بورس

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری مربوط به بازار سرمایه را در سرویس بورس پرسون دنبال کنید.

به زعم کارشناسان، رشد شاخص‌های بورس در آینده به عوامل مختلفی وابسته است؛ با این حال عواملی از جمله انجام اقدامات حمایتی در بودجه سال بعد، رشد قیمت جهانی مواد پایه، کاهش شکاف ارز نیمایی و آزاد، حذف قیمت‌گذاری دستوری و کاهش تنش‌های دیپلماتیک، می‌توانند به رشد شاخص‌های بورس منجر شوند.
بیش از ۱۱.۵ میلیون ورقه بهادار مبتنی بر کالا با ارزش بیش از ۳۶۷ میلیارد تومان در هفته گذشته در بازار گواهی سپرده بورس کالا در حالی دست به دست شد که سکه از لحاظ ارزش معاملات و سیمان از لحاظ حجم معاملات، برتر از سایر دارایی ها در مقام نخست ایستاد.
هم‌اکنون بسیاری از نمادهای درج‌شده در بازار سهام که در تابلوی اول بورس یا فرابورس معامله می‌شوند، همچنان به نوسان‌های منفی و مثبت ۵‌درصد محدود هستند.
روند صعودی بازار سرمایه طی دو هفته اخیر باعث شد ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه ۴۹۲ هزار تومانی که به دلیل سقوط بازار به حدود ۱۰ میلیون تومان رسیده بود، دوباره افزایش یابد و به بیشتر از ۱۱ میلیون تومان برسد.
نماد اعتلا و نماد دامین از صدور مجوز افزایش سرمایه به منظور اصلاح ساختار مالی و جلوگیری از خروج نقدینگی خبر داده‌اند. همچنین نماد وهور نیز از صدور مجوز افزایش سرمایه به منظور سرمایه‌گذاری در شرکت فرعی مولد نیروگاهی گوهر سیرجان گفته است. نمادهای حآسا و بشهاب نیز از صدور مجوز افزایش سرمایه از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی و از محل سود انباشته خبر دادند.
براساس اطلاعیه عرضه بورس کالای ایران، شرکت کرمان موتور ۲۸ آبان ماه جاری سه خودروی تولیدی خود را در این بورس عرضه می کند. این شرکت در نظر دارد ۱۰۰ دستگاه خودرو کی ام سی T۸و ۱۰۰ دستگاه خودرو جک S۵ و ۱۰۰ دستگاه خودرو جک J۴ خود را در بورس عرضه کند؛ مبلغ پیش پرداخت ثبت سفارش خرید ۲۵ درصد قیمت پایه در نظر گرفته شده است.

بورس کالای ایران با توجه به تعطیلی روزهای یکشنبه و سه شنبه هفته آینده، نحوه عرضه محصولات در هفته منتهی به ۶ مهر ماه را ابلاغ کرد.
روند نزولی در بازار سرمایه باعث شد ضمن استمرار حرکت کاهشی شاخص کل بورس، شاخص کل با معیار هم‌وزن هم یک پله کاهش یابد.
پس از صدور موافقت اصولی صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات (REIT) توسط سازمان بورس و اوراق بهادار، اولین صندوق با موضوع مذکور در هفته جاری نزد اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسید. نخستین صندوق املاک و مستغلات کشور بر روی یک ملک اداری با متراژ مفید حدود ۹۰۰ متر مربع و عمر حدود ۱۴ سال در خیابان ملاصدرای تهران تاسیس شده است.
شاخص کل بازار بورس تهران پس از پایان معاملات امروز ۱۱ هزار و ۱۸۳ واحد ریزش کرد و به عدد یک میلیون ۳۷۷ هزار واحد رسید.
به گفته پیمان حدادی مشاور رئیس سازمان بورس، مبلغ واریزی سود سهام عدالت در سال جاری ۲ برابر شد و مبلغ آن به حدود ۲ میلیون تومان و حدود یک میلیون و یکصد هزار تومان افزایش یافته است.
سرمایه اجتماعی و اعتماد در بورس به‌طور مستقیم با نظریه چشم‌انداز مرتبط است. تجربه تلخ سقوط شاخص تنها یک رخداد اقتصادی نیست، بلکه به سرمایه اجتماعی بازار نیز آسیب رسانده و باعث شده است تا سرمایه‌گذاران در مدل ذهنی خود برای آن تجربه تلخ، بهایی دوبرابر در نظر بگیرند و نسبت به ورود مجدد به بازار ریسک‌گریز‌تر باشند و حتی در صورت وقوع شانس صعود در بازار با مثبت‌شدن شاخص‌های سهام، سرمایه خود را از آن خارج کنند.
سود سهام عدالت سال مالی ۱۳۹۹ پرتفوی در سه مرحله به حساب مشمولان جامانده واریز شد. سود عملکرد سال مالی ۱۴۰۰ نیز در اواخر سال ۱۴۰۱ واریز می‌شود. اما وضعیت سهام عدالت جاماندگان دو دهک کم درآمد و تحت پوشش نهادهای حمایتی مشخص شد؟
مدیرعامل بورس انرژی گفت: هم‌اکنون ۶هزار مشترک برق بالای یک مگاوات وجود دارد که معادل ۳۰درصد برق مصرفی کشور است، این مشترکان باید برق خود را از طریق بورس انرژی بخرند.