگیرد و هم برنامه مشخص و روشنی را برای هزینه دلارها و مصارف ضروری به وجود آورد و از پِرت منابع جلوگیری کند.
قطعا اگر منابع ارزی ایران آزاد شود هم دست دولت باز خواهد شد و هم منابع صندوق توسعه ملی افزایش می‌یابد هر چند خود این صندوق منابع زیادی دارد ولی عملا بخش بزرگی از این منابع در جاهای مختلفی محبوس شده است، در حقیقت وقتی صندوق توسعه ملی پروژه‌ای را قبول می‌کند در واقع به دلیل نداشتن منابعی برای هزینه‌کرد، مجبور به خلق پول می‌شود.
یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: بررسی‌های کارشناسی و آماری نشان می دهد منابع قرض‌الحسنه مردم در بانک‌ها، کفاف افزایش وام ازدواج و پرداخت وام فرزندآوری به میزان پیشنهادی را می‌دهد و علاوه بر آن، بانک‌ها با همین منابع می‌توانند دیگر مصارف قرض‌الحسنه از جمله اشتغال، کمیته امداد و موارد دیگر را نیز پوشش دهند.
قیمت‌گذاری اقلام و کالاها یکی از معضلات اقتصاد ایران است، ‌از این جهت که دولت‌ها در دوره‌های مختلف برای مدیریت بازار و کمک به مصرف‌کننده‌ها همیشه سعی داشتند تا با قیمت‌گذاری دستوری کالا را به‌دست مردم برسانند و برای اجرای این سیاست اشتباه یارانه هم پرداخت کنند. به‌عبارت دیگر قیمت‌گذاری دستوری و ضابطه‌ای روی کالاها و خدمات از سوی دولت در طول چهار دهه گذشته تا امروز هیچ ثمری برای نه مصرف‌کننده و نه تولیدکننده نداشت است.
هشدار کارشناسان:

این هفته طلا معامله نکنید

توصیه تحلیلگران اقتصادی در این هفته این است که اگر مجبور نیستید هفته جاری معامله نکنید.
حدود سه ماه تا پایان سال جاری باقی مانده است. سوال بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران این است که نرخ تورم به‌عنوان مهم‌ترین متغیر اقتصاد کلان در پایان سال ۱۴۰۰ در چه محدوده‌ای قرار خواهد گرفت؟ برای پاسخ به این سوال می‌توان سه سناریو در نظر گرفت: بر اساس سناریوی خوش‌بینانه، نرخ تورم ماهانه تا پایان سال مطابق نرخ تورم آذر به میزان ۷/ ۱درصد حرکت می‌کند. در سناریوی میانه، نرخ تورم بر اساس حرکت سه ماه گذشته و به میزان ۶/ ۲درصد محاسبه شده است. در نهایت در سناریوی بدبینانه نیز نرخ تورم ماهانه به میزان متوسط ۶ ماه گذشته و در سطح ۱/ ۳درصد تغییر می‌کند.
بازار سکه و طلا هفته آرام و باثبات قیمتی را پشت سر گذاشت و معاملات در این بازار با سیر طبیعی دنبال شد.
به خاطر بیاورید که در سال ۸۴ و توزیع یارانه ۴۵ هزار تومانی و نسبت قیمت‌های آن روز طبقه ضعیف جامعه بشدت خوشحال و به جان آقای احمدی نژاد دعا می‌کرد اما زمان زیادی نگذشت که همین مردم متوجه شدند که چه بلایی بر سرشان نازل شده است.
تشریح مهمترین اتفاقاتی که طی هفته چهارم آذر رخ داد از جمله مهمترین آن می‌توان به مصوبات اقتصادی دولت برای ساماندهی بازار سرمایه اشاره کرد.
اما قیمت ۱۸ قلم کالا شامل شیر؛ کره؛ قند و شکر؛ چای دو غزال؛ برنج؛ ماکارونی؛ نخود، لوبیا، عدس؛ سیب زرد؛ سیب زمینی؛ گوجه؛ خرما؛ آب آشامیدنی بطری؛ گچ سفید؛ لاستیک پژویی؛ روغن موتور بهران؛ پودر شوینده؛ کاغذ نسبت به ماه قبل بین یک تا ۱۰ درصد افزایش قیمت داشته اند.
«عدم هماهنگی» اولین چیزی است که می‌توان گفت در میان مسئولان، حرف اول را می‌زند. به کرات شاهد بوده‌ایم که مثلا فلان مسئولی در رابطه با موضوعی به مردم امید داده است اما بلافاصله یا یک روز بعد از آن توسط مسئول دیگر انکار می‌شود یا کلا مسئله تغییر می‌کند مثل اتفاقی که در مورد افزایش یارانه‌ها رخ داده است.
عضو کمیسیون تلفیق مجلس بیان کرد: تک نرخی کردن ارز در دراز مدت کاملا به نفع اقتصاد کشور است، البته در ابتدا تلاطم‌ هایی به همراه خواهد داشت که با روش‌هایی می‌توان آن را مدیریت کرد، البته این مدیریت شروطی هم دارد که از جمله آن‌ها این است که مجموعه‌های دست‌ اندرکارتلاش نکنند
دو برابر شدن یارانه‌ها یک اقدام کاملا اشتباه است، چون یارانه‌ها قرار بوده که هدفمند شود. مادامی که یارانه هدفمند نشده، دو برابر شدن آن فقط موجب افزایش شدید تورم می‌شود که قربانیان اصلی آن طبقات محروم و ضعیف جامعه هستند.
کاهش ارزش لیر، فرصت بسیار مناسبی برای صادرکنندگان ترکیه فراهم کرده است؛ از یک سو قدرت رقابت صادرکنندگان ترکیه از گذشته نسبت به صادرکنندگان ایرانی بیشتر بوده و حالا با وجود فراهم بودن زیرساخت‌ها و با کاهش ارزش لیر فرصت بیشتری برای توسعه بازار در اختیار صادرکنندگان این کشور قرار می‌گیرد.
مسئله بودجه و دخل‌وخرج کشور موضوعی است که این روزها مباحث مختلفی را برای بحث و بررسی به کارشناسان و نمایندگان مجلس داده است. هرچند لایحه بودجه سال 1401 مبحثی اقتصادی و تخصصی است، اما موضوعی که در این گزارش قصد داریم به آن بپردازیم مسیر و اهداف دولت سیزدهم است که در این لایحه به چشم می‌خورد.
در نیمه نخست امسال؛

رشد اقتصادی کشور به 3.3 درصد رسید

عملکرد تولید ناخالص داخلی کشور به قیمت‌های ثابت سال 1395 در نیمه نخست سال 1400 به رقم 7530.5 هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به رقم مشابه سال قبل به میزان 3.3 درصد افزایش یافته است.
یک کارشناس بازار ارز گفت: همیشه نرخ تسعیر ارز با توجه به شرایط تورمی کشور بیشتر از دوره‌های گذشته است که هم در بازار کالا تاثیر خواهد گذاشت و هم دستاویزی برای کسانی که بتوانند قیمت پایه را افزایش دهند، می‌شود، به این معنا که بر تورم عمومی موثر است و این همان مسئله‌ای به حساب می‌آید که نباید
بر اساس آمار و اطلاعات منتشره در سایت بانک مرکزی در خصوص تسهیلات اعطایی به تفکیک بخش‌های اقتصادی و هدف از دریافت آنها در کل شبکه بانکی، سهم بانک‌ ها و موسسات اعتباری خصوصی از تسهیلات پرداختی حدود ۳۷ درصد بالغ شده است.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: به جهت افزایش نرخ ارز ترجیحی و نرخ نیمایی این مسئله موجب ایجاد رانت و فساد شده است، بخشی از این ارز به جای آنکه به دست مردم برسد، به دست دلالان رسید و ایجاد مشکلاتی کرد که ما با این رویکرد مخالفیم.
حذف ارز 4200 تومانی با همه اما و اگرها در بودجه سال آینده از سوی دولت کلید خورد و براساس لایحه تقدیمی دولت به مجلس قرار است با تغییر نرخ تسعیر ارز به 23 هزار تومان علاوه بر آنکه یارانه نقدی 90 تا 120 هزار تومانی به دهک‌های درآمدی پرداخت خواهد شد قرار است دارو و نان نیز با اختصاص یارانه به توزیع از گرانی مصون بمانند.