بورس

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری مربوط به بازار سرمایه را در سرویس بورس پرسون دنبال کنید.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در راستای وعده شب گذشته رئیس جمهوری درباره اعلام راهکارهای برون رفت از مشکلات بورس توسط خاندوزی، جزئیات مصوبات هیات دولت برای حمایت از بورس را اعلام کرد.
آن‌طور که تقویم نشان می‌دهد امروز ۵۳۲روز است که آب خوش از گلوی فعالان تالار شیشه‌ای پایین‌ نرفته است. میزان کاهش ارتفاع شاخص کل بورس تهران در این مدت به حدود ۴۰درصد رسیده، اما هستند سرمایه‌گذارانی که بیش از ۶۰درصد از ثروت خود را از دست داده‌اند.
همزمان با نزول دنباله دار شاخص بورس در ۱۸ماه گذشته حجم اعتراض‌ها در مجامع عمومی شرکت‌های بورس نسبت به عملکرد مدیران افزایش یافته و حتی مطابق ویدئوهایی که ظرف چند هفته گذشته منتشر شده نشان می‌دهد برخی از این مجامع به آشوب کشیده شده است.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: با تصمیم وزیر صمت و به منظور مقابله با قیمت‌گذاری دستوری و تامین مواد اولیه تولید، اتفاقات خوبی در حال رقم خوردن است که شاهد اثر مثبت آن در بازار کالاهای مختلف و نیز اقتصاد کشور هستیم.
تالار سیمان بورس کالا فردا شنبه ٢ بهمن ماه میزبان عرضه یک میلیون و ۵۲ هزار و ۱۳۴ تن انواع سیمان تیپ یک و دو از سوی ۶۴ شرکت است و عرضه‌های این هفته ۳۲ هزار و ۹۰۰ تن بالاتر از هفته قبل است.
در ادامه روند نزولی در بازار بورس شاخص کل این بازار در هفته جاری با عقب گرد به کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد کف شش ماهه خود را شکست.
طی هفته‌های اخیر شاخص بورس مجددا با نوسان روبه رو شده و کاهش حجم معاملات آن را متأثر کرده است. شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران دیروز دوشنبه ۲۷ دی‌ماه با ریزش ۴ هزار و ۲۷۱ واحدی به رقم یک‌میلیون و ۳۰۶ هزار واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز با افت یک هزار و ۳۹۴ واحدی عدد ۳۴۵ هزار و ۸۴ واحد را به نمایش گذاشت.
با ورود فناوری بلاک‌چین؛

ارکان بازار سرمایه تغییر خواهد کرد

مدیرعامل بازار متشکل ارزی بیان کرد: در حوزه نظارت در سازمان بورس هم ممکن است رویکردها تغییر کند. پیش‌بینی می‌شود در حوزه بورس‌ها بیشتر به سمت هسته معاملات غیر متمرکز حرکت شود.
مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران مطرح کرد؛

راه اندازی سامانه بومی معاملات چشم انتظار ابلاغیه سازمان بورس

جلسات متعددی برای راه‌اندازی سامانه بومی معاملات در سازمان بورس برگزار شده اما در حال حاضر اجرایی شدن آن منوط به ابلاغیه دستورالعمل بورس‌ها و سازمان بورس است.
هرچند وعده و وعیدها از صعود بورس به کانال یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد حکایت داشت اما حدود دو هفته است که شاخص کل بورس حتی توانایی گذر از کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد را هم ندارد و نفس بازار در این کانال به شمارش افتاده است!
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار بیان کرد: تاکنون بحث پرداخت سود شرکت‌ها از طریق سامانه سجام با مشکلات زیادی از نظر زیرساختی مواجه بود اما با پیگیری‌های انجام شده این مسئله رفع شد، به‌طوری که تاکنون نیز ۲۳۰ شرکت سود خود را از طریق این سامانه پرداخت کردند.
پس از توقف بیش از ۱۰ ساله صدور مجوز کارگزاری‌ها به دلایل نامعلوم، این رویه در سال جاری تغییر کرده و از آبان ماه سال جاری تا کنون موافقت اصولی ۳ کارگزاری ابلاغ و ۳ کارگزاری دیگر نیز در هیأت مدیره مصوب شده است.