اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

برگزاری دور هفتم مذاکرات وین و انتشار اخبار متناقض درباره نتایج این گفت‌وگوها تأثیر خود را بازار داخلی ایران گذاشت و قیمت دلار را به 31 هزار تومان در بازار آزاد رساند.

معاون ارزی اسبق بانک مرکزی که به جرم دخالت ۱۵۹میلیون دلاری در بازار ارز فردایی در نیمه دوم ۹۶ به ۸سال حبس محکوم شد گفت: می‌گویند ۳۰میلیارد دلار در دولت قبل با مداخله بانک مرکزی در بازار ارز فروختند که در دوره من نبوده، با این افراد چه برخوردی می‌شود؟
اجلاس اکو بیشتر جنبه فرهنگی پیدا کرده تا اینکه کارکرد اقتصادی داشته باشد و یکی از عواملی که باعث شد تا اکوی اقتصادی شکل بگیرد، ایران بوده است و با اینکه اکثر اعضای اکو اعمال تعرفه ترجیحی را تصویب کردند ایران از تصویب آن خودداری کرد.
فضای اقتصادی کشور شرایط دشواری را برای همه فراهم کرده است. هر روز قیمت کالایی بالا می‌رود و مردم به‌‌شدت نگران درآمد و ارزش سرمایه‌شان هستند؛ به همین دلیل عمده افراد جامعه به‌دنبال سرمایه‌گذاری می‌گردند. بهترین راه سرمایه‌گذاری در بازارهایی است که دستکم سپرتورمی داشته باشند؛ به عبارت دیگر، ارزش سرمایه افراد را دربرابر تورم حفظ کند.
یک کارشناش اقتصادی اظهار کرد: عواملی مانند ناترازی بانک‌ها و استقراض از بانک مرکزی و خلق پول توسط بانک‌ها و ... وجود دارند که در خلق پول و رشد پایه پولی موثرند و در رشد تورم اثر مستقیم دارد. بنابراین بدون شک اصلاح هر کدام از این موارد توسط بانک مرکزی و دولت می‌تواند کمک کند تا فشار تورمی کاهش یابد.
یک کارشناس پولی و بانکی تصریح کرد: پیگیری و وصول به موقع مطالبات جاری و غیرجاری عامل تداوم فعالیت بانکی است و خود تولیدکنندگان هم اگر نتوانند مطالبات خود را از خریداران محصولاتشان بگیرند با بحران نقدینگی روبرو می‌شوند.
لایحه بودجه سال 1401 در دولت نهایی شده و قرار است بعد از بررسی بیشتر با کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس، یک‌شنبه آینده با حضور رئیس‌جمهور تقدیم مجلس شود. بر اساس اطلاعاتی که از بودجه سال آینده به‌دست‌آمده درآمد حاصل از فروش اموال و دارایی دولت در بودجه سال آینده نزدیک به ۳۰ هزار میلیارد تومان است که البته عدد نهایی نیست و اجازه‌هایی برای فروش اموال به اقتضای شرایط هم در نظر گرفته‌شده‌ است.
در جهان مرسوم است که پس از روی کار آمدن دولت‌های جدید، پس از گذشت صد روز از استقرار آنها عملکردشان را مورد بررسی قرار می‌دهند تا مشخص شود دولت جدید چه میزان در پیشبرد اهدافش موفق بوده و تا چه حد به وعده‌هایش جامه عمل پوشانده است. حال با گذشت بیش از صد روز از تحلیف رئیس‌جمهور و آغاز به کار دولت سیزدهم، رئیس جمهور یکشنبه شب در سومین گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم از کنترل توم و رکود سخن گفت.
دولت سیزدهم، هفته آینده مهم‌ترین آزمون خود در حوزه اقتصاد را با ارائه لایحه بودجه 1401 پشت سر می‌گذارد. آزمونی که در سخت‌ترین شرایط اقتصاد ایران طی سال‌های گذشته، برگزار می‌شود و عبور موفق از این آزمون، تا حد زیادی، سرنوشت دولت جدید را مشخص خواهد کرد.
مسائل اقتصادی خصوصا وضعیت نرخ دلار در شرایط کنونی کشورما بیشتر تابع مسائل سیاسی است تا مسائل اقتصادی و همیشه وقتی اخبار سیاسی ناخوشایند پیش می‌آید و مطرح می‌شود، طبیعی است که نرخ دلار هم بالا می‌رود. خصوصا که عرضه کافی برای تامین تقاضای جامعه نداریم، نرخ دلار افزایش پیدا می‌کند و راهکارش این است که مسائل سیاسی‌مان را حل کنیم.
بخشنامه بودجه 1401 در حالی از سوی رئیس‌جمهور به دستگاه‌ها ابلاغ شده که افزایش حقوق و دستمزدها که یکی از مهمترین چالش‌های بودجه ای دولت را به‌خود معطوف کرده بود قرار است با استفاده از روش پلکانی افزایش یابد به‌گونه‌ای که افزایش حقوق‌ها حداقل 10تا حداکثر 30 درصد و متناسب با میزان دریافتی کارکنان رشد را تجربه خواهند کرد.
ارزش دلاری صادرات غیرنفتی ایران چگونه رشد ۴۷درصدی را در ۷ماه منتهی به مهر امسال ثبت کرد؟ بررسی جزئیات آمارهای تجاری که از سوی سازمان توسعه تجارت منتشر شده است، نشان می‌دهد صادرات غیرنفتی ایران از ۱۸میلیارد دلار در ۷ماه منتهی به مهر سال ۹۹ به بالغ بر ۲۷میلیارد دلار در مدت مشابه در سال جاری رسیده است. رصد آمارها حاکی از این است که سکوی پرش صادراتی به ترتیب ناشی از رشد صادرات در سه بخش عمده «معدن و صنایع معدنی»، «پتروشیمی و میعانات گازی» و «صنعت» هم به لحاظ وزنی و هم ارزشی است.
قیمت ارزهای عمده خارجی در بازار غیررسمی پس از پایان دور هفتم مذاکرات احیای برجام رو به افزایش گذاشت. بر اساس گزارش‌ها از بازار غیررسمی ارز، معاملات ارزی در اولین روز هفته در پایتخت نشان می‌دهد که قیمت هر دلار آمریکا به بیش از ۳۰ هزار تومان و یورو هم نزدیک به ۳۲ هزار تومان معامله شد. قیمت دلار در شامگاه چهارشنبه گذشته به ۲۹ هزار و ۱۳۰ تومان رسیده بود و کارشناسان و فعالان بازار پیش‌بینی کرده بودند بهای آن در صبح شنبه افزایش پیدا می‌کند.
لایحه بودجه سال آینده از چند جهت ویژگی‌های ممتازی دارد. اولا اینکه نخستین لایحه دولت سیزدهم است. طبیعتا شعارها و وعده‌های دولت و راهکارهای تحقق آنها باید در لایحه بودجه به عنوان سال اول اجرای برنامه لحاظ شود. بنابراین از این منظر لایحه بودجه سال آینده می‌تواند بیانگر راهبردها، سیاست‌ها و همچنین اولویت‌های دولت باشد. ثانیا، این لایحه در شرایطی تقدیم مجلس می‌شود که هنوز احیا یا عدم احیای برجام مشخص نیست.