بورس

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری مربوط به بازار سرمایه را در سرویس بورس پرسون دنبال کنید.

تقسیم سود بالا در مجامع همواره مورد توجه سهامداران قرار داشته و آن‌گونه که تجربه نشان می‌دهد، بزرگان پتروپالایشی و برخی از دیگر شرکت‌های دلاری همچون فولادی‌ها و معدنی‌ها، همیشه سهامداران خود را با بیشترین درصد تقسیم سود بدرقه می‌کنند. فلزی‌های محبوب بازار سهام اما برای پیشبرد طرح‌های توسعه‌ای خود سود کمتری میان سهامداران تقسیم می‌کنند.
شاخص کل بورس تهران فاصله حدود 80 هزار واحدی با مقاومت مهم خود دارد و تا زمانی که موفق به شکست این مقاومت نشود، سرمایه گذاران محتاطانه دست به معامله می زنند.
یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است تصمیم‌هایی از جمله تعلیق عرضه خودرو در بورس کالا، تنها می‌تواند بستر بروز رانت و معاملات غیرشفاف را در بازار خودرو تعمیق کند و این موضوع به زیان تولیدکنندگان و سهامداران و مصرف کنندگان است.
تخصیص خودرو به منتخبان رزرو در قرعه کشی خودرو، تمدید مهلت واریز وجه برندگان قرعه‌کشی خودرو تا ۲۵ خرداد و توقف عرضه خودرو در بورس کالا از جمله اخبار مهم این هفته حوزه صنعت، معدن و تجارت بود.

درحالی‌که انتظارات تورمی در بازارهای مالی کشور اوج گرفته و شاهد افزایش سطح عمومی قیمت‌ها در بخش‌های مطرح سرمایه‌گذاری هستیم، بورس وضعیت متفاوتی را به نمایش گذاشته و میل چندانی به صعود نشان نمی‌دهد. حال پرسش این است که بورس در حال جاماندن از تورم و رقبا است؟
کارشناسان بازار سرمایه اعتقاد دارند: تعلیق عرضه خودرو در بورس کالا صددرصد فقط به نفع دلالان و افرادی تمام خواهد شد که رانت‌های خاص دارند و می‌توانند در تعداد بالا خودرو را از کارخانه خریداری کنند.
شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه با انتشار اطلاعیه ای در خصوص کلاهبرداری سایبری برای دریافت سود سهام عدالت به عموم مردم هشدار داد.
تحلیلگر بازار سرمایه می گوید: موضوعی که وجود دارد این است که با توجه به تورمی که وجود دارد و تقسیم سودی که در شاخص کل لحاظ می شود، هرچقدر زمان می گذرد با وجود آنکه شاخص کل در اعداد قبلی باقی مانده، اما ریسک پایین تر است.
امروز 18 خرداد ارزش سهام عدالت ۴۹۰ هزارتومانی با احتساب و اعمال تمام افزایش سرمایه‌های شرکت‌های بورسی در این سهام به ۱۱ میلیون و ۱۷۲هزار و ۳۷۰ تومان رسید.
در حالی که قرار بود ۴۳۰ دستگاه فیدلیتی و دیگنیتی از امروز در بورس کالا معامله شود، وزارت صنعت، معدن و تجارت طی دو نامه این عرضه را ملغی کرد.

با افزایش شاخص کل بازار سهام، ارزش سهام عدالت 490 هزار تومانی امروز 17 خرداد 1401 به 11 میلیون و 172 هزار و 370 تومان رسید.
رئیس سازمان خصوصی سازی از شناسایی جاماندگان سهام عدالت تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی خبر داد و افزود: نیاز نیست افراد برای ثبت‌نام به جایی مراجعه کرده یا حتی یک ریال پرداخت کنند.

مدیرعامل تپسی اعلام کرد: هدف تپسی از ورود به بازار سرمایه توسعه کسب‌وکار است و تمام منابع حاصل از عرضه اولیه برای توسعه و رشد آتی به شرکت تزریق خواهد شد.
تعداد ۴۱ هزار و ۹۸۵ قرارداد آتی زعفران نگین به ارزش بیش از ۱۹۰ میلیارد تومان در معاملات بازار قرارداد‌های آتی بورس کالا به ثبت رسید.

همچنان مشمولانی وجود دارند که در سال‌های قبل به دلایل مختلف از جمله مشکلاتی در زمینه شماره شبای بانکی سود سهام عدالت خود را دریافت نکرده‌اند، اما طبق برنامه‌ریزی‌ها اگر مشکلات مذکور برطرف شود، سود سهام عدالت به حساب افراد واریز خواهد شد.
معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) از آغاز مرحله سوم فرایند پرداخت سود به جاماندگان سهام عدالت خبر داد.
رییس سازمان خصوصی‌سازی با تاکید بر اینکه از تیر ماه ۱۴۰۱ فرآیند تخصیص سهام عدالت آغاز می‌شود، گفت: تعداد سه میلیون و ۳۶۳ هزار و ۷۰۰ نفر از افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی، سهام عدالت ندارند که باید سهام به آنها تعلق بگیرد.